Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
s841

GPS Störningar i Östersjön

Rekommendera Poster

Läste för några år sedan en båtjournalist (!) som hade förpassat sjökortet till gillestugans vägg och skippat kompassen i sin nya båt då han ansåg att det var onödigt i ett modernt samhälle med modern teknik. Nu är det störningar i delar av Östersjön, långt till båtsäsongen för oss fritidsskeppare, men hur är det med navigationskunskaperna med sjökort, kompass, död räkning, mm? Och finns utrustningen ombord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störsändarna står på land på rysk mark, så de når inte förbi horisonten. Det är flyget som störs, eftersom flyg är över horisonten på mycket långa avstånd, men för fartyg på ytan når störsändingarna inte långt alls.

 

Ska man segla till södra Baltikum eller östra Polen bör man vara på sin vakt, men inte annars.

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

för fartyg på ytan når störsändingarna inte långt alls

Ja, men då så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev s841:

Ja, men då så...

Jag menar inte att det inte är ett problem - det är ett enormt problem för flyget. Men för fritidsbåtar på svenskt vatten är det en ickefråga. Om Ryssland skulle börja flyga med störsändare så skulle det bli en helt annan sak. De har högst sannolikt den möjligheten, men jag tror att de tror att det skulle bli en alltför stor provokation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Kustbevakningen har störningar uppstått där positionen varit flera hundra meter fel vid användande av GPS. Så man ska nog ha marginal om dessa störningar fortsätter.

 https://www.sverigesradio.se/artikel/flera-gps-sabotage-pa-ostersjon-fartyg-kan-ga-pa-grund

Kustbevakningen har märkt av kraftiga störningar på navigationssystemet GPS.

”Fartyg som förlitar sig på GPS riskerar att gå på grund”, säger Joakim Ehn, stationschef på Kustbevakningen i Oxelösund.

Kustbevakningen har tydligt sett att störningarna ökat efter en särskild händelse.

 

https://www.sverigesradio.se/artikel/sabotage-mot-gps-troligen-fran-ryssland

De senaste veckorna har GPS-positioneringen för fartyg på Östersjön blivit störd. På Försvarshögskolan misstänker man att Ryssland ligger bakom.

”Det kan få allvarliga konsekvenser om man inte observerar det här”, Hans Liwång, som bland annat forskar om riskhantering, sjösäkerhet och sjöfartsskydd på Försvarshögskolan.

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med såna där nyhetsartiklar är att de inte berättar var de har drabbats av störningarna.

 

En 100 m hög mast (svårt att veta hur högt sändaren är monterad, jag har sett uppgifter som pekar mot betydligt kortare mast, mer 10-20 m) några mil in från kusten i Kaliningrads mitt har en radiohorisont som är ca 36 km bort. Lägger man till antennhöjden för ett större handelsfartyg, så blir det kanske 15-20 km till.

Här är en bild som visar hur lång räckvidden för en sån störsändare är på kartan.

 

gpskm.thumb.PNG.27dc1d547e4335e6ccce27778d4c21a3.PNG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev raol:

Problemet med såna där nyhetsartiklar är att de inte berättar var de har drabbats av störningarna

Nu litar jag personligen mer på min förra granne som tjänstgör på en av Marinens Spaningsbåt 82 än på både artiklar och tyckare. Seglar man på ostkusten/Östersjön (eller var som helst) så är det självklart upp till var och en hur man väljer säkerheten ombord. Personligen följer jag alltid med på sjökortet och tar ut kompasskurs när jag går över större vatten trots elektroniken, det är en gammal rutin för mig.

Redigerad av s841
Liten ändring i texten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får lita på vem du vill. Men det är ett fysikaliskt faktum att störsignaler från en marksändare i Ryssland inte når svenskt territorialvatten. Om de hade kört med flygburen störsändare hade flygtrafiken påverkats i ett mycket större område än den bevisligen gör, så det talar emot den förklaringen. Satellitbaserad störsändning skulle påverka ett mycket större område även långt in på land, nåt vi inte heller ser.

Allt tyder alltså på att det, än så länge, handlar om marksända störningar. Möjligen skulle de kunna komma från ett fartyg närmare svenskt vatten, men då skulle sändaren behöva vara väldigt speciell för att inte samtidigt ge utslag i flygtrafiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Du får lita på vem du vill

Borde kännas betryggande att du har så mycket bättre koll på Rysk hybridkrigsföring än Svenska Marinen, men oavsett det tycker jag att "traditionell" navigering är bra att behärska, men det är jag det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev s841:

Borde kännas betryggande att du har så mycket bättre koll på Rysk hybridkrigsföring än Svenska Marinen, men oavsett det tycker jag att "traditionell" navigering är bra att behärska, men det är jag det

Det kan ju vara en indikation på att de rör sig så nära ryskt vatten att de kommer in i störningsområdet.

 

Men förklara gärna vad som är fel i min beskrivning, när du nu anser att det inte stämmer.

Hur ska signalerna nå bortom horisonten? Hur ska en störsändare selektivt bara drabba ytfartyg utan att påverka saker på land eller i luften?

Störsändingarna är verklighet. Ryssland är en jävla skurkstat som borde raderas från kartan. Men fysikens lagar har inte upphört att gälla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Men förklara gärna vad som är fel i min beskrivning, när du nu anser att det inte stämmer

Nä jag ger upp, självklart är raol den man måste lita på och till dig raol kan jag bara be om ursäkt för mitt inlägg. Vilken tur att MG har dig som kan rätta felaktiga inlägg. Ursäkta också min möjligt raljerande ton i det här inlägget. Inte så lätt för mig som inget begriper om navigation år 2025. Ha det gott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev s841:

Nä jag ger upp, självklart är raol den man måste lita på och till dig raol kan jag bara be om ursäkt för mitt inlägg. Vilken tur att MG har dig som kan rätta felaktiga inlägg. Ursäkta också min möjligt raljerande ton i det här inlägget. Inte så lätt för mig som inget begriper om navigation år 2025. Ha det gott.

Men skärp dig. Försök förklara HUR störningarna skulle gå till i stället.

 

Om det nu är en militär som säger det, så är det väl helt enkelt så att de kör ut och är precis utanför Kaliningrad så att de kommer inom störsändarens räckvidd. Precis som vi har spaningsflyg som patrullerar i de områdena dagligen, är det väl inte orimligt att vi även har militärbåtar som gör samma sak. Men din granne kanske inte vill berätta om det, och då tolkar du det som att det sker på svenskt vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att följa den dagliga omfattningen av GPS störning för luftfarten på https://www.flightradar24.com/data/gps-jamming 

 

Där framgår t.ex. att störningen för luftfart igår (2025-01-18) omfattade stora delar av Östersjöområdet innefattande bl.a. strax utanför Öland, hela södra delen av Gotland, hela Finska viken m.m.

 

För luftfarten betraktas det som störande men inte hindrande förutom för landning på mindre flygplatser som inte är fullt utrustade med markbaserade system för landningshjälp. Där kan de ibland tvingas byta landningsplats när/om störningen blir alltför omfattande (Kirkenes i Nordnorge och en del Finska flygplatser lär ha drabbats av att tvingas neka landning). Flygsäkerheten har nog aldrig blivit lidande av dessa störningar.

 

Så som störningen såg ut igår så påverkar det inte GPS-navigering för sjötrafik varken på Svenska ostkusten, runt Öland eller runt Gotland.

 

Om jag skulle segla in i Finska viken, till hamnar längs Baltiska kusten eller Polen så skulle jag vara lite försiktigare på grund av osäkerheten i hur störningen påverkar i kustnära vatten närmare Rysslands störutrustningar.

 

De här störningarna har pågått i över ett år nu. Första gången jag hörde om det var direkt från en flygtrafikledare (leder fjärrtrafiken över södra Östersjön och en bit ner i Europa) vid jul 2023 och då uppfattade jag att det var en ganska ny företeelse med så omfattande flygtrafikstörningar.

 

Att GPS-systemet är lättstört hörde jag talas om redan på 1990-talet. För att kunna strömförsörja GPS-satelliterna så sker sändningen med väldigt låg effekt. Att GPS-positionering trots det fungerar så bra som det gör beror på att signalerna färdas direkt i fri rymd till mottagarna utan fysiska hinder. Att signalerna kan störas inom geografiskt avgränsade områden förutsätter på samma sätt att det är fri rymd mellan störaren och mottagaren. Radiohorisonten begränsar därför stör-räckvidden mot mark/sjö-baserade mottagare.

 

Teknikens lagar råder varken ryssar eller sjöofficerare över. Att påstå motsatsen är att stödja ryssarna i skrämselpropagandan, vilket man borde vara försiktig med om man är officer.

 

Det råder nog ingen tvekan om att detta ingår i den hybridkrigföring som Ryssland utsätter bl.a. Sverige, Finland, Norge och de Baltiska staterna för just nu

 

809684615_GPS-strning250118.png.dfd7dc7e2fb3ff27eef81db3c723461a.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev s841:

men hur är det med navigationskunskaperna med sjökort, kompass, död räkning, mm? Och finns utrustningen ombord?

Jo tack bra!

Allt för manuel navigation finns givetvis allti med ombord ocbh både hag och hustrun klarar oss finfint utan ploter.

 

Vad gälle störningar på gps-signalen så gäller ju i teorin ungefär samma som för VHF,

R = 2,2 x √(h1+h2). I praktiken kan utbredningen under vissa förutsättningar vara betydligt längre.

Screenshot_20250119-174029_Chrome.jpg.4fc6456267d450d8839e55edd08a76bd.jpg

Rekordet för mig är att ha set fartyg på AIS som befunnit sig ungeför 500 M från min position. Jag vet inte vilka radiovågor som kan sprida sig mest via olika väderfenomen, men så här skriver Mårten Dunér fråm SXK ang. störningar av GPS-signalerna i Östresjön.

 

Jag har själv tidigare år märkt vissa mindre men mycket konsekventa fel i positionen på både min plotter och iPhone i Blekinge. 

https://sxk.se/bojar-hamnar-och-farleder/artiklar/gps-storningar-over-ostersjon

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

- - -

Vad gäller störningar på gps-signalen så gäller ju i teorin ungefär samma som för VHF,

R = 2,2 x √(h1+h2). I praktiken kan utbredningen under vissa förutsättningar vara betydligt längre.

Screenshot_20250119-174029_Chrome.jpg.4fc6456267d450d8839e55edd08a76bd.jpg

Rekordet för mig är att ha set fartyg på AIS som befunnit sig ungeför 500 M från min position. Jag vet inte vilka radiovågor som kan sprida sig mest via olika väderfenomen,

- - -

Jag har pratat i 5W VHF via masttoppsantenn (höjd 10 m) från bortsidan av Åland med svensk kustradio via basstationen på Väddö (uppgiven radioräckvidd 32M idag, jag vet inte om det var samma räckvidd för 35 år sedan) med god hörbarhet. Det var en sträcka av 43M med Åland emellan så teori och verklighet för radiovågors utbredning är inte alltid överensstämmande.

 

Radiovågor kan ibland ledas iväg långt utöver de teoretiska värdena vid optimala metrologiska förutsättningar. Även frekvensen påverkar radiosignalens avböjning över horisontlinjen. Lägre frekvenser böjer av lättare än högre frekvenser. Marin VHF har frekvensområde 156-174MHz och GPS-frekvenserna är 1227MHz och 1575MHz så AIS-informationen som är VHF-baserad har betydligt lättare att runda jordens krökning vid optimala förutsättningar än vad GPS-signalerna klarar av. Föregångaren till VHF - PR-radion arbetade på 27MHz-bandet och hade ännu bättre förutsättningar att följa jordens krökning men med mycket störningar som konsekvens av detta. De som var med på PR-radions tid minns nog allt italienskt tjatter på samtliga kanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

Jo tack bra!

Allt för manuel navigation finns givetvis allti med ombord ocbh både hag och hustrun klarar oss finfint utan ploter

Ett stort problem när det gäller inlägg på olika forum är att många bara läser rubriken (som jag nu i efterhand inser var olämpligt formulerad med tanke på...) och missar delar av poängen. Skönt att du Mackey inte bara läste hela inlägget utan också är (som jag hoppas fler är) medveten om hur viktig kunskapen i grundläggande navigation är. Stort tack till dig. Därmed känner jag mig klar med både ämne och för en längre tid MG. Ha det gott. Klart slut/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela Vänern utslagen😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Hela Vänern utslagen😇

…en person påverkades. 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad raol skriver och diverse beräkningar om jordens krökning så är störningarna ett faktum. Jag vet inte hur det görs eller tekniken bakom, men jag ser konsekvenserna av det. Jag kör året runt i sjöräddningen och ser störningarna med jämna mellanrum. En typisk störning är att vi får en felposition på 100-500m. Det kan se ut som att man kör rakt över en ö fast man passerar med god marginal. Vi kör med trippla GPS-system i båten och ser störningen i alla 3. Vi kör numer med radar som primär naviagtionsutrustning och det elektroniska sjökortet som sekundär. Vi har i vinter ökat på övingar att köra enbart med radar och papperskort, helt utan plotter. Som ni ser på mitt "namn" så kör jag i hela den Åländska skärgården.

 

Man får tycka och tro vad man vill om störningarna, huruvida de är verkliga eller ej. Men det är ändå aldrig fel att förbereda sig på att en störning kan ske. Ha med papperskortet och en kompass, samt öva någon gång.

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@raols beskrivning av utbredningsteorin är helt riktig. Och fysikens lagar är svåra att gå runt....

 

MEN, just i Östersjön finns ju mängder av fartyg med inte helt tydlig bakgrund, syfte och ägarskap. Frågar man mig skulle jag tro att det finns gott om fartygsstationerade störsändare, sanktionerade av den stora grannen i öst. Och därför kan dessa störningar upplevas långt från ryska kusten, även nära marken/vattnet. Och då störsändaren hela tiden rör på sig och kanske bara slås till lite då och då blir den väldigt svår att lokalisera samt ställena där det uppträder tillsynes slumpmässiga över tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-01-19 vid 15:26 skrev raol:

Men skärp dig. Försök förklara HUR störningarna skulle gå till i stället.

Det skall inte vara så omöjligt att komma rätt lång med en sändare även bortom horisonten. Det är dock svårt att hitta enkla verktyg kan räkna på refraktion i atmosfären så jag gav upp. Skrapade ihop den här informationen för höja kunskapen i tråden.

 

Det finns produkter som säjer sig räcka 35mil.
https://www.shoghicom.com/technology-updates/gps-jammers

 

Det förklara dock inte hur det hela går till. Istället för att hänvisa till tumregler för utbredning av VHF-signaler är det bättre titta på vilka parametrar som kan gälla för ett GPS-länkhopp. Om man lite vårdslöst använder sig Okumura-Hata-modellen ser det rätt lovande ut.. Den är en empirisk modell som används för att beräkna sträckdämping från en hög mast till en låg mottagare men det är troligen utan jordens böjning.


Om man antar att sändaren kan sända med 100W och att den sitter på 100m och har en hyfsat bra antenn på 16dBi,
https://www.antennaexperts.in/gps_jammer_antenna.asp

 

Mottagaren i båten tar ju emot från sidan av antennen kan den vara så dålig som -5dBi

 

Mottagen effekt verkar kunna hamna runt -150 dBm -  -125 dBm,

https://www.labsat.co.uk/index.php/en/applications/receiver-sensitivity-testing#:~:text=An important factor of GPS,dBm depending on environmental factors.

 

Det ger en systemdynamik på uppåt 50dBm + 16dBi -5dBi + 150 dbm = 211 dB
Då bör man kunna nå bakom horisonten  om frekvensen är rätt.

 

Med den här metoden kommer man till och med 50mil.

https://www.cdt21.com/technical_tools/okumura-hata-curve/

image.png.99bb708434cb70465f61729297a8a4f2.png

 

 

Om den här metoden används från Kaliningrad bör man kunna mäta upp rätt hög störsignal i Baltstaterna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde QRP, telegrafi 2W uteffekt, en gång i tiden.

Hade fin kontakt med en Australiensare under ca 10 minuter.

Däremot sällan med andra strax bortom horisonten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev anuba:

Om den här metoden används från Kaliningrad bör man kunna mäta upp rätt hög störsignal i Baltstaterna.

Jo, särskilt Litauen som har gräns mot Kaliningrad. ;)

 

Sedan har ju uppgifter i tråden gjort gällange att Blekinge skärgård och Åland påverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Alanningen:

Vi har i vinter ökat på övingar att köra enbart med radar och papperskort, helt utan plotter. Som ni ser på mitt "namn" så kör jag i hela den Åländska skärgården.

Trist!

 

Vi har planer på att segla till Åland i sommar igen. Det är väl inga jätteproblem att klara sig utan plotter (det har ju gått bra i många tusen år), men den är rätt bra att ha när man tex. vill följa en kabel över ett "ogästvänligt område" för att försök undvika att gå på grund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Hybro:

Körde QRP, telegrafi 2W uteffekt, en gång i tiden.

Hade fin kontakt med en Australiensare under ca 10 minuter.

Däremot sällan med andra strax bortom horisonten.

 

Men knappast på 1.2 eller 1.6 GHz...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Körde QRP, telegrafi 2W uteffekt, en gång i tiden.

Hade fin kontakt med en Australiensare under ca 10 minuter.

Däremot sällan med andra strax bortom horisonten.

 

Det är en otrolig skillnad i vågutbredning och atmosfärens reflektioner på de låga frekvenser (kortvåg ?) du körde på och GPS, som ligger på knappt 1,6GHz.

 

Vid dessa höga frekvenser och uppåt börjar utbredningen vara mycket lik ljus och det är sällan det finns något i atmosfären som kan reflektera radiovågen, eller ens böja av den.

 

51 minuter sedan skrev anuba:

 men det är troligen utan jordens böjning

Yes, dessa länkbudgetberäkningar brukar vara grundade på att optisk sikt finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev IngemarE:

@raol

 

MEN, just i Östersjön finns ju mängder av fartyg med inte helt tydlig bakgrund, syfte och ägarskap. Frågar man mig skulle jag tro att det finns gott om fartygsstationerade störsändare, sanktionerade av den stora grannen i öst. Och därför kan dessa störningar upplevas långt från ryska kusten, även nära marken/vattnet. Och då störsändaren hela tiden rör på sig och kanske bara slås till lite då och då blir den väldigt svår att lokalisera samt ställena där det uppträder tillsynes slumpmässiga över tid.

Så kan det mycket väl vara, och det jag har sett i öppna källor är att det verkar ha förekommit vid ett par tillfällen, när den här delen av ryska militären har övat. Det som talar emot att det skulle förekomma mer än vid enstaka tillfällen är att det inte finns flygstörningar som matchar störsändningar från fartyg på en systematisk nivå. Eftersom flyget är mycket mer lättstört, pga långa avstånd med fri sikt, borde det märkas.

Så visst, det kan tänkas att det finns lågaktiv, fartygsburen störsändningskampanj, men i så fall väldigt sporadisk och geografiskt spridd.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Mackey said:

Trist!

 

Vi har planer på att segla till Åland i sommar igen. Det är väl inga jätteproblem att klara sig utan plotter (det har ju gått bra i många tusen år), men den är rätt bra att ha när man tex. vill följa en kabel över ett "ogästvänligt område" för att försök undvika att gå på grund.

 

Nu tror jag inte att Åland är mer utsatt för störningar än ngt annat ställe i Östersjön. Att följa en kabel är ett klassiskt sätt att ta sig fram utanför farled i okända vatten. Nu vet jag inte hur det är på andra ställen, men min erfarenhet är att kablarna inte är speciellt exakt inritade i våra sjökort. Många kablar är ditsatta för länge sen och sjökorten är inte nödvändigtvis uppdaterade med korrekt plats. Men jag gör samma sak om det är okända vatten, dock försiktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...