danielsan123 5 Postad 21 Januari Har tömt min aluminumtank på 180 liter två ggr. Bytt avluftningsslang och påfyllningsslang a 3200 kr. Tanken trycksattes av firma och ingen läcka hittades. Tror jag skrivit om det tidigare. Satte in tanken i helgen som var men har nu ett par dagar senare någon liter bensin i skrovet. Lutar åt att försöka ersätta tanken med en rostfri som är byggd av befintlig som mall. Båtsäsongen är för egen del igång året runt. Förstår att en sådan tank inte är gratis på långa vägar. Tänkte kika om forumets medlemmar har tips och förslag på vart man vänder sig. Lokala plåtisen eller vad de nu kan heta eller förslag på firma i Västsverige som tar sig an ett sådant jobb? Om det inte kostar skjortan så är det förstås en bonus om jobbet blir bra 🙂 Alternativa lösningar är givetvis också välkomna 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 21 Januari (redigerade) Och det är tanken som läcker? Trycksatt med luft och kollat med såpvatten? Jag tänker som så att den bensin du nu hittade, kanske låg i skrovet sen tidigare slangläckage. Jag skulle nog kolla tanken än en gång... om läck. - Alltså att Tigga en tank som innehållit bensin, behöver speciell omtanke. Även om den varit tömd under lång tid. Rejält farligt! Fylla med vatten och ev läcka längst upp innan svetsning, kan ju eventuellt vara gångbart. Föreligger explosions risk!! Redigerad 21 Januari av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olag 26 Postad 21 Januari Precis, hur vet du att det är tanken som läcker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 164 Postad 21 Januari "Om det är tanken som läcker" skrev jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan123 5 Postad 21 Januari 1 timme sedan skrev olag: Precis, hur vet du att det är tanken som läcker? Det vet jag inte till 100 procent. Men nya slangar och bränslefiltret verkar vara torrt. Tanken har varit urmonterad i en månad och har rengjort noga innan den sattes in på nytt. Ser torrt ut överallt kring anslutningar. Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Januari Ett litet tips att söka vidare på… Det finns ett företag på Orust som bygger tankar av olika slag i rostfritt till orustvarven. Dom byggde en vattentank till min Nimbus för en massa år sedan, så längesedan att jag glömt firmans namn. Det kan vara så enkelt att firman heter ”Orust Svets AB” eller någonting liknande. Men firmor på Orust och annorstädes har ju gått i konken, ombildats, bytt namn etc… Men om du känner någon med en orustbyggd båt kan du ju kolla om det finns någon typskylt på båtens tank, eller ring till Najad eller HR och fråga vem som levererar till dom, ja bara en tank-e alltså… 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan123 5 Postad måndag kl 13:14 Tömde tanken och fyllde den med vatten i garaget. Hade stadig lite vatten som trängde igenom till syner skarven längst ned och längst bak på tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 251 Postad måndag kl 22:19 2025-01-22 vid 18:24 skrev Georg_Ohm: Ett litet tips att söka vidare på… Det finns ett företag på Orust som bygger tankar av olika slag i rostfritt till orustvarven. Dom byggde en vattentank till min Nimbus för en massa år sedan, så längesedan att jag glömt firmans namn. Det kan vara så enkelt att firman heter ”Orust Svets AB” eller någonting liknande. Men firmor på Orust och annorstädes har ju gått i konken, ombildats, bytt namn etc… Men om du känner någon med en orustbyggd båt kan du ju kolla om det finns någon typskylt på båtens tank, eller ring till Najad eller HR och fråga vem som levererar till dom, ja bara en tank-e alltså… Har funnits en i Henån som levererade till Nord West bl a. Tror dom strök med när Nord West avvecklades. Tank sealer går att hälla i men kan bli svårt att få rinna till rätt plats om det är mycket skvalpplåtar i vägen och kräver lite rengöring med syra och därefter avsköljning med vatten. Funkar bra på gamla MC-tankar är min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad tisdag kl 13:28 Något "off topic" men jag körde på släpet 25 mil enkel till en yrkessvetsare för att svetsa en panna. Kom hem å monterade å fyllde på vatten å pannan läckte. Kul. Det var bara att tömma å demontera å så fick jag svetsa själv med MIG-en. Har svetsat en bensintank till i min ungdom å vattenfyllde den först. Men sen var jag tvungen att tappa ur lite för vattnet kylde för mycket vid fogen. Det var med gassvets! Så... det går men man måste se till så det inte är bensingångor kvar i tanken--annars big Bang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 72 Postad igår kl 16:49 Båten ligger i sjön? Det kanske bara läcker när det gungar. Sen när du kommer ut o kollar har rören eller vad det nu är som läckt, torkat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser