skippeer 422 Postad 5 Januari (redigerade) Har varit nöjd med min 3 bladiga Flex-O-Fold propeller som sitter på en rak 35 mm axel, 20x13-3R. När jag kört WOT test blev max varvtal ca 2 450 RPM vilket är lägre än rekommenderade 2 700 RPM för en långfärdsseglande deplacementbåt med VP D2-55. Motorn har max 3 000 RPM enligt datablad för D2-55 A. Över tid har glappet (video film) mellan nav och de 3 bladen ökat (2017 ca 1500 hrs, 2024 ca 2800 hrs), tillfällig lösning har varit att undvikiga varvtal där det "skramlat". I höstas märkte jag att bladen tom slog i varandra i hoppfällbart läge, blivit jack i alla bladen vilket jag gissar kan bero på glapp och eventuellt slitna kuggar. För ett år sedan fick jag offert från tillverkaren i DK om en ny 18x14-3R vilket jag tror gör att motorn kan varva upp lite mera (typ +300 RPM). Högre varvtal har en spinoff effekt på min nya Balmar generator, den inbyggda fläkten kommer att jobba mer vilket förhoppningsvis ger bättre kylning. Som hjälp till andra som behöver ta av navet och som stöd för mitt korta minne delar jag med mig hur jag gjorde nu och hur jag skall göra det bättre i en framtid. FOF nav på segelbåtsdrev sitter inte på en konad axel utan på splines så nav på segeldrev verkar vara lätta att få demonterade. Jag fick köpa en FOF specialavdragare för där jag bor/har båten fanns det ingen lokal propellerfirma som hyrde ut/lånade ut specialavdragaren. Demontera Flex-O-Fold 3 blads foldingpropeller på rak axel Steg för steg beskrivning hur jag skulle göra en demontering nästa gång baserat på gjorda erfarenheter vid demontering av propellernav. 1. Spraya med krypolja några timmar/dagar innan (kanske onödigt men skadar inte). 2. Fetta in avdragarens bult (FOF specialverktyg). 3. Demontera insex låsskruv som sitter på propellernavets utsida (lätt att glömma har jag lärt mig den hårda vägen). 4. Demontera anod, lock, 3 rostfria axlar och tillhörande propellerblad (ett propellerblad i sänder). 5. För att få loss centrummuttern krävs en ”standard” 30 mm hylsa för 35mm axel (Biltemas krafthylsa går inte att få in i det trånga mellanrummet på propellernavet, för säkerhets skull hade jag köpt båda modellerna). 6. Jag tog med ett 60 cm långt ½” ledhandtag, extra lång hävstång för säkerhets skull (inköpt för flera år sedan till demontering av anod på 3YM30/SD20). 7. Använde en lastpall som mothåll mot en stor skruvmejsel (vars plasthandtag gick av). Skruvmejsel stack jag in i ett hål där en rostfri axel sitter i vanliga fall, håldiameter ca 12-13 mm (kontrollmät om du skall använda en lång rund stång). Gick förvånandsvärt lätt att få av muttern (trots att jag tabbade mig, insexskruven som låser muttern var inte lossad…). 8. Montera FOF specialverktyg för demontering av propellernav, montera de 3 rostfria axlarna en i sänder och säkra dem med respektive skruv löst åtdragna. Specialverktyget från FOF fick mothåll mot lastpallen när jag drog åt bulten på verktyget mha 24 mm hylsa och ledhandtaget. Vid första försöket rörde sig inte propellernavet en millimeter, som tur avbröt jag och demonterade verktyget. Fick använda en slägga för att återställa det böjda specialverktyget. 9. Flex-O-Fold föreslår att man värmer navet med brännare. Frågade en av gubbarna på varvet om var man kunde köpa en gasolbrännare, motfrågan blev vad jag behövde en brännare till. Visade vad jag höll på med och då tog han en liten slägga och slog några halvhårda slag/knackningar mitt på specialverktygets bult (rakt förut) och då släppte navet från den konade propelleraxeln. Sedan gick det att med specialverktyget sakta dra av navet. Efteråt fann jag ett YouTube video med Ryan & Sophie Sailing - demontering av FOF prop där de knackar på sidan av navet samtidigt som de har en avdragare med en lagom stor kraft för att få loss navet. 10. Ta till vara kilen som sitter på propelleraxeln så att den inte försvinner. Beroende på skicket kan det ibland krävas inköp av ny kil. Redigerad 5 Januari av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser