Koskar 1 Postad onsdag kl 15:17 Hej alla, Jag har en Volvo Penta 5.0 GXi med ett Volvo Penta DP-SM drev och har stött på ett problem med växlingen. När jag ska lägga i växeln framåt måste jag först lägga i växeln och sedan gasa för att drevet ska börja driva. Detta sker med en stor smäll och aggressiv fart framåt, vilket gör det mycket krångligt att manövrera i hamnar. Backväxeln fungerar däremot mer normalt. Jag har kontrollerat att oljan i drevet är normal, att nivån är korrekt och att det inte finns några metallspån eller vatten i oljan. Är det någon som har upplevt liknande problem eller har några tips på vad som kan vara fel och hur man kan åtgärda det? Kan man justera växelwiren på något vis? (har samma reglage som på bild nedan) Tack på förhand! Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad igår kl 15:19 Mina föräldrar hade precis det problemet på ett 280-drev. Där var det ingreppskonan i drevet som var sliten och behövde bytas. Jag vet inte om ditt drev har liknande kona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad igår kl 16:23 Man kan prova att shimsa glidskon i växelmekanismen. Ta bort ett shim och ställ exenterkolven mitt mellan friläge och framväxel. Vrid på propellern. Upprepa tills det går tungt att vrida propellern, och lägg till tre shims. Täta gängan med permatex. Har du tur funkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser