Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
dawe_a

Autostop fungerar ej på engbo ankarspel

Rekommendera Poster

Tjenare, ganska ny med båt och lär mig nytt nästan varje dag..

Vi har ett engbo maxi (numer sleipner) ankarspel på våran båt, det började med att det slirade på tampen och ej drog in linan ordentligt, bytte linhjulen och sen fungerade det perfekt. Märkte då i samband med detta att det finns ett "autostop", en induktiv givare som läser av en ståltråd på repet som gör att ankaret skall stanna av sig själv. Kan vara så att det först stannar i ett läge typ "tvättläge" sen ska det gå sakta inåt tills nästa metalltråd/läge och stanna.

Denna funktionen fungerar inte på våran båt utan den drar in med full fart tills du släpper knappen, eftersom att båten är ganska stor eller iallafall konstruerad på ett sånt sätt så att man inte ser ankaret ifrån förarplatsen så känns det som en bra funktion att ha så man inte slår upp ankaret i full fart.

Någon som haft liknande problem eller vet om något vanligt fel? Det sitter någon tunn ståltråd virad några varv på vårat rep, tror inte det är original men det borde göra jobbet.  Mina tankar går mot givaren som läser av ståltråden.

Är det någon som bytt ut sin induktiva givare mot en "eftermarknads" som fungerade? sleipner säljer en för över 1000kr men det finns ju andra, förmodligen lika bra givare för 200kr men jag är osäker på specifikationerna. 

Trevlig kväll!

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dawe_a:

Det sitter någon tunn ståltråd virad några varv på vårat rep, tror inte det är original men det borde göra jobbet.

Kolla först att ”ståltråden” är av rätt sort. Har för mig att det ska vara mässing eller koppar. Står i manualen. Är det inte rätt sorts tråd så fyller den ju inte sin funktion och bör ersättas med rätt sorts tråd. Har för mig att jag köpte en billig tråd av rätt material på en järnaffär för en spottstyver. Har sedan lindat den lilla delen av linan med eltejp då något i spelet slet rätt hårt på den tråd som satt från fabrik.

Är tråden av rätt sort så kolla att sensorn sitter rätt och läser av linan på nära håll. Har för mig att det bara ska vara några mm mellan linan och sensorn. 
Är allt rätt så testa med att (försiktigt med spelet stannat) sätta en skrivmejsel eller liknande mellan lina och sensor och se om sensorn reagerar. Är den fortfarande död så återstår det nog bara att byta och där har jag inga tips på piratgrejer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Kolla först att ”ståltråden” är av rätt sort. Har för mig att det ska vara mässing eller koppar. Står i manualen. Är det inte rätt sorts tråd så fyller den ju inte sin funktion och bör ersättas med rätt sorts tråd. Har för mig att jag köpte en billig tråd av rätt material på en järnaffär för en spottstyver. Har sedan lindat den lilla delen av linan med eltejp då något i spelet slet rätt hårt på den tråd som satt från fabrik.

Är tråden av rätt sort så kolla att sensorn sitter rätt och läser av linan på nära håll. Har för mig att det bara ska vara några mm mellan linan och sensorn. 
Är allt rätt så testa med att (försiktigt med spelet stannat) sätta en skrivmejsel eller liknande mellan lina och sensor och se om sensorn reagerar. Är den fortfarande död så återstår det nog bara att byta och där har jag inga tips på piratgrejer.

Tjenare och tack för tipset, kollade i en manual på nätet och där står det att det ska vara mässingstråd..Tyckte min kändes och såg ut som en vanlig ståltråd så det ska jag dubbelkolla :) 

Såg att biltema hade 30m på rulle för 50kr, annat än engbos 1m för en hundring.. 🤦‍♂️

Hur menar du att du tejpade med eltejpen? Över tråden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att känselkroppen (minns ej det korrekta namnet) som registrerar trådarna på ankarlinan inte fungerar, har själv haft det problemet. Kolla med en ny sådan då borde det fungera. Själv hade jag en 21:an så jag vet inte vilken induktiv givare som passar på en 32: an.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 21:an hade jag endast en stålring på ankarlinan vilket räckte gott för  att aktivera den induktiva givaren. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev dawe_a:

Hur menar du att du tejpade med eltejpen? Över tråden?

Japp! Så att tråden inte slets sönder. Byter tejpen vartannat år typ.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Det låter som att känselkroppen (minns ej det korrekta namnet) som registrerar trådarna på ankarlinan inte fungerar, har själv haft det problemet. Kolla med en ny sådan då borde det fungera. Själv hade jag en 21:an så jag vet inte vilken induktiv givare som passar på en 32: an.

Ska kontrollera givaren med, tydligen så ska någon diod i själva styrboxen tändas när stopp-tråden passerar, borde gå att resistansmäta den med  :) Är den sönder så kanske jag har tur att det står några siffror på den så kan man säkert hitta en billig ersättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Japp! Så att tråden inte slets sönder. Byter tejpen vartannat år typ.

Okej! kanon ju, trodde det skulle bli problem med avläsningen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev dawe_a:

Är det någon som bytt ut sin induktiva givare mot en "eftermarknads" som fungerade? sleipner säljer en för över 1000kr men det finns ju andra, förmodligen lika bra givare för 200kr men jag är osäker på specifikationerna. 

Jag köpte induktiva givare från elfa, vilket var densamma och var billigare än original. Jag kan ladda upp vilken givare det var till 21:an om du tror det är samma på 32:an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev dawe_a:

Ska kontrollera givaren med, tydligen så ska någon diod i själva styrboxen tändas när stopp-tråden passerar

Det bör lysa på bakkant av själva givaren när första tråden passerat om den fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag köpte induktiva givare från elfa, vilket var densamma och var billigare än original. Jag kan ladda upp vilken givare det var till 21:an om du tror det är samma på 32:an

Ja lägg gärna upp vilken du köpte, jag tror dock inte det är samma (verkar finnas två olika att köpa) men det kanske ger mig en ledtråd iallafall, är säkert bara fästet/diametern som är olika  :)

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick linda om spolarna på vår nya båt då de var så illa gjorda från varvet att de fastnade i linhjulet och den för tvättläget var satt så fel att ankaret stannade för tvätt 3m (!) under båten. Inte lätt att nå det för tvätt därnere....

Även jag körde med Biltemas mässingtråd då den som säljs av Båtbutikerna kostar som det vore guld och inte mässing.

Manual har du här, och på s. 19 står det utförligt om hur du lindar på stoppspolarna. Det är t ex viktigt att tråden träs igenom linan i en punkt så "spolen" inte kan åka kana utefter linan.

Finns lite bilder och annat i min båtblogg, välj "Till Skilsö 35-sidan" och sedan längst ner "Projekt och bilder - 2022" så hittar du lite om ankarspelet en bit ner på den sidan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev IngemarE:

Finns lite bilder och annat i min båtblogg, välj "Till Skilsö 35-sidan

Imponerande arbete!

Men förlåt för OT.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du har fått många bra tips här. Jag har ett Engbo 34D och skulle bara vilja komplettera med några andra infallsvinklar som kan vara applicerbart vid utebliven kontakt med stoppsensorn. 

1. Kontrollera att trådarna har bra anslutning till kontrollboxen. I mitt system sitter de klämda med knappar i en kontakt. Inte särskilt väderskyddat. Jag har varit med om att vissa trådar har hoppat ut kontakten. Kontakten sitter i i överkant på bilden nedan,IMG_5876.thumb.jpeg.fce66a62a88a929cf18758b171a1c3c1.jpeg 
  2. Kolla att stoppsensorn sitter tillräckligt  nära linan. Se den gröna ringen på bilden nedan. 
  3. Kolla så att inte ankarlinan inte har slitit av kabeln till sensorn. Jag har slitmärken på min kabel vid den röda ringen. 
    IMG_0317.thumb.jpeg.7f0945dced80a9c95780a73801833b5d.jpeg

Lycka till!

Redigerad av anuba
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev dawe_a:

Ja lägg gärna upp vilken du köpte, jag tror dock inte det är samma (verkar finnas två olika att köpa) men det kanske ger mig en ledtråd iallafall, är säkert bara fästet/diametern som är olika

Ser nu att jag markerat 2 olika givare i katalogen, nån utav dem var det jag köpte till ett 21:an, var några år sedan.20250105_135607.thumb.jpg.47dcf682d7e3f9fcf9eea42b0ac52d77.jpg

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...