Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Mackey

Segla på västkusten med omålad båtbotten

Rekommendera Poster

Jag lägger ämnet under långfärdssnack eftersom jag tycker det blir en fråga om långfärd vad gäller de förändrade förutsättningarna.

Vi har planer på att segla på västkusten med vår båt som inte har någon bottenmålning.

Ytskiktet består av lamineringsepoxi som iofs. är ganska blank, men som helt saknar kemiskt skydd mot beväxning.

Tanken är att ta oss ner från Stockholmstrakten i slutet av sommaren via Göta kanal och segla runt i Bohusläns skärgård ett antal veckor lite efter den värsta turistsäsongen. Sedan lägga upp båten över vintern någonstans och segla hem till Stockholm nästa vår.

Ett antal frågor uppkommer!

• När är egentligen bästa tiden att segla i den bohuslänska skärgården?
    Vi ska ju inte bara segla utan även ha trevligt på olika vis och sola och bada.
  • När börjar det lugna ner sig i skärgården?
    Jag har tillbringat både fritid och arbetstid i Bohuslän, men har ändå inte riktigt koll på när säsongen börjar ta slut och när allt plötsligt stänger.
  • Var kan man få en vinteruppläggningsplats för en 32-fots segelbåt?
  • Hur sjutton gör man med båtbotten?
    Så länge vi är på väg är det ju inga problem, men väl ute i havet så är ju den gängse uppfattningen att det är i det närmaste omöjligt att ha en båt i Bohuslän utan antifoulingfärg.
  • Hemsegling på våren (före midsommar) - Vad ska vi inte missa?
    Det är ungefär 600 M så det går ju på en vecka om vädret och vi själva vill. Då är det non stopp segling (med motorstöd om vinden är dålig/fel) som gäller och då missar vi naturligtvis en hel del.
    Egentligen är det Bohuslän - Karlskrona frågan gäller. Karlskrona - Stockholm är redan avbockad så att säga.
    Även den danska sidan bör kanske ingå när man ändå är där.
  • Andra råd och tips!?

Tack på förhand!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En idé för att "krångla till" era resplaner om tiden räcker för er.

Kör Göta kanal på försommaren (lite mindre trängsel). Stanna upp i Vänern under semesterperioden. Där är gott om plats och finns mycket trevligt att kolla runt på. Dessutom inga havstulpaner.

Segla vidare till Bohuslän efter semesterperioden. Senast jag var där så vände vi söderut rätt tidigt på grund av den massiva trängseln i hamnarna mitt i sommaren. Där är nerlusat med gigantiska Norska motorbåtar under semesterperioden...

Eventuellt försök hitta vinterplats i Vänern om ni inte känner att det är ett måste att snabbsegla tillbaka runt Skåne. Danmark är visserligen gemytligt och väl värt att besöka på återvägen men räkna då inte med snabbsegling hem utan låt det bli en långsammare sommarsegling tillbaka o njut av både Danmark o Blekinge på vägen hem.

Havstulpanerna är väl värst under högsommaren/hösten så hemresan kan nog klaras utan alltför mycket påväxt. Sensommaren i Bohuslän kräver nog några bad med bottenskrubbning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu är det ett tag sedan jag hade förmånen att segla på västkusten, men det är trångt, ju, ingen egen ö eller holme. Så ett stalltips, maj och augusti lugnar det ned sig, när norrmännen lämnat i norra delen.

När det stänger vet jag inte, det finns säkert västkustbor som har bättre koll än jag.

Kolla m Grefab om vinterplats, ställ er i kö, annars kanske någon privat klubb eller så.

Du får säkert en massa fina tips på ställen från Gbg till Kna men jag har några egna favoriter i sundet där jag seglar; Borstahusen, Nivå på danska sidan i höjd med Ven, Norreborg på Ven, inte att förglömma den lilla fina hamnen innanför Barsebäck; Vikhög mm mm.

Gilleleje i DK men där är trångt (har jag hört).

I sundet; spana efter tumlare :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

det är trångt i hamnar under vecka27 till 33 sen lugnar det ner bra, för o efter säsong är bäst segling. Men även lite trevligt under högsäsong, annars ett bra tillfälle at besöka Danmark, Skagen är ju alltid trevligt sen vidare mot Läsö , Säby  Anholt många fina ställen.

men ta lite god tid på er, Göteborgs skärgård är lite mindre trängsel än norra Bohuslän, med gästhamnar på de flesta öar. Men många sevärda ställen mellan Marstrand o Koster. såsom Käringön Gullholmen  vasholmarna Lilla o stora Kornö, Smögen Hunnebostrand Fjällbacka Väderöarna Grebbestad Resö  syd o nord Koster.  Listan går att göra mycket längre men några trevliga ställen att besöka

ring runt till marinor på Orust, Tjörn finns ju även ganska många högre upp. Sotenäs kommun brukar erbjuda vinter plats på parkeringarna under vintern, finns ju även många marinor att vända sig till, så det borde gå att fixa

vill man ha i älven kan man ju ringa till Lilla Edets båtklubb eller Nols båtklubb o prata med dem, de ligger ca 5 timmar motorgång från Göteborg. Nol ca 3 timmar. Trollhättans båtklubb ca 10 timmar, men då måste man slussa upp båten med

sen finns det ju ett stort antal söder om Göteborg

hemsegling är nog fint runt midsommar o framåt, vi har gjort den turen 6 ggr. gick på 4 dygn mellan

Inagarö Hunnebostrand för ett par år sedan, Men det var transport segling, inte så kul att stressa så, men 8-10 dagar i lugnt tempo är nog bättre. några enligt oss trevliga ställen är Simrishamn Hanö Ystad .Malmö, gärna dockan mitt i stan Köpenhamn Ven Helsingborg Mölle Gilleleje Torekov Varberg .

vad gäller bottenfärg så växer det ganska bra på västkusten, lite mindre på för säsong o mer under högsommaren/hösten, men har du epoxi under så är det ju bara att skrapa av det som växt när man tar upp o kanske ta några bad under sommaren o skrubba lite

Ganska svårt att spå hur mycket det  kommer o växa, används båten frekvent växer det mindre samt lite olika hamnar, det värsta som kan hända är ju ett litet lyft mitt i för o spola av lite

när du är i Göta älv så ha koll på öppettider samt på att det är 6 st  stora slussar , men de brukar vara odramatiskt så länge det inte är för fullt i dem. brukar oftast vara bra ström ned mot Göteborg samt 4 broar efter Lilla edet, och 6 st mellan Vänersborg o Trollhättan

så bra att ha VHF i ordning

mvh Johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Större delen av semesterflottan verkar ju börja i söder v.27-28 för att gå norrut och sen vända söderut igen oavsett om de börjar i Onsala eller Skärhamn, så det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
Det kan t.ex vara glest i Göteborgs skärgård runt v.29-30, är min erfarenhet, men det varierar ju från år till år och med vädret så klart.
Så jag skulle säga att trängseln börjar att avta redan i vecka 31 i norr och i v.32 brukar det inte vara några problem att få plats men v.28-30 är det abslolut värst och ibland får man knappt plats i naturhamnarna när det är riktigt fint väder. Men när vinden tar i så bjuder Bohuslän på många fina naturhamnar som ibland ger bättre lä än i hamnarna  så det kan vara något att kika efter. Tänker du lyfta för vintern i Göteborgstrakten så är Öckerö hamn ett tips, de lyfter med sublift med masten på om du vill.
@Georg_Ohm har ju betydligt mer rutin och år i Bohuslän i båt än jag så vi får se om han håller med mig eller om jag får ställa mig i skamvrån nu 😉😄

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mackey!

Om seglatsen å annat där  på den kusten vill jag inte ge någon tips. Jag har bara sträckseglat kusten upp-å-ner till Strömstad å Norge, samt lite runt Smögen med Thallatha.

Däremot epoxi. På min förra båt hade jag en 10 cm bred remsa med epoxi, just i vattenlinjen. Det var så halt så det fäste ingenting där. Inga tulpaner  inget slem eller annat fanstyg. Det var helt rent. Med andra ord, du behöver inte oroa dig för att det saknas "gift"färg.

Behöver du gast så säg till.

Snart dags att putta i båten. 3-4 månader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...