emmakarolina 2 Postad 4 Januari Hej! Vi är ett par som hade tänkt köpa en motorbåt (vår första båt) på ca 7 meter här under våren. Utifrån foton har vi varit mest intresserade av dc o wa. Vi kommer använda den som badbåt (samt fiske) men vill även kunna övernatta 1-3 nätter om vi skulle vilja. Barnen kommer följa med ibland, men då inte för övernattning. Så övernattning för två normal-långa vuxna (plus en hund). Har ni tips på lämplig båt? Vi känner oss osäkra kring utombordare eller inombordare samt om det är bra att ha kyl, toa etc. Vi bor i Gbg-området och kommer då köra den i hav/skärgården men oftast inte speciellt långt. Vi har redan en båtplats med måtten 7,8 * 2,8 m. Detta är i en marina (oövervakad men villor runt omkring). Marinan erbjuder utomhus-vinterförvaring och vi vet inte hur viktigt det är att båten förvaras inomhus? Tack på förhand för råd och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jalw 5 Postad 4 Januari Hej Vi har en Bella 652 som är perfekt för två lagom långa vuxna, inte fler enligt mig. Det är visserligen ingen DC men den har stor taklucka så vi får mycket sol på oss ändå. Den har vattentoa, litet pentry, kylskåp.Kan var lite trångt inne så man väl bör väl inte vara för rund om magen heller. Det är en inombordare. Akterdäcket är inte jättestort men det funkar. Ett tips på en möjlig båt som vi är mycket nöjda med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 4 Januari 2 timmar sedan skrev emmakarolina: Vi känner oss osäkra kring utombordare eller inombordare samt om det är bra att ha kyl, toa etc. Hej och välkommen till MG! Att vara ute några dagar utan toa innebär att man måste vara beredd på ett visst mått av vildmarksliv och är man van vid det så är det säkert ok. Det kräver bla att man kan lägga till vid en ö där man kan gräva ner (djupt) när man gjort ”stort”. Detta kanske inte alltid går så för mig är en toa nödvändig (😉). Det har förts många och långa diskussioner om inom- eller utombordare här. Sammanfattande kan man säga att en utombordare är mer stöldbegärlig men går lättare att byta när den blir gammal. En inombordare är vanligtvis mer långlivad och ger dels en annan (bättre) gång då tyngdpunkten ligger inne i båten men det gör att den också stjäl utrymme i båten. Inombordaren är i vissa fall mer svårmeckad och i andra fall mer lättmeckad. Vad gäller val av båt så föreslår jag att ni tar några vändor på de närmaste marinorna och kollar vilka båtar som ligger där. Prata gärna med några båtägare (vi pratar rent allmänt gärna om våra båtar) och fråga vad de gillar/ogillar med just sin båt. Sen brukar jag rekommendera att välja en motor där möjligheten till service och reservdelar finns i närheten. Det är inte alltid kul att traila större båtar längre sträckor. Förvaring inomhus brukar inte vara nödvändigt (och är ofta dyrt om man inte har egen hall) men man måste se till att tömma vattentankar, toa och toatanken och frostskydda dem. Det bör man fö göra även om man har en inomhusförvaring med värme för ingen vet när strömmen går eller hur lång tid den är borta. Lycka till! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 4 Januari 47 minuter sedan skrev Jalw: Hej Vi har en Bella 652 som är perfekt för två lagom långa vuxna, inte fler enligt mig. Det är visserligen ingen DC men den har stor taklucka så vi får mycket sol på oss ändå. Den har vattentoa, litet pentry, kylskåp.Kan var lite trångt inne så man väl bör väl inte vara för rund om magen heller. Det är en inombordare. Akterdäcket är inte jättestort men det funkar. Ett tips på en möjlig båt som vi är mycket nöjda med. Jag har haft en släkting (Bella 630) och gillade möjligheten att stänga om sig med dörren ut till akterdäck. I övrigt hade den modellen lite för simpelt kök för vår smak och var ganska stötig. Jag vet att 652:an har bättre skrov än den vi hade men gissar att den inte funkar så bra på västkusten som på ostkusten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 4 Januari 2 timmar sedan skrev Jalw: Hej Vi har en Bella 652 som är perfekt för två lagom långa vuxna, inte fler enligt mig. Det är visserligen ingen DC men den har stor taklucka så vi får mycket sol på oss ändå. Den har vattentoa, litet pentry, kylskåp.Kan var lite trångt inne så man väl bör väl inte vara för rund om magen heller. Det är en inombordare. Akterdäcket är inte jättestort men det funkar. Ett tips på en möjlig båt som vi är mycket nöjda med. Tack för tipset! Vi kommer kolla upp denna båt 👍. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 4 Januari 2 timmar sedan skrev ChristerN: Hej och välkommen till MG! Att vara ute några dagar utan toa innebär att man måste vara beredd på ett visst mått av vildmarksliv och är man van vid det så är det säkert ok. Det kräver bla att man kan lägga till vid en ö där man kan gräva ner (djupt) när man gjort ”stort”. Detta kanske inte alltid går så för mig är en toa nödvändig (😉). Det har förts många och långa diskussioner om inom- eller utombordare här. Sammanfattande kan man säga att en utombordare är mer stöldbegärlig men går lättare att byta när den blir gammal. En inombordare är vanligtvis mer långlivad och ger dels en annan (bättre) gång då tyngdpunkten ligger inne i båten men det gör att den också stjäl utrymme i båten. Inombordaren är i vissa fall mer svårmeckad och i andra fall mer lättmeckad. Vad gäller val av båt så föreslår jag att ni tar några vändor på de närmaste marinorna och kollar vilka båtar som ligger där. Prata gärna med några båtägare (vi pratar rent allmänt gärna om våra båtar) och fråga vad de gillar/ogillar med just sin båt. Sen brukar jag rekommendera att välja en motor där möjligheten till service och reservdelar finns i närheten. Det är inte alltid kul att traila större båtar längre sträckor. Förvaring inomhus brukar inte vara nödvändigt (och är ofta dyrt om man inte har egen hall) men man måste se till att tömma vattentankar, toa och toatanken och frostskydda dem. Det bör man fö göra även om man har en inomhusförvaring med värme för ingen vet när strömmen går eller hur lång tid den är borta. Lycka till! Stort tack för input! Jättebra det med verkstad nära för motorn, det får vi kolla upp helt klart. O bra att veta att det inte är ett måste med inomhus förvaring 👍. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 5 Januari 2025-01-04 vid 13:00 skrev emmakarolina: Hej! Vi är ett par som hade tänkt köpa en motorbåt (vår första båt) på ca 7 meter här under våren. Utifrån foton har vi varit mest intresserade av dc o wa. Vi kommer använda den som badbåt (samt fiske) men vill även kunna övernatta 1-3 nätter om vi skulle vilja. Barnen kommer följa med ibland, men då inte för övernattning. Så övernattning för två normal-långa vuxna (plus en hund). Har ni tips på lämplig båt? Vi känner oss osäkra kring utombordare eller inombordare samt om det är bra att ha kyl, toa etc. Vi bor i Gbg-området och kommer då köra den i hav/skärgården men oftast inte speciellt långt. Vi har redan en båtplats med måtten 7,8 * 2,8 m. Detta är i en marina (oövervakad men villor runt omkring). Marinan erbjuder utomhus-vinterförvaring och vi vet inte hur viktigt det är att båten förvaras inomhus? Tack på förhand för råd och tips! Budget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 5 Januari 4 minuter sedan skrev Freez: Budget? Ca 3-400tkr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 5 Januari 3 minuter sedan skrev emmakarolina: Ca 3-400tkr Jag är ju kanske färgad men för dom pengarna är en nyare (2011 och framåt) Ryds 23 DC väldigt mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 139 Postad 6 Januari Fundera på vad ni vill göra ombord, vad ska ske mest av tiden: 1. Sitta och sola eller halvligga? 2. Ligga och sola - hur många och var? 3. Sitta och äta, hur många? 4. Sova, hur många - hur ljuskänsliga? 5. Toalett? 6. Dusch - ute/inne? 7. Fiska med spinnspö, lägga nät, flugfiske, pilka? 8. Laga mat, steka grilla koka? 9. Hamnsegla - dsv sitta i båten i hamnen, och dricka kaffe, öl, läsk eller GT. Gå och bada på piren och sen tillbaka i båten och lyssna på en sommarpratare? Fundera på i vilket väder ni kommer att sitta i båten: A. Nästan bara fint och soligt väder? B. I ur och skur? C. Hur ofta är ni ute och vilken årstid? Ingen båt kan allt, alla båtar har sina användningsområden och för/nack-delar. Utombordare är MYCKET enklare att hantera och tiltas upp ur vattnet så att de inte behöver målas. Inombordare (speciellt äldre) kräver att man kan meka själv eller har tillgång till någon kunnig. Drevet kräver mer arbete än hela båten med utombordare. Min båt tex: DC med 4 platser att ligga och sola på. 4 platser att sova på samt toalett. Köket använder vi ganska sällar då vi bara övernattar i hamnar (ingen skärgård i Skåne). Kylskåp är nästan lika viktigt som fungerande motor! Fördel är att olika mycket kapell kan sättas upp, för skugga, vidskydd och ventilation. Nackdel med DC är att kapellet ska av och på varje gång (5-10 minuter) och stuvas bort. Vi kör över 30 dagar per år. Men fördelen är att det finns 2 bra platser att ligga och sola på i båten, även om det blåser. Fördäcket ger även plats för 2 att ligga och sola på. Hamnsegling gör jag dubbelt så ofta - alltså ytterligare 60 gånger som kapellet ska av/på! Men kupé-båtar ger i denna storlek inte ofta plats att ligga och sola, speciellt inte vindskyddat. Ligga på golvet är det ingen som vill. Skriv en lista som ovan och prioritera dem emellan. Fundera sedan på vilka ytor och utrustningar som är viktiga. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 6 Januari 13 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Fundera på vad ni vill göra ombord, vad ska ske mest av tiden: 1. Sitta och sola eller halvligga? 2. Ligga och sola - hur många och var? 3. Sitta och äta, hur många? 4. Sova, hur många - hur ljuskänsliga? 5. Toalett? 6. Dusch - ute/inne? 7. Fiska med spinnspö, lägga nät, flugfiske, pilka? 8. Laga mat, steka grilla koka? 9. Hamnsegla - dsv sitta i båten i hamnen, och dricka kaffe, öl, läsk eller GT. Gå och bada på piren och sen tillbaka i båten och lyssna på en sommarpratare? Fundera på i vilket väder ni kommer att sitta i båten: A. Nästan bara fint och soligt väder? B. I ur och skur? C. Hur ofta är ni ute och vilken årstid? Ingen båt kan allt, alla båtar har sina användningsområden och för/nack-delar. Utombordare är MYCKET enklare att hantera och tiltas upp ur vattnet så att de inte behöver målas. Inombordare (speciellt äldre) kräver att man kan meka själv eller har tillgång till någon kunnig. Drevet kräver mer arbete än hela båten med utombordare. Min båt tex: DC med 4 platser att ligga och sola på. 4 platser att sova på samt toalett. Köket använder vi ganska sällar då vi bara övernattar i hamnar (ingen skärgård i Skåne). Kylskåp är nästan lika viktigt som fungerande motor! Fördel är att olika mycket kapell kan sättas upp, för skugga, vidskydd och ventilation. Nackdel med DC är att kapellet ska av och på varje gång (5-10 minuter) och stuvas bort. Vi kör över 30 dagar per år. Men fördelen är att det finns 2 bra platser att ligga och sola på i båten, även om det blåser. Fördäcket ger även plats för 2 att ligga och sola på. Hamnsegling gör jag dubbelt så ofta - alltså ytterligare 60 gånger som kapellet ska av/på! Men kupé-båtar ger i denna storlek inte ofta plats att ligga och sola, speciellt inte vindskyddat. Ligga på golvet är det ingen som vill. Skriv en lista som ovan och prioritera dem emellan. Fundera sedan på vilka ytor och utrustningar som är viktiga. Lycka till! Toppen, tusen tack!! Ska verkligen göra denna lista. Bra med input kring kylskåpet, har varit osäker på om vi behöver det. Vilket båt o modell har ni? (Tänkte kring detta med solplatser) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 6 Januari 17 timmar sedan skrev Freez: Jag är ju kanske färgad men för dom pengarna är en nyare (2011 och framåt) Ryds 23 DC väldigt mycket båt för pengarna. Tack! Ska kolla upp den båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 139 Postad 6 Januari Vår båt är en MTN 28 DC med KAD42 inombordare (diesel). Nicanders varv i Lysekil byggde knappa 50 stycken på 90-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-Haddock 0 Postad 10 Januari On 1/4/2025 at 1:00 PM, emmakarolina said: Hej! Vi är ett par som hade tänkt köpa en motorbåt (vår första båt) på ca 7 meter här under våren. Utifrån foton har vi varit mest intresserade av dc o wa. Vi kommer använda den som badbåt (samt fiske) men vill även kunna övernatta 1-3 nätter om vi skulle vilja. Barnen kommer följa med ibland, men då inte för övernattning. Så övernattning för två normal-långa vuxna (plus en hund). Har ni tips på lämplig båt? Vi känner oss osäkra kring utombordare eller inombordare samt om det är bra att ha kyl, toa etc. Vi bor i Gbg-området och kommer då köra den i hav/skärgården men oftast inte speciellt långt. Vi har redan en båtplats med måtten 7,8 * 2,8 m. Detta är i en marina (oövervakad men villor runt omkring). Marinan erbjuder utomhus-vinterförvaring och vi vet inte hur viktigt det är att båten förvaras inomhus? Tack på förhand för råd och tips! Många har redan svarat på era olika frågor men som båttips vill jag slå ett slag för Uttern S65. Höga fribord, mkt lätt att fiska ifrån, perfekt badbåt och den har gott om sovplats för två personer i ruffen. Finns spoltoalett som tillval. Någon tipsade om Ryds. Också en bra båt men utvecklingen har gått rätt snabbt framåt de senaste 10 åren när det gäller design och disponering av utrymmen på båtar. Inombordare vs utombordare är åtminstone för mig ett enkelt val på en båt av den storlek ni kikar på, utombordare. Enklare, betydligt billigare och smidigt/billigt handhavande på vintersäsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad 10 Januari 31 minuter sedan skrev K-Haddock: Många har redan svarat på era olika frågor men som båttips vill jag slå ett slag för Uttern S65. Höga fribord, mkt lätt att fiska ifrån, perfekt badbåt och den har gott om sovplats för två personer i ruffen. Finns spoltoalett som tillval. Någon tipsade om Ryds. Också en bra båt men utvecklingen har gått rätt snabbt framåt de senaste 10 åren när det gäller design och disponering av utrymmen på båtar. Inombordare vs utombordare är åtminstone för mig ett enkelt val på en båt av den storlek ni kikar på, utombordare. Enklare, betydligt billigare och smidigt/billigt handhavande på vintersäsongen. Du menar D65, va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 11 Januari Bra lista från @ThomasVikhog och ska ni övernatta i båten är det bara en tidsfråga innan ni börjar sakna toa kyl och vask så det hade jag inte valt bort. Men är ni rutinerade kajakpaddlare och är vana vid att klara er utan bekvämligheter så kanske 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 11 Januari Tack för input! Inga rutinerade kajakpaddlare 😂, så det blir med lite mer bekvämligheter 👍👍. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 11 Januari 22 timmar sedan skrev K-Haddock: Många har redan svarat på era olika frågor men som båttips vill jag slå ett slag för Uttern S65. Höga fribord, mkt lätt att fiska ifrån, perfekt badbåt och den har gott om sovplats för två personer i ruffen. Finns spoltoalett som tillval. Någon tipsade om Ryds. Också en bra båt men utvecklingen har gått rätt snabbt framåt de senaste 10 åren när det gäller design och disponering av utrymmen på båtar. Inombordare vs utombordare är åtminstone för mig ett enkelt val på en båt av den storlek ni kikar på, utombordare. Enklare, betydligt billigare och smidigt/billigt handhavande på vintersäsongen. Har kollat på den nu o det ser absolut intressant ut! Tack för inputen, jättebra att veta vad folk tycker! En kanske dum fråga- hur får man av en stor utombordare (tex vid service och eller vinter) ? Den vägen väl rätt mycket antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmakarolina 2 Postad 11 Januari 2025-01-06 vid 13:41 skrev ThomasVikhog: Vår båt är en MTN 28 DC med KAD42 inombordare (diesel). Nicanders varv i Lysekil byggde knappa 50 stycken på 90-talet. Tack! Blir osäker på hur det är med solning i fören på de olika båtarna så det blir bra att jämföra med er båt 👍👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 11 Januari 6 timmar sedan skrev emmakarolina: Har kollat på den nu o det ser absolut intressant ut! Tack för inputen, jättebra att veta vad folk tycker! En kanske dum fråga- hur får man av en stor utombordare (tex vid service och eller vinter) ? Den vägen väl rätt mycket antar jag? Man plockar aldrig av utombordaren för service eller under vinterförvaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 11 Januari 7 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: Man plockar aldrig av utombordaren för service eller under vinterförvaringen. På varvet där jag ligger plockar man ibland av utombordarna för att minska stöldrisken. Ibland nöjer man sig med att ta av växelhus och ta bort kåpan. Att ta bort växelhuset är inte så svårt men lite meckigt. Att ta av en större (+50 hk = +100 kg) utombordare själv är inte lätt om man inte har tillgång till något att lyfta med. Att det är relativt lätt att ta av en utombordare är en av de stora nackdelarna med dem, samtidigt som det är en stor fördel den dagen man behöver byta motorn. En säker förvaring, såväl sommar som vinter, är därmed nödvändigt. Ofta räcker det med en välbevakad eller låst båtklubb eller varv/marina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 11 Januari 43 minuter sedan skrev ChristerN: På varvet där jag ligger plockar man ibland av utombordarna för att minska stöldrisken. Ibland nöjer man sig med att ta av växelhus och ta bort kåpan. Att ta bort växelhuset är inte så svårt men lite meckigt. Att ta av en större (+50 hk = +100 kg) utombordare själv är inte lätt om man inte har tillgång till något att lyfta med. Att det är relativt lätt att ta av en utombordare är en av de stora nackdelarna med dem, samtidigt som det är en stor fördel den dagen man behöver byta motorn. En säker förvaring, såväl sommar som vinter, är därmed nödvändigt. Ofta räcker det med en välbevakad eller låst båtklubb eller varv/marina. Ofasen! Det trodde jag inte om det inte var små motorer. Förvarar utomhus på marina och där plockas det inte av utombordare, iaf inte de större Men växelhus har jag hört däremot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 923 Postad 11 Januari 1 timme sedan skrev SeaMaster560wa: Ofasen! Det trodde jag inte om det inte var små motorer. Förvarar utomhus på marina och där plockas det inte av utombordare, iaf inte de större Men växelhus har jag hört däremot. På vår klubb "hämtades" en 300-hästars snurra för några år sedan och bars iväg (infartsbommen var inte kapad). Samtidigt hälsade de på i ett antal andra båtar. Efter den händelsen förbjöds kvarlämnade utombordare under vinteruppläggningen. Å det har inte varit fler inbrott i vinterupplagda båtar sedan dess. Det har varit ett "besök" i miljöstationen då alla gamla batterier försvann (dessvärre ingen dokumentation till miljömyndigheterna om den "avfallstransporten"...) men de var aldrig inne i båtarna, det är nog olika tjuvgäng som stjäl motorer respektive batterier/tomburkar/metallskrot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser