s841 66 Postad 5 timmar sedan Läste för några år sedan en båtjournalist (!) som hade förpassat sjökortet till gillestugans vägg och skippat kompassen i sin nya båt då han ansåg att det var onödigt i ett modernt samhälle med modern teknik. Nu är det störningar i delar av Östersjön, långt till båtsäsongen för oss fritidsskeppare, men hur är det med navigationskunskaperna med sjökort, kompass, död räkning, mm? Och finns utrustningen ombord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 5 timmar sedan Störsändarna står på land på rysk mark, så de når inte förbi horisonten. Det är flyget som störs, eftersom flyg är över horisonten på mycket långa avstånd, men för fartyg på ytan når störsändingarna inte långt alls. Ska man segla till södra Baltikum eller östra Polen bör man vara på sin vakt, men inte annars. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 5 timmar sedan 4 minuter sedan skrev raol: för fartyg på ytan når störsändingarna inte långt alls Ja, men då så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 4 timmar sedan 2 minuter sedan skrev s841: Ja, men då så... Jag menar inte att det inte är ett problem - det är ett enormt problem för flyget. Men för fritidsbåtar på svenskt vatten är det en ickefråga. Om Ryssland skulle börja flyga med störsändare så skulle det bli en helt annan sak. De har högst sannolikt den möjligheten, men jag tror att de tror att det skulle bli en alltför stor provokation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 4 timmar sedan (redigerade) Enligt Kustbevakningen har störningar uppstått där positionen varit flera hundra meter fel vid användande av GPS. Så man ska nog ha marginal om dessa störningar fortsätter. https://www.sverigesradio.se/artikel/flera-gps-sabotage-pa-ostersjon-fartyg-kan-ga-pa-grund Kustbevakningen har märkt av kraftiga störningar på navigationssystemet GPS. ”Fartyg som förlitar sig på GPS riskerar att gå på grund”, säger Joakim Ehn, stationschef på Kustbevakningen i Oxelösund. Kustbevakningen har tydligt sett att störningarna ökat efter en särskild händelse. https://www.sverigesradio.se/artikel/sabotage-mot-gps-troligen-fran-ryssland De senaste veckorna har GPS-positioneringen för fartyg på Östersjön blivit störd. På Försvarshögskolan misstänker man att Ryssland ligger bakom. ”Det kan få allvarliga konsekvenser om man inte observerar det här”, Hans Liwång, som bland annat forskar om riskhantering, sjösäkerhet och sjöfartsskydd på Försvarshögskolan. Redigerad 4 timmar sedan av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 4 timmar sedan Problemet med såna där nyhetsartiklar är att de inte berättar var de har drabbats av störningarna. En 100 m hög mast (svårt att veta hur högt sändaren är monterad, jag har sett uppgifter som pekar mot betydligt kortare mast, mer 10-20 m) några mil in från kusten i Kaliningrads mitt har en radiohorisont som är ca 36 km bort. Lägger man till antennhöjden för ett större handelsfartyg, så blir det kanske 15-20 km till. Här är en bild som visar hur lång räckvidden för en sån störsändare är på kartan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 3 timmar sedan (redigerade) 38 minuter sedan skrev raol: Problemet med såna där nyhetsartiklar är att de inte berättar var de har drabbats av störningarna Nu litar jag personligen mer på min förra granne som tjänstgör på en av Marinens Spaningsbåt 82 än på både artiklar och tyckare. Seglar man på ostkusten/Östersjön (eller var som helst) så är det självklart upp till var och en hur man väljer säkerheten ombord. Personligen följer jag alltid med på sjökortet och tar ut kompasskurs när jag går över större vatten trots elektroniken, det är en gammal rutin för mig. Redigerad 3 timmar sedan av s841 Liten ändring i texten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser