Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej motorbåtvänner

jag tänkte blästra och måla mina rätt nya drev. Har sprutbox så tänkte få färg hos

min grossist. Men de frågar om det duger 

med billack? Någon som vet innehållet i Volvo Penta drevfärg grå metallic/klarlack?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Billack.

Detta duger utmärkt !

Bara du inte sänker ner ditt drev i exempelvis sjövattnen.

Redigerad av Stan
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta säkert eller ha provat, så tror jag att en billack skulle fungera. Det viktiga är grundarbetet med någon passande betlack och kanske en epoxy innan färdiglack. Det är svårt att få något att fästa på Al. Min erfarenhet är att där färgen på drevet släppt helt sitter inte VP:as drevfärg kvar utan grundbehandling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aluminium är svårt att måla. Jag låter bli att blästra och bättrar punktvis varje år.

Det är svårt att få grundfärgen att fastna på aluminium, beroende på att aluminium oxiderar tämligen omgående och färgen fäster dåligt på aliminiumoxid.

Det finns kemikalier som passiviserar aluminiumet för att oxidera, men dessa är förbjudna.

Dreven ska vara i riktigt dåligt skick innan man blästrar ned dem och tror sig kunna göra ett lika bra jobb som Penta gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle måla med drevfärg innehållande koppar (med ordentlig grundning) för att undvika havstulpaner. Nackdelen är att ommålning krävs varje år.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...