Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
hakast

Reparera infästning röstjärn

Rekommendera Poster

Ett delikat problem. Jag har en Moody 35 segelbåt.

Vid en av mina rutininspektioner upptäckte jag ett löst stag och orsaken var att det laminat som röstjärnet är fäst vid på insidan har spruckit. Dessutom har det dragit lite snett. Jag bifogar bilder.

Jag undrar över om jag måste gröpa ur distansmaterialet som är trä, men verkar torrt? Jag vet i stort hur jag ska göra med själva plastjobbet, en bild visar samma skada på en likadan båt och hur de hade förlängt röstjärnet. Tänker göra likadant men lägga förlängningen omlott istället för kant i kant för att få utymme för massor av glasfiber/epoxi.

Alla goda råd och know-how av allehanda slag tages tacksamt emot! Allt från själva plastningen till allmänna synpunkter.

20250123_153508 copy.jpg

20250123_153448 copy.jpg

20250123_153443 copy.jpg

2 copy.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du kan ta bort hela skottet och göra ett nytt utan att riva inredningen. Det skulle jag göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minutes ago, Eld- said:

Det ser ut som om du kan ta bort hela skottet och göra ett nytt utan att riva inredningen. Det skulle jag göra.

Inredningen har jag redan rivit ut på hela skrovsidan så det är full åtkomst. Jag hade tänkt plasta utanpå och rejält runtom, men funderar fortfarande över just det du säger. För en lekman är det nog ett för stort projekt att göra ett helt nytt skott tänker jag.

Är i Spanien och fick ett skambud från ett varv, 4 000 euro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

riv ut hela biten, byt mot lite hårdare divinycell i samma form, då tål det även vatten i framtiden. Slipa noga på skrovet limma dit divinycell biten ta förtjockad epoxi o skapa en radie mellan den nya biten o skrovet lägg sen på glasfiber och epoxi o bygg upp till önskad tjocklek. sen när du monterar tillbaka röstjärnen så borra hålen med större borr o fyll med förtjockad epoxi sen borra nya hål i den då finns det ingen risk att nåt släpper pga att man komprimerat divinycellen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Eld-:

Det skulle inte jag göra. Kan man utnyttja befintligt och oskadat fästmaterial tycker jag man bör göra det. 
Jag hade nog börjat med att fylla sprickan med polyester och sedan laminerat med många lager matta utanpå skottet och en bra bit ut på skrovsidan på båda sidor. Hur många lager som krävs har jag inte koll på men ursprunget ser ju rätt grovt ut men har ändå gett sig, och dessutom dragit för-/akteröver, så det krävs nog rejäla grejer.
Med tanke på att skottet haft en dragning för-/akteröver så funderar jag på hur däcket, eller vad det är ovanför, ser ut. Men det är ju en annan sak.

Lycka till!

PS. @Comfort4 hann emellan med en ganska bra idé. Jag har dock ingen egen erfarenhet av divinylcell.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minutes ago, Comfort4 said:

hej

riv ut hela biten, byt mot lite hårdare divinycell i samma form, då tål det även vatten i framtiden. Slipa noga på skrovet limma dit divinycell biten ta förtjockad epoxi o skapa en radie mellan den nya biten o skrovet lägg sen på glasfiber och epoxi o bygg upp till önskad tjocklek. sen när du monterar tillbaka röstjärnen så borra hålen med större borr o fyll med förtjockad epoxi sen borra nya hål i den då finns det ingen risk att nåt släpper pga att man komprimerat divinycellen

Du verkar varit inne på epoxijobb tidigare. Tack för tipset, har kopierat in det till mitt dokument för all input.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minutes ago, ChristerN said:

Det skulle inte jag göra. Kan man utnyttja befintligt och oskadat fästmaterial tycker jag man bör göra det. 
Jag hade nog börjat med att fylla sprickan med polyester och sedan laminerat med många lager matta utanpå skottet och en bra bit ut på skrovsidan på båda sidor. Hur många lager som krävs har jag inte koll på men ursprunget ser ju rätt grovt ut men har ändå gett sig, och dessutom dragit för-/akteröver, så det krävs nog rejäla grejer.
Med tanke på att skottet haft en dragning för-/akteröver så funderar jag på hur däcket, eller vad det är ovanför, ser ut. Men det är ju en annan sak.

Lycka till!

PS. @Comfort4 hann emellan med en ganska bra idé. Jag har dock ingen egen erfarenhet av divinylcell.

Tack för goda råd! Jag upptäckte det nog rätt kvickt efter att det hade hänt så däcket verkar helt intakt, i alla fall ingen utbuktning eller synlig spricka. Kopierar ditt inlägg till min mapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är glasfibermattan som ger styrka - inte polyestern (den håller "bara" samman glasfiberna).

Glasfibern är helt av i skadan. Att försöka fylla med polyester/epoxy i springan kommer inte att ge någon styrka i röstjärnets riktning.

Jag kan se två tillvägagångssätt för att få tillbaka styrkan i röstjärnsinfästningen:

Antingen riv alltihopa och bygg upp nytt.

Eller riv delvis vilket kan göra återuppbyggnaden enklare.

