Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej motorbåtvänner

jag tänkte blästra och måla mina rätt nya drev. Har sprutbox så tänkte få färg hos

min grossist. Men de frågar om det duger 

med billack? Någon som vet innehållet i Volvo Penta drevfärg grå metallic/klarlack?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Billack.

Detta duger utmärkt !

Bara du inte sänker ner ditt drev i exempelvis sjövattnen.

Redigerad av Stan
  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta säkert eller ha provat, så tror jag att en billack skulle fungera. Det viktiga är grundarbetet med någon passande betlack och kanske en epoxy innan färdiglack. Det är svårt att få något att fästa på Al. Min erfarenhet är att där färgen på drevet släppt helt sitter inte VP:as drevfärg kvar utan grundbehandling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aluminium är svårt att måla. Jag låter bli att blästra och bättrar punktvis varje år.

Det är svårt att få grundfärgen att fastna på aluminium, beroende på att aluminium oxiderar tämligen omgående och färgen fäster dåligt på aliminiumoxid.

Det finns kemikalier som passiviserar aluminiumet för att oxidera, men dessa är förbjudna.

Dreven ska vara i riktigt dåligt skick innan man blästrar ned dem och tror sig kunna göra ett lika bra jobb som Penta gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle måla med drevfärg innehållande koppar (med ordentlig grundning) för att undvika havstulpaner. Nackdelen är att ommålning krävs varje år.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måla drev med kopparfärg är en riskabel historia. Om kopparfärgen kommer i kontakt med aluminium kommer drevet att skadas då aluminiumet agerar offeranod åt kopparfärgen 😟

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-01-08 vid 17:25 skrev Kaptajn:

Hej motorbåtvänner

jag tänkte blästra och måla mina rätt nya drev. Har sprutbox så tänkte få färg hos

min grossist. Men de frågar om det duger 

med billack? Någon som vet innehållet i Volvo Penta drevfärg grå metallic/klarlack?

Låt bli!

Du har fått några bra svar om varför du inte skall ge dig på det jobbet.

Vad du skall måla drevet med är en färg som inte föträr aluminiumet, en färg som fäster på aluminium, samt en någorlunda giftig färg som förhindrar påväxt av alger, havstulpaner och annat organsikt jäkelskap som finns i vattnet.

Hempel har en produkt som heter ”Hempaspeed TF 77223” den har fungerat relativt bra på mitt drev, som då används i Skagerack där det påväxten är kraftig. Men man får måla varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt DPE från 1997 har snart 1600 timmar.

Det är upp till 2 mm tjockt med färglager på färglager på det, och på många ställen flagnar detta av. Dock inte alla lagren. Endast på 7-8 ställen finns enbart VP originalfärg kvar - den sitter sjukt bra.

på 2-3 ställen har jag ren naken aluminium (sammanlagt 2 kvadratcentimeter). Dessa målar jag var/vartannat år enligt alla tips på hela internet - provat 3-4 metoder. Inget hittills som håller speciellt länge.

Av detta drar jag slutsatsen - ALRDIG blästra hela för att få en jämn och perfekt yta!

Då kommer jag att ha 200 kvadratcentimeter att fixa varje år.

Det är lite av den penibla ordningsmanin hos mig som får mig att tänka på att helblästra. Men hittills har jag lyckats att hålla tillbaka detta. När jag väl har sprayat Prop/drevspray, så ser det bra ut (om man bara inte står för nära!)!

IMG_5022.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

org färg är mkt bra men ibland måste man, lämnade in till blästring/målning tror det blev målat med epoxy det satt bra men blev matt med åren. går nog klarlacka för hållbar glans,fråga blästerfirma. ps jag gjorde hållbar maskering avskärmning före. 

sök det finns ngt om drevlack  MG tidigare (mkt arb)  B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara förvånad om inte drevet är elektrolytbehandlat före målning.  
Jag vet att industriväxellådor för denna typ av påfrestande miljö som har huset i Aluminium är det. 
Då kommer du aldrig i närheten av hållbar målning om du blästrar bort den. 
2 k Pur i flera lager har man på växellådor i järn.  Epoxy är sällan nu för tiden. Dessutom vitnar den av solljus.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man göra det rätt ska så ska en passivisering av aluminiumet göras efter blästring/slipning av drevet. Detta för att få en yta som epoxigrundfärgen kan fästa på. Finns nyare produkter som inte är baserade på sexvärt krom, typ Alodine 1201 eller PPG DX-503, som verkar rätt otrevligt att ha att göra med. Dock verkar det vara stört omöjlig att få tag på något i Sverige eller övriga europa. Jag har spenderat många kvällar senaste veckorna med att försöka hitta något sådant i EU. Så om någon har nåt tips så får ni gärna höra av er.

Går att beställa från USA men frakten är rätt avskräckande https://www.chemical-supermarket.com/product.php?productid=601&cat=109&page=1

Var I kontakt med De IJssel häromdagen, de menade att det inte skulle behövas någon passivisering av aluminiumet utan att slipning med 40-60 papper och sedan deras epoxigrund direkt efter slipning skulle räcka. Jag kan inte avgöra om det riktigt eller ej men det verkar inte finnas så mycket alternativ.

Jag ska bara måla om gimbalringen samt bälghus i år och lutar lite åt att gå på det spåret.

Så för min del skulle det bli följande

1. Slipa bort ärg ner till ren aluminium där orginalfärg släppt, matta resten

2. Tvätta med något bra avfettningsmedel

3. Stryk rena aluytor med 5% fosforsyra, skölj rent med vatten

4. 2 lager epoxiprimer

5. 2 lager 2k polyuretan lack

Planen är dock att fixa drevet från grunden nästa vinter så det hade inte varit fel att hitta produkterna som behövs för att göra det rätt redan i år och använda dem på gimbalring och bälghus.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Passivering ska det stå och inte passivisering som min telefon så hjälpsamt rättade det till

Redigerad av vizual54
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...