Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej alla. Står i startgroparna å skriver lista på allt som skall göras.

Så kom jag på Soft schackel. För några år sedan var det på tapeten å jag skulle återkomma om/när jag hittat användning för den

Det har jag inte.

Kan nån ge mig exempel på användning, helst en bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker de är bra för att fästa saker mjukt i segel. Man kan ta loss och fästa igen utan verktyg, vilket inte är möjligt med en schackel av stål.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställde samma fråga för några år sedan till mina båtvänner. Jag har en soft schackel fastsatt mitt på en lång förtöjningslina. Jag trodde första det vara vara ett snyggt sätt att hålla ihop linan.
Den förklaringen jag fick vara att linan också vara avsedd för att bogsera och att soft schackeln skulle förankras i den bogserade båten och de två andra ändarna in den bogserande båten. På så sätt skulle det bli bättre styrning i bogseringen.
Jag är dock skeptisk till den tillämpningen för min lina då den är sjunkande. När jag bogserar vill jag helst använda en flytande lina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bogsera inte hängande efter dragaren om det inte är frågan om en kort bogsering. 
lägg långskepps med för o aktertamp och spring för draget.  Då följer haveristen med i dina manövrar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är toppen med Soft Shackles. Jag använder dom bl.a för att fästa block i relingslisten och i bommen. Jag har möjlighet att skota på rufftaket eller i sittbrunnen och då är det snabbt och smidigt att utan verktyg kunna välja skotningsplats. Gippbromsen kopplas också med Soft Shackles när jag bedömmer att den kan komma till användning. Jag gör alla mina Soft Shackles själv och då blir de inte speciellt dyra per styck. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fattar det hela rätt så måste man kränga av öglan över knopen för att öppna schackeln. Är det inte risk då att den kan glida ur själv vid belastning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Om jag fattar det hela rätt så måste man kränga av öglan över knopen för att öppna schackeln. Är det inte risk då att den kan glida ur själv vid belastning?

Jag har använt egentillverkade softisar i 20 år och det har aldrig hänt...

Däremot har det hänt att stålshacklar har öppnats av sig själv!!!

perra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Konstruktionen är sådan att öglan dras åt när schackeln belastas.

Det är det som är finessen med hur softschackeln är tillverkad. Båda ändarna av linan slutar i knopen.

Den kan inte öppna sig av misstag.

Leta upp en splitsanvisning och försök tillverka en softschackel själv så inser du hur smart den är. Det är lite klurigt men inte speciellt svårt att tillverka en softschackel. Det går att tillverka "en fuskvariant" av en vanlig flätad lina (linhölje) men den blir självklart inte lika stark som en i dyneema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta här nu....   båda ändarna slutar i knopen? Hm.....  blir det då inte en sluten ögla?

Hmm....

Har du tips på länk där man kan se hur man splitsar en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hittade denna  länken, mkt bra!

Nu förstår jag hur den låser sig självt vid belastning.

Tack.

🙂

(Fast det är enklare för mig att bara slå en pålstek i skothornet...)
😉

Redigerad av Ruskpricken
Glömt länken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har softschackel både i storskotet och backstagen och på flera andra ställen. Skönt att  slippa lite skrammel när de är lösa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åren går å minnet bleknar. Hittade mitt eget inlägg för 10 år sedan.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/75311-mjuka-schackel-för-vad/page/2/comments?ct=1738080411

Mackey, din utmaning, tyvärr, jag har fortfarande inte hittat nån användning.

Skulle visserligen kunna ha en i bomnocken å fästa mot akterstaget. Grejen är bara den att ett gummrep med krokar går fortare å tar mjukt upp rörelserna för den är inte stum. Så där blire ingen mjukis schackel.

Strumpan för den inrullade genua, Tack du som sjänkte mig den!, Den hissar jag med spinnfallet, så där behöver jag heller ingen mjukis. Kommer inte på flera just nu.

Men håll i er gubbar för i år tänker jag leka sjörövrare från Grisslehamn till S:t Anna. Ser ni en tokig Fingal så kan det va jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...