Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Jonbeee

Rampa en snipa med Bålsta trailer?

Rekommendera Poster

Hej! 

Har en Hönösnipa där jag bor i Halmstad som jag även skulle vilja kunna ta med till bohuslän på semestern för ca 4 veckor per år. Vi snackar alltså vår och höst i södra Halland och sommar i Bohuslän.

För att transporter och sjösättning skall vara smidigt så är 80-trailer (bromsad) och rampning nödvändigt. Och då kommer vi till den klassiska problematiken med "hur djupt måste trailern ner i vattnet för att kunna ta upp eller sjösätta". 

Efter att ha kollat runt lite på olika trailers så verkar Bålstasläpet REG 1800 EUF vara en lämplig kandidat. Den har självjusterade vaggor för snipor. Det kostar dock närmare 60.000 kr nytt så det är inget man vill impulsköpa direkt.

Givetvis beroende på rampernas lutning; Är det någon som har erfarenhet av sådant släp och att rampa på och av en snipa av modell 6 meter och 1.2 ton? Måste man doppa naven/bromsarna? Eller finns det någon annan smart lösning, t ex förlängning av bakänden, lägga ut balkar att glida på etc etc... 

Tack på förhand. // JB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