Georg_Ohm 4 833 Postad lördag kl 09:58 (redigerade) Hej! Jag upptäckte i höstas att länspumpen inte startade, misstänkte att nivåvakten var trasig. Pumpen funkar då den är kopplad direkt till B+. Nu vet jag inte vad det är för fabrikat, typ ”No name”. Tre ledningar in, röd, svart och gul. Vid senaste kontrollen lyste det en grön lysdiod på nivåvakten. Det brukar det göra när den är i standby-mode. Nivåvakten brukar starta pumpen om jag slickar på pekfingret och håller det mot de små stiften, men inte nu. Så läser jag om elektroniska nivåvakter på Erlndssons webbplats följande: ”Fungerar ej för sötvatten/regnvatten. Detta beror på att det är för lite joner i vattnet och då leds strömmen inte tillräckligt bra.” Eh, lika användbar som en kompass med magnetfäste eller kaffebryggare för vänsterhänta 🙂 Nog har då min nivåvakt tidigare funkat för såväl söt- som saltvatten, glykolblandat vatten, oljeblandat vatten och då saliv, sannolikt med en del av kroppens saltjoner. Men jag skall fortsätta att felsöka, det finns ett kontaktdon på nivåvaktens utgående kabel som är klart misstänkt, det finns en nästan likadan kontakt vid länspumpen. Likaså är kabeln från säkringscentralen ut i motorrummet och till länspumpen också misstänkt, lika bra att dra fram en ny. Det är ju bara det att alltihopa sitter så illa till, diverse pumpar till olika saker sitter bredvid motorn, fast långt in under skarndäck, krypning medelst ålning och andra cirkuskonster måste företagas för att komma åt. Och som sig bör sitter ju nivåvakten längst ned i kölskrapen, visserligen framför motorn, man kan eventuellt skruva loss den med en kort stuppskruvmejdel… Men tips på sådana här elektroniska nivåvakter mottagets tacksamt. Tilläggas bör väl även det faktum att det inte finns plats för en mekanisk nivåvakt, annars har jag en fin sådan, som innehåller Hg. Min elektriska länspump är även litet dumt inkopplad, direkt till säkring innan batterifrånskiljare, ingen strömställare för automatisk eller kontinuerlig drift bara då nivåvakten innan pumpen. Redigerad lördag kl 09:59 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad lördag kl 10:07 3 minuter sedan skrev Georg_Ohm: ”Fungerar ej för sötvatten/regnvatten. Detta beror på att det är för lite joner i vattnet och då leds strömmen inte tillräckligt bra.” Min elektroniska nivåvakt har funkat bra i sötvatten (Mälaren) i över 30 år i min träbåt. Kräver dock lite putsning av känselspröten ibland. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad lördag kl 10:59 Hej . Hade också en elektronisk nivåvakt av okänt märke ( billig ) slutade också fungera , hade en gissning av att det var för mycket olja mm i slagvattnet . Rent , ex destillerat vatten leder ström väldigt dåligt , antog att det var det som var problemet . Hade en Citroen som larmade ibland att spolarvätskan var slut då var lösningen att hälla i lite salt i behållaren . Dvs vatten med salt i leder ström bättre . Fick sätta in en konventionell nivåvakt som katastrofskydd parallellt med den elektroniska . Litar inte längre på elektroniska nivåvakter . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad lördag kl 20:14 9 timmar sedan skrev elektrikarn: Hej . Hade också en elektronisk nivåvakt av okänt märke ( billig ) slutade också fungera , hade en gissning av att det var för mycket olja mm i slagvattnet . Minns inte om min nivåvakt var billig eller dyr, men det stod på förpackningen att det var den sista nivåvakt man skulle behöva köpa och hittills verkar det stämma. Detta år (2025) fyller den 35 år🍰. Oljedroppar förekommer under min motor ibland och verkar inte störa funktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser