Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
dawe_a

Storlek på häckpropeller.. SE60 vs SE80

Rekommendera Poster

Tjenixen !  Vi är i startgroparna att installera en häckpropeller på våran nimbus 31 ultima och funderar över om vi ska köpa en Sleipner SE60 (4hk) eller SE80 (6hk)

Rek båtstorlek på SE60 är 29-38fot och för SE80 34-48fot, Dessa rek mått gissar jag syftar på att man sätter propellern i bogen, aktern är ju mycket tyngre att flytta.
Vi provade en SE60 på en likadan båt, dock inte under "normala" omständigheter som är inne i hamn, vid bryggor etc där vatten och vind kanske ofta är ganska lugnt utan vi provade den i lite "hårdare/normalt" öppet hav och då kändes det som att den knappt orkade flytta aktern på båten men å andra sidan så kommer man ju aldrig använda häckpropellern i ett sådant läge i normala fall ?

Har ställt frågan till Nimbus 3003 ägare (i det stora hela likadan båt) och majoriteten/alla kör på SE60 och är nöjda med denna men jag är ändå rädd att man ska bli missnöjd efter att man lagt ner relativt mycket pengar och tid.

Någon här som har någon input eller egen erfarenhet kring dimensionering av häckpropeller? Som kanske ångrar att du inte köpte större?  Dela gärna med er isåfall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag vet så är 31 Ultima ganska flack i botten så jag tycker en 60:a borde räcka.

Sen är det ju så att häckisen behöver man ffa när det blåser f_n in mot bryggan man ligger mot. Tycker dock att det är svårt att se verklig SOG ute på öppet vatten då vågor och vind kan luras en hel del. Men ingen erfarenhet av 31:an och häckis.

PS. En dubbelpost kan man ta bort så länge ingen har svarat i den tråden…

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en SX80(utanpåliggande) på vår NordWest förra året. Tog kontakt med Sleipner på båtmässan som föreslog 80 modellen för att övervinna vindens påverkan på en trög flybridgebåt med dubbla drev. Fick mer tips av återförsäljaren Tibblin Marin Gbg. Bl a rejäla kablar och övrig elarmatur så att spänningsfallet inte blir negativt för häckproppellern (hjälpaggregat). Finns i min tråd om båten här på MG.

Används vid svåra vindförhållande i trängre hamnar.

Akterpropeller klar utvändigt.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har SE60 i häcken på min Skilsö 35 (11m, 7 ton) och den räcker bra.

Har ändå lite köl/roder och annat som "bromsar". Vill inte ha kraftigare för då händer nästan "för mycket" i lugnt väder.

Tänk också på att häckpropellern inte som bogisen nästan bara drar den änden som den sitter i (häcken) eftersom masscentrum på en båt inte är symmetriskt, utan fören åker gärna också iväg lite (vilket man då får kompensera med bogisen). Detta blir ännu mer av med en kraftigare häckpropeller.

 

Är du ute på öppet vatten med ordentlig vind är det inte mycket som är "tillräckligt". Dessutom får man lätt uppfattningen att "inget händer" fast båten egentligen flyttar sig, eftersom man inte har några positionsreferenser (precis som @ChristerN var inne på ovan).

 

akterpropeller.jpg.09149c69942dfd417d2c812db41841f1.jpg

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Har SE60 i häcken på min Skilsö 35 (11m, 7 ton) och den räcker bra.

Har ändå lite köl/roder och annat som "bromsar". Vill inte ha kraftigare för då händer nästan "för mycket" i lugnt väder.

Tänk också på att häckpropellern inte som bogisen nästan bara drar den änden som den sitter i (häcken) eftersom masscentrum på en båt inte är symmetriskt, utan fören åker gärna också iväg lite (vilket man då får kompensera med bogisen). Detta blir ännu mer av med en kraftigare häckpropeller.

 

Är du ute på öppet vatten med ordentlig vind är det inte mycket som är "tillräckligt". Dessutom får man lätt uppfattningen att "inget händer" fast båten egentligen flyttar sig, eftersom man inte har några positionsreferenser (precis som @ChristerN var inne på ovan).

 

akterpropeller.jpg.09149c69942dfd417d2c812db41841f1.jpg

 

9 timmar sedan skrev NW355:

Monterade en SX80(utanpåliggande) på vår NordWest förra året. Tog kontakt med Sleipner på båtmässan som föreslog 80 modellen för att övervinna vindens påverkan på en trög flybridgebåt med dubbla drev. Fick mer tips av återförsäljaren Tibblin Marin Gbg. Bl a rejäla kablar och övrig elarmatur så att spänningsfallet inte blir negativt för häckproppellern (hjälpaggregat). Finns i min tråd om båten här på MG.

Används vid svåra vindförhållande i trängre hamnar.

Akterpropeller klar utvändigt.png


Tackar ska ni ha! Det får nog bli en Se60, mycket för att jag vet att den får plats utan problem och såklart för att folk verkar nöjda.. Ser att de flesta sätter på de där extratillbehöret "huvarna/skärmarna" för att den inte ska suga luft, det ser dock ut som att de flesta, även ni två.. har monterat akterproppen med cetrum på propellern 185mm eller lägre under vattennivån och då ska det väl inte behövas några skärmar.. Dom stjäl ju upp till 20% av thrusten enligt sleipner..  Varför har ni satt dit dessa :) ?  NW335, du har ju dreven i vägen så det är väl därför gissar jag.

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev dawe_a:

Ser att de flesta sätter på de där extratillbehöret "huvarna/skärmarna" för att den inte ska suga luft, det ser dock ut som att de flesta, även ni två.. har monterat akterproppen med cetrum på propellern 185mm eller lägre under vattennivån och då ska det väl inte behövas några skärmar.. Dom stjäl ju upp till 20% av thrusten enligt sleipner..  Varför har ni satt dit dessa :)

Du måste tänka på att vattenytan sällan är stilla och fin. Och att vi talar om mycket vatten ut men framförallt som sugs in.

 

Min hamnar med överkanten på trumman "bara" 10-15cm under vattenytan. Det kan låta mycket men är ganska lite om det går lite krusningar eller vågor. Lägg sedan till "suget" som blir, och det vill jag inte ha uppifrån (jämför "tratten" som blir i vattnet när man tappar vatten ur badkaret).

 

Så mycket som 20% tror jag inte de tar i den normala installationen. Och det som de eventuellt tar i kraft lär jag ha igen på att inget av vattenströmmen riktas uppåt utan där det fortfarande finns vatten. Hursomhelst har jag inte märkt några problem, bara fördelar.

Förutom att det är dyrt för två "plastvingar".....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina kåpor är precis som påpekats, tillagda som fördelare förbi dreven.

Tar inte så mycket av flödet då det är den korta modellen .

Normalt används kåporna för att förhindra att luft sugs in om monteringen inte når rekommenderat nivå under vattenytan.

 

20240407_114533.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...