Cam72 64 Postad söndag kl 09:00 Hej Jag lyfte i höstas av drevet från vår Orrskär 850 med Kad42 då jag upptäckte att det läckte olja ur en por samt att det är dags att byta bälgar. jag kommer i samband med detta fräscha upp drevet då det utsatts för ett antal olika sorters färg genom åren, där mycket som släppt och sitter löst. Det kommer komma en del frågor efter vägen men jag tänker att jag börjar med ett par. Tråden klassar nog in under både Motorbåt och Bygg och renovering men väljer att lägga den här tillsvidare. 1. jag har noterat att jag har en förlängning på 10cm på drevet, märkte det då jag fick i ca 3.1 liter istället för 2.7 eller vad det ska vara annars. Funderade inte så mycket på det men har nu noterat att de flesta andra båtar har skeddan i samma nivå som botten, min ligger då ca 10cm under. Se bild. vad tror ni, har man monterat något ihop plockat eller finns det någon anledning till förlängningen? Vad kan detta ge för köregenskaper jämfört med utan? Jag upplever båten som ”vinglig” när jag ligger i plan. vi börjar så. vh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 138 Postad söndag kl 16:20 Ja, mitt DPE har skäddan i linje med båten botten. Din underdel samt förlängning ser ut att vara i sämre skick än överdel/mellandel. Por som läcker olja, hmm - har du bild på det? Klart oroande - har drevet oxiderat inifrån? Har du konstant landström? Förlängningen är mycket tveksam i denna installation. Vad är det för en gummitätning du har kring skölden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 250 Postad söndag kl 22:42 Har en kollega i Malmö som tog bort drevförlängningen på en Nautic900 (liknande din båt med kassetmonterad motor men 280 drev). Hans båt går utmärkt utan drevförlängningen. Drevförlängning användes när monteringen av motorn blev för låg i förhållande till havsnivån. Mer om det finns att läsa i Volvo Pentas Installationsguide för Aquamatic. Bild som förklarar drevets läge i förhållande till båtbotten samt vattenlinjen i förhållande till drivlinans centrum. Hög vattenlinje klart negativt för turbon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad måndag kl 11:17 Ja Orrskär 850 har väl aldrig haft drevförlängning monterad som ny, det kanske var det drevet som följde med motorn när den byttes, om inte båten är av senare årsmodell och fick KAD42an som ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad måndag kl 18:53 Det är väl kavitationsplattan som menas? Linje med lägsta punkt på akterspegeln eller 20 mm upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad måndag kl 19:20 24 minuter sedan skrev Jorgen01: Det är väl kavitationsplattan som menas? Linje med lägsta punkt på akterspegeln eller 20 mm upp. Ja du har så rätt, kavitationsplattan ska det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad måndag kl 19:25 8 timmar sedan skrev Makro: Ja Orrskär 850 har väl aldrig haft drevförlängning monterad som ny, det kanske var det drevet som följde med motorn när den byttes, om inte båten är av senare årsmodell och fick KAD42an som ny? Motorn är mycket riktigt inte original för denna båt då det är en 1984. Drevet är dock misstänkt ett ihopkok då kvaliten och skicket på färgen är olika, förlängare och underdel har avsevärt sämre skick än överdelen. jag har på annat håll fått till mig att orrskär båtarna kom med 4” förlängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad tisdag kl 10:33 En bekant har kvar AQAD40:n med 280 drev som är den ursprungliga drivlinan och den har ingen förlängning på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad tisdag kl 19:14 Ja det verkar vara lite olika men inte ge någon större inverkan på köregenskaperna. Nästa fråga, det läcker olja genom en por på drevet, märkte det vid upptagning, fuktade lite på drevet kring poren. Tänkte först att drevet tagit in vatten men oljan är ok. Har provtryckt och konstaterat att det endast är poren som läcker. Lade i en droppe epoxi i poren och tätt vid provtryckning. Vad kan ha orsakat detta? Om det var galvaniskt borde mer än poren tagit skada? vad finns på insidan, går det att svetsa utan att riva hela drevet? Andra förslag? Vh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 138 Postad onsdag kl 13:18 Porer uppstår sällan ensamma. Det ser ut som ett borrhål. I värsta fall är det galvanisk korrosion inifrån. Utifrån ser det inte ut att vara allvarligt korroderat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser