s841 67 Postad igår kl 17:57 Läste för några år sedan en båtjournalist (!) som hade förpassat sjökortet till gillestugans vägg och skippat kompassen i sin nya båt då han ansåg att det var onödigt i ett modernt samhälle med modern teknik. Nu är det störningar i delar av Östersjön, långt till båtsäsongen för oss fritidsskeppare, men hur är det med navigationskunskaperna med sjökort, kompass, död räkning, mm? Och finns utrustningen ombord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad igår kl 18:08 Störsändarna står på land på rysk mark, så de når inte förbi horisonten. Det är flyget som störs, eftersom flyg är över horisonten på mycket långa avstånd, men för fartyg på ytan når störsändingarna inte långt alls. Ska man segla till södra Baltikum eller östra Polen bör man vara på sin vakt, men inte annars. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 67 Postad igår kl 18:13 4 minuter sedan skrev raol: för fartyg på ytan når störsändingarna inte långt alls Ja, men då så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad igår kl 18:17 2 minuter sedan skrev s841: Ja, men då så... Jag menar inte att det inte är ett problem - det är ett enormt problem för flyget. Men för fritidsbåtar på svenskt vatten är det en ickefråga. Om Ryssland skulle börja flyga med störsändare så skulle det bli en helt annan sak. De har högst sannolikt den möjligheten, men jag tror att de tror att det skulle bli en alltför stor provokation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 221 Postad igår kl 18:38 (redigerade) Enligt Kustbevakningen har störningar uppstått där positionen varit flera hundra meter fel vid användande av GPS. Så man ska nog ha marginal om dessa störningar fortsätter. https://www.sverigesradio.se/artikel/flera-gps-sabotage-pa-ostersjon-fartyg-kan-ga-pa-grund Kustbevakningen har märkt av kraftiga störningar på navigationssystemet GPS. ”Fartyg som förlitar sig på GPS riskerar att gå på grund”, säger Joakim Ehn, stationschef på Kustbevakningen i Oxelösund. Kustbevakningen har tydligt sett att störningarna ökat efter en särskild händelse. https://www.sverigesradio.se/artikel/sabotage-mot-gps-troligen-fran-ryssland De senaste veckorna har GPS-positioneringen för fartyg på Östersjön blivit störd. På Försvarshögskolan misstänker man att Ryssland ligger bakom. ”Det kan få allvarliga konsekvenser om man inte observerar det här”, Hans Liwång, som bland annat forskar om riskhantering, sjösäkerhet och sjöfartsskydd på Försvarshögskolan. Redigerad igår kl 18:46 av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad igår kl 18:52 Problemet med såna där nyhetsartiklar är att de inte berättar var de har drabbats av störningarna. En 100 m hög mast (svårt att veta hur högt sändaren är monterad, jag har sett uppgifter som pekar mot betydligt kortare mast, mer 10-20 m) några mil in från kusten i Kaliningrads mitt har en radiohorisont som är ca 36 km bort. Lägger man till antennhöjden för ett större handelsfartyg, så blir det kanske 15-20 km till. Här är en bild som visar hur lång räckvidden för en sån störsändare är på kartan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 67 Postad igår kl 19:25 (redigerade) 38 minuter sedan skrev raol: Problemet med såna där nyhetsartiklar är att de inte berättar var de har drabbats av störningarna Nu litar jag personligen mer på min förra granne som tjänstgör på en av Marinens Spaningsbåt 82 än på både artiklar och tyckare. Seglar man på ostkusten/Östersjön (eller var som helst) så är det självklart upp till var och en hur man väljer säkerheten ombord. Personligen följer jag alltid med på sjökortet och tar ut kompasskurs när jag går över större vatten trots elektroniken, det är en gammal rutin för mig. Redigerad igår kl 19:32 av s841 Liten ändring i texten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 21 timmar sedan Du får lita på vem du vill. Men det är ett fysikaliskt faktum att störsignaler från en marksändare i Ryssland inte når svenskt territorialvatten. Om de hade kört med flygburen störsändare hade flygtrafiken påverkats i ett mycket större område än den bevisligen gör, så det talar emot den förklaringen. Satellitbaserad störsändning skulle påverka ett mycket större område även långt in på land, nåt vi inte heller ser. Allt tyder alltså på att det, än så länge, handlar om marksända störningar. Möjligen skulle de kunna komma från ett fartyg närmare svenskt vatten, men då skulle sändaren behöva vara väldigt speciell för att inte samtidigt ge utslag i flygtrafiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 67 Postad 12 timmar sedan 9 timmar sedan skrev raol: Du får lita på vem du vill Borde kännas betryggande att du har så mycket bättre koll på Rysk hybridkrigsföring än Svenska Marinen, men oavsett det tycker jag att "traditionell" navigering är bra att behärska, men det är jag det⛵ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 11 timmar sedan 8 minuter sedan skrev s841: Borde kännas betryggande att du har så mycket bättre koll på Rysk hybridkrigsföring än Svenska Marinen, men oavsett det tycker jag att "traditionell" navigering är bra att behärska, men det är jag det⛵ Det kan ju vara en indikation på att de rör sig så nära ryskt vatten att de kommer in i störningsområdet. Men förklara gärna vad som är fel i min beskrivning, när du nu anser att det inte stämmer. Hur ska signalerna nå bortom horisonten? Hur ska en störsändare selektivt bara drabba ytfartyg utan att påverka saker på land eller i luften? Störsändingarna är verklighet. Ryssland är en jävla skurkstat som borde raderas från kartan. Men fysikens lagar har inte upphört att gälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 67 Postad 7 timmar sedan 4 timmar sedan skrev raol: Men förklara gärna vad som är fel i min beskrivning, när du nu anser att det inte stämmer Nä jag ger upp, självklart är raol den man måste lita på och till dig raol kan jag bara be om ursäkt för mitt inlägg. Vilken tur att MG har dig som kan rätta felaktiga inlägg. Ursäkta också min möjligt raljerande ton i det här inlägget. Inte så lätt för mig som inget begriper om navigation år 2025. Ha det gott. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 7 timmar sedan 6 minuter sedan skrev s841: Nä jag ger upp, självklart är raol den man måste lita på och till dig raol kan jag bara be om ursäkt för mitt inlägg. Vilken tur att MG har dig som kan rätta felaktiga inlägg. Ursäkta också min möjligt raljerande ton i det här inlägget. Inte så lätt för mig som inget begriper om navigation år 2025. Ha det gott. Men skärp dig. Försök förklara HUR störningarna skulle gå till i stället. Om det nu är en militär som säger det, så är det väl helt enkelt så att de kör ut och är precis utanför Kaliningrad så att de kommer inom störsändarens räckvidd. Precis som vi har spaningsflyg som patrullerar i de områdena dagligen, är det väl inte orimligt att vi även har militärbåtar som gör samma sak. Men din granne kanske inte vill berätta om det, och då tolkar du det som att det sker på svenskt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 6 timmar sedan Det går att följa den dagliga omfattningen av GPS störning för luftfarten på https://www.flightradar24.com/data/gps-jamming Där framgår t.ex. att störningen för luftfart igår (2025-01-18) omfattade stora delar av Östersjöområdet innefattande bl.a. strax utanför Öland, hela södra delen av Gotland, hela Finska viken m.m. För luftfarten betraktas det som störande men inte hindrande förutom för landning på mindre flygplatser som inte är fullt utrustade med markbaserade system för landningshjälp. Där kan de ibland tvingas byta landningsplats när/om störningen blir alltför omfattande (Kirkenes i Nordnorge och en del Finska flygplatser lär ha drabbats av att tvingas neka landning). Flygsäkerheten har nog aldrig blivit lidande av dessa störningar. Så som störningen såg ut igår så påverkar det inte GPS-navigering för sjötrafik varken på Svenska ostkusten, runt Öland eller runt Gotland. Om jag skulle segla in i Finska viken, till hamnar längs Baltiska kusten eller Polen så skulle jag vara lite försiktigare på grund av osäkerheten i hur störningen påverkar i kustnära vatten närmare Rysslands störutrustningar. De här störningarna har pågått i över ett år nu. Första gången jag hörde om det var direkt från en flygtrafikledare (leder fjärrtrafiken över södra Östersjön och en bit ner i Europa) vid jul 2023 och då uppfattade jag att det var en ganska ny företeelse med så omfattande flygtrafikstörningar. Att GPS-systemet är lättstört hörde jag talas om redan på 1990-talet. För att kunna strömförsörja GPS-satelliterna så sker sändningen med väldigt låg effekt. Att GPS-positionering trots det fungerar så bra som det gör beror på att signalerna färdas direkt i fri rymd till mottagarna utan fysiska hinder. Att signalerna kan störas inom geografiskt avgränsade områden förutsätter på samma sätt att det är fri rymd mellan störaren och mottagaren. Radiohorisonten begränsar därför stör-räckvidden mot mark/sjö-baserade mottagare. Teknikens lagar råder varken ryssar eller sjöofficerare över. Att påstå motsatsen är att stödja ryssarna i skrämselpropagandan, vilket man borde vara försiktig med om man är officer. Det råder nog ingen tvekan om att detta ingår i den hybridkrigföring som Ryssland utsätter bl.a. Sverige, Finland, Norge och de Baltiska staterna för just nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 5 timmar sedan 22 timmar sedan skrev s841: men hur är det med navigationskunskaperna med sjökort, kompass, död räkning, mm? Och finns utrustningen ombord? Jo tack bra! Allt för manuel navigation finns givetvis allti med ombord ocbh både hag och hustrun klarar oss finfint utan ploter. Vad gälle störningar på gps-signalen så gäller ju i teorin ungefär samma som för VHF, R = 2,2 x √(h1+h2). I praktiken kan utbredningen under vissa förutsättningar vara betydligt längre. Rekordet för mig är att ha set fartyg på AIS som befunnit sig ungeför 500 M från min position. Jag vet inte vilka radiovågor som kan sprida sig mest via olika väderfenomen, men så här skriver Mårten Dunér fråm SXK ang. störningar av GPS-signalerna i Östresjön. Jag har själv tidigare år märkt vissa mindre men mycket konsekventa fel i positionen på både min plotter och iPhone i Blekinge. https://sxk.se/bojar-hamnar-och-farleder/artiklar/gps-storningar-over-ostersjon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser