Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025

Rekommendera Poster

Jag planerar att segla ensam på lite längre sträckor, exempelvis i Medelhavet, över Atlanten och i Karibien. Jag tittar på båtar runt 40 fot och med en budget på upp till cirka 2.5 - 3 MSEK. Vid vissa tillfällen kommer jag också ha med några gäster ombord.

 

Frågan jag brottas med är om jag ska välja en modernare båt, som exempelvis en Jeanneau 42 DS från 2010 och framåt, eller om jag ska satsa på en mer långseglingsanpassad båt – det som ofta benämns som en bluewater cruiser, där jag främst tittat på modeller från Hallberg-Rassy och Najad.

 

Av det jag läst och hört verkar de mer traditionella långseglingsbåtarna vara robustare, bättre byggda och bättre lämpade för tuffa förhållanden. Samtidigt upplever jag att modernare båtar som Jeanneau, Hanse, Beneteau och Bavaria ofta är rymligare och mer bekväma att vistas på när man inte seglar – vilket ändå utgör en stor del av tiden ombord.

 

En annan aspekt är att man för samma budget kan få en 10-13 år nyare båt om man väljer en av de modernare, massproducerade båtarna.

Vad bör jag tänka på i mitt val av båt?

 

  • Är det värt att prioritera robusthet och byggkvalitet framför bekvämlighet och modernitet?
  • Hur stor betydelse har åldern på båten, förutsatt att den är väl underhållen?
  • Finns det andra märken eller modeller som jag borde överväga i min prisklass?
  • Vad är era erfarenheter av långsegling i moderna båtar jämfört med bluewater cruisers?
     

Jag är väldigt tacksam för alla tips och råd ni kan dela med er av!

Redigerad av Ankarsteken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Av säkerhetsskäl skulle jag hellre valt en lite äldre båt avsedd för oceansegling framför en modernare massproducerad. De som ibland lite föraktfullt avfärdas som "flytande husvagnar". 

 

Intrycket är att de billigare båtarna från stora europeiska tillverkare inte är lika starka och hållbara som t ex H-R, Najad m fl.

 

Tydligen får de förra lätt rejäla skador vid grundstötning eftersom kölen ofta är för klent infäst i skrovet och det är för tunt material därikring. 

 

Men det är inget självklart eller enkelt val. Nyare båtar är som du skriver bättre och bekvämare att bo i och bor gör man ju en hel del del på långseglingar.

 

Nyare teknik med bl a segel som rullas in i mast eller bom är inte heller så dumt. Ekonomin får väl bestämma. Jag skulle avvägt mellan båtens inköpspris och hur mycket jag har kvar att segla för sedan, hur långt pengarna räcker. Långfärdssegling verkar lätt bli dyrare än man tror eller budgeterat med. 

 

Det tillkommer även en hel del för att oceanrusta båten med all nödvändig säkerhet och redundans. Jag gjorde ett överslag och landade på runt 100.000 och då var det försiktig shopping. 

 

Men det viktiga är ändå att man sticker iväg! 😁

 

Jag vet inte hur många långseglare som är aktiva här på forumet. SXK har ju sitt medelhavsforum, där borde finnas enormt mycket kunskap om olika båtars för- och nackdelar:

 

https://www.medelhav.se/index.cfm

 

Man behöver vara sxkmedlem för att kvala in där men ska du ut och långsegla så är det väl lika bra att vara det... 

 

 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niklas seglade ju jorden runt med sin lilla Bavaria, så bevisligen funkar det ju bra. Jag skulle ta kontakt med honom för tips, det är en bra och trevlig gubbe som gärna delar med sig av råd. De två senaste åren har han sålt sin bok på Allt För Sjön, då kan man snacka lite öga mot öga också. 
https://sittbrunnen.se/bloggar/hafsorkestern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...