Om du tar bort ena sidans laminat och distansmaterialet så har du ursprungsläget att börja bygga upp ifrån. Slipa ur ordentligt förbi sprickan, lägg ett antal lager matta o polyester på insidan så du får en lång skarv som håller ihop lagningen i framtiden. Lägg distansmaterial med polyester/epoxy som lim/fyllnadsmassa mot lamineringen. Fortsätt att bygga upp laminatet på andra sidan av distansmaterialet, runt kanten och ut mot skrovsidan (som även den ska slipas upp så du får en bra vidhäftning med nya lamineringen).

Förslagsvis så förlänger du lamineringen nedåt och bygger ut den mot skrovsidan under det tidigare knät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Lintott said:

Det är glasfibermattan som ger styrka - inte polyestern (den håller "bara" samman glasfiberna).

Glasfibern är helt av i skadan. Att försöka fylla med polyester/epoxy i springan kommer inte att ge någon styrka i röstjärnets riktning.

Jag kan se två tillvägagångssätt för att få tillbaka styrkan i röstjärnsinfästningen:

Antingen riv alltihopa och bygg upp nytt.

Eller riv delvis vilket kan göra återuppbyggnaden enklare.

Om du tar bort ena sidans laminat och distansmaterialet så har du ursprungsläget att börja bygga upp ifrån. Slipa ur ordentligt förbi sprickan, lägg ett antal lager matta o polyester på insidan så du får en lång skarv som håller ihop lagningen i framtiden. Lägg distansmaterial med polyester/epoxy som lim/fyllnadsmassa mot lamineringen. Fortsätt att bygga upp laminatet på andra sidan av distansmaterialet, runt kanten och ut mot skrovsidan (som även den ska slipas upp så du får en bra vidhäftning med nya lamineringen).

Förslagsvis så förlänger du lamineringen nedåt och bygger ut den mot skrovsidan under det tidigare knät.

Tackar för goda råd. Bifogar en bild som visar hur en exakt likadan skada på en likadan båt lagades i USA på ett varv där.

1.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marcel W. har gjort fin jobb i sin Senorita Helmsman just vid den här punkten. Kolla gärna för referens: 

https://photos.google.com/share/AF1QipNuGn5TMKToV3-jl4NIJOy35zlrQwBlhBNH_3GmmWZzxZ0WHH0oP2DBpe2QChygVA?key=cUlCMGktdTNlektoX2hzbzc1WG5ZZEFBUUxKR19B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minutes ago, jussi_h said:

Marcel W. har gjort fin jobb i sin Senorita Helmsman just vid den här punkten. Kolla gärna för referens: 

https://photos.google.com/share/AF1QipNuGn5TMKToV3-jl4NIJOy35zlrQwBlhBNH_3GmmWZzxZ0WHH0oP2DBpe2QChygVA?key=cUlCMGktdTNlektoX2hzbzc1WG5ZZEFBUUxKR19B

Månget tack. Många bra bilder och även beskrivning. Det får jag användning för!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Lintott:

Ja, det är helt rätt och påminner mig om att jag var lite kortfattad när jag skrev

7 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag hade nog börjat med att fylla sprickan med polyester

Anledningen till mitt råd är att jag inte vill att det man bygger runt ska flexa för mycket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När du ändå kommer att Tigga RF? så varför inte lägga ut två horisontella kraftiga järn, typ 10 mm längst upp, gärna med en förstyvning på 2 cm på ena sidan. En förut och en akterut, under däck? Som du även plastar in.

Blir så mycket starkare.

I vilket fall, så är det bäst att förstärka även på andra sidan, ifall det blåser vindar från det hållet nån gång.

Rf är rätt mjukt, men om man lägger en typ vinkelrät förstärkning på låt säga 20 mm vinkelrätt, så blir det så mycket formstabilare. Är inte alls bra när det börjar röra sig.... Då luckras infästningen med plast upp.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken till sprickan och att det böjt skottet framöver beror på en riggare här i Valencia efter att han hade bytt alla mina 10 vant förra året. Masten har pekat lite framåt. Jag bad honom ansätta den hårt, vilket inte heller blev gjort. Till slut var jag så trött på allt krångel att jag bara betalade det som varit överenskommet. Förutom att masten pekat något föröver har den även kunnat vandra lite i sidled och vid nån gipp sprack skottet.

Har tagit upp ett inspektionshål på andra sidan men den är okay. Man kan inte lita på spanska varv, en del är slarviga, andra kan vara bra men man vet aldrig vem som är vem i förväg. Därför tänkte jag inte anlita någon den här gången.

För ro skull tog jag ändå in en offert, mest för att se i detalj vad dom hade tänkt göra. Den landade på 4 000 euro. En post var stagning av masten á 800 euro ... det gjorde jag på en halvtimme själv. 

Din idé med förstärkning även i sidled är nog inte så tokig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra med bilder. Min erfarenhet säger att brottet skedde just där å kommer bli så igen om inte de där två tjocka rostfria plåtarna förlängs en bra bit neråt- Det är den sneda dragningen som är boven.

Slälva träbiten å glasväven äre bara att laga men det kommer att gå av även om det ser ut som på bilden med den fina omplastningen. Järnen måste längre ner helt enkelt.

Ursäkta ajg lägger mig i.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får gärna lägga dig i. Jag kommer förlänga rejält, kanske blir det en hel meter. Allt input mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...