fjord815SSE 2 Postad 20 Januari Hej ska köpa en båt med KAMD43P motorer dessa har gått de senaste 5 åren utan kompressorer inkopplade remmarna borttagna. Båten körts i mellan 9-22 knop Vad är det för nackdelar att köra utan kompressorer inkopplade ? Kamrem bytte av kamrem intervall ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 551 Postad 20 Januari Det är ingen nackdel alls. Om man klarar sig utan dem är det OK. Någon kamrem finns inte på dessa motorer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 2 Postad 20 Januari Tack för snabbt svar Rollen Är det något man ska tänka på med dessa motorer förutom vanliga cervicen Drift tid på dessa är strax under 800 timar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 20 Januari Är det inte risk för snedbelastning om kompressorremmen är borta? Stod nåt om det i manualen för KAD44. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 139 Postad 20 Januari KAMD43P - bästa motorn VP byggt. Ingen elektronik! Ja möjligen då inkopplingen av kompressorn. Kompressorn gör det möjligt att använda större propeller och ändå plana ut - därmed högre toppfart. Min gör 12 knop utan kompressor och 39 knop med kompressorn (inkopplad för planing 1650-2500 rpm). Utan kompressor kommer motorerna hålla mycket länge. Min har snart 1600 timmar och känns som om den är halvvägs till renovering. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 2 Postad 20 Januari Tack för svaret Thomas Enligt nuvarande ägaren går den lätt upp och gör 28-30 knop vikten på båt är 6 ton Jag själv föredrar nog fart strax under 10 knop båten är en 31a storebro Skönt att veta så att motorerna inte tagit skada av att inte kompressorer har vart inkopplade 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 2 Postad 20 Januari PLM Tack för input får försöka ta reda på mer om det, då det inte blir något konstigt med motorerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brorzan 23 Postad 20 Januari 11 minuter sedan skrev fjord815SSE: Tack för svaret Thomas Enligt nuvarande ägaren går den lätt upp och gör 28-30 knop vikten på båt är 6 ton Jag själv föredrar nog fart strax under 10 knop båten är en 31a storebro Skönt att veta så att motorerna inte tagit skada av att inte kompressorer har vart inkopplade 😃 Det är väl inte originalmaskinerna, eller tänker jag fel? Vilken 31:a är det? Baltic, Adriatic eller Biscay? Jag har en 31 Baltic med tamd60c i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Januari 2025-01-20 vid 17:46 skrev fjord815SSE: Tack för snabbt svar Rollen Är det något man ska tänka på med dessa motorer förutom vanliga cervicen Drift tid på dessa är strax under 800 timar Turbon kan ha tjänat ut någonstans vid 900-1000 timmar, oftast litet senare. När jag bytte för några år sedan kostade en utbytesturbo 10.000 kr (ingenting har ju blivit billigare) hos en renodlad turbobutik, turboverkstad, alltså inte hos VP. Det tar kanske omkring två-tre timmar att skruva loss den gamla och skruva fast den nya om man är ovan, mindre än halva tiden om man är flink och har bra verktyg. Spridarna bör ju ha fått sig en genomgång redan vid 500 timmar, likaså ventilspelet. Fela mig om jag har rätt. Jag är nog också tveksam till att köra utan kompressorns drivrem, det är ju lättare att elektriskt koppla ur kompressorns elektriska koppling. Om man är bara litet elkunnig kan man koppla den över en strömbrytare så att kompressorn kan användas vid behov. Jag har försökt att köra utan kompressor, men min båt om 5500 kg med enkelmontage blir väldigt seg i accelerationen, så det är tveksamt om jag sparar något på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 2 Postad 22 Januari Hej Georg Har dubbel montage Jo de är väl de som brukar ge sig (turbon) Men det får komma när det blir dags tack för input 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 22 Januari ”Ingen elektronik” på KAD43, det är väl nästan sant. Min motor är utrustad med ett elektroniskt reglage, och det är ju bra så länge det fungerar, men det förefaller vara av väldigt bra kvalitet. Det finns en potentiometer i reglaget som kan gå sönder och tydligen ersättas av en standardkomponent från elektronikbutiken enligt uppgift. Tändningslåset är ju inte precis elektroniskt, men av mindre bra kvalitet, jag har bytt tre sådana på olika båtar med olika VP- motorer, nu är det nog så att mitt tändningslås är glappigt, men jag har ju ett till på yttre styrplatsen att byta med. Annars finns det passande tändningslås hos traktorbutiken, men då blir det ju en helt annan nyckel, utan VPs plastklump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord815SSE 2 Postad 22 Januari Skulle också vilja ha electroniska gas och växel reglaget . Blev nytt kapell skydd för rutorna i doghuset och nytt skydd för flybridgen. Får se till nästa år vad kassan tillåter 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser