Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
M__G

Måla propeller till en utombordare

Rekommendera Poster

Hej på er. Hur gör ni med era propellrar till utombordare? Jag har en målad rostfri. Provat många olika metoder men undrar om någon hittat metod att få det fungara. Jag slipar rent, grundar med jontun vinylprimer och sedan deras propellerfärg. Testat vanlig svart sprayfärg också med det flagnar fort. Funderar på kanske Jotun vinylprimer och sen tvåkomponents svart sprayfärg. Skydd mot havstulpaner behövs ju inte då propellern hissas upp över vattnet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver skydd mot påväxt, varför vill du ha den målad? Det vore väl enklast att bara få den högglanspolerad och låta den vara så?

Men annars är det ju nån primer för rostfritt stål du behöver. Som sen färgen kan fästa på.

Jag har själv erfarenhet av att måla en aluminiumpropeller, men ytegenskaperna där är ju annorlunda för primer/färg än för rostfritt stål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den är målad från fabrik. Inte den fina ytan som en blank rostfri har. Har funderat på att försöka polera den eller bara ta bort färgen och låta den vara. Tänker att en svart propeller kan se ut som en aluminiumpropeller och därmed mindre stöldbegärlig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...