Mambo 75 Postad 7 timmar sedan Jag har planer på att dels sälja min nuvarande båt och sedan köpa en ny (bättre beg) under detta år. Jag undrar därför om ni kan rekommendera en bra och pålitlig besiktningsman i Stockholmsområdet? Vilket ansvar har en besiktningsman ifall han/hon missar någon allvarlig brist, kan han/hon bara rycka på axlarna och säga "shit happens"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 4 timmar sedan Jag har anlitat tre olika besiktningsmän vid köp av båtar och tycker att ingen av dem gjorde ett jobb värt pengarna, dessutom missade den dyraste besiktningen en massa saker som kostade mig mycket pengar, och ansvar - nejdå! Detta är nu ganska länge sen då jag numer insett att det viktigaste är att ha koll på motorn och det har ingen besiktningsman. Där är det bättre att anlita en bra mek. De besiktningsmän jag anlitade tror jag inte längre är verksamma. Nu ska du ju sälja och då tycker jag generellt det är bättre att köparen väljer en besiktningsman som denne tror på men du kanske har några misstänkta brister som du vill ha klarlagt vad de innebär och vad en åtgärd skulle kosta? Annars låt köparen stå för besiktningen. När en köpare låter besiktiga en båt inför ett köp så brukar besiktningsmännen försöka hitta en massa småsaker som kan dra ner priset åtminstone så mycket som besiktningen kostar. Bara så du är beredd på det (=ha en prutmån i nivå med vad en besiktning kostar). Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 3 timmar sedan 44 minuter sedan skrev ChristerN: Nu ska du ju sälja och då tycker jag generellt det är bättre att köparen väljer en besiktningsman som denne tror på men du kanske har några misstänkta brister som du vill ha klarlagt vad de innebär och vad en åtgärd skulle kosta? Annars låt köparen stå för besiktningen. När en köpare låter besiktiga en båt inför ett köp så brukar besiktningsmännen försöka hitta en massa småsaker som kan dra ner priset åtminstone så mycket som besiktningen kostar. Bara så du är beredd på det (=ha en prutmån i nivå med vad en besiktning kostar). Lycka till! Tack Christer. Jo jag vet att en del besiktningsmän har agerat enligt "jag ska nog hitta fel så att du sparar den slant som besiktningen kostade" . Jag har själv varit med om liknande då jag sålde en båt för 20 år sedan. Jag skulle själv som säljare tänka mig att betala besiktningen åt en presumtiv köpare om jag bara visste att besiktningsmannen är seriös. Därefter, då det för min egen del gäller köp av båt(motorbåt) är det precis som du säger att motorn är den kritiska delen. Här skulle jag vilja att en besiktningsman med kunskap om motorer kan göra en noggrann besiktning av motorns skick, vilket borde innefatta en inspektion av förbränningsrummen (om det är en VP D4). Men det är kanske som du säger, det finns inga vettiga besiktningsmän längre, man kanske får hitta en seriös mekaniker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 2 timmar sedan 42 minuter sedan skrev Mambo: Men det är kanske som du säger, det finns inga vettiga besiktningsmän längre, man kanske får hitta en seriös mekaniker. Jag vet inte om det finns vettiga besiktningsmän idag men de jag har haft att göra med har inte kunnat/velat skruva i motorn. Gissar att det har att göra med att ägaren kan påstå att ingreppet/skruvandet har gett ett fel som inte fanns tidigare. Jag vet inte heller vilka motormekar som kan ställa upp och kolla en motor. Jag känner en kille som har bra allmänkunskap om båtmotorer som har hjälpt mig en gång. Han gör nog inte det för någon annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 1 timme sedan 1 timme sedan skrev ChristerN: Gissar att det har att göra med att ägaren kan påstå att ingreppet/skruvandet har gett ett fel som inte fanns tidigare. Ja, det är säkert så. Att lossa spridarna på en diesel bara för att inspektera kolvar mm. kanske man inte ska göra bara för skojs skull, det kan ju leda till otäta spridare eller andra fenomen. Men som köpare blir det lite som att köpa grisen i säcken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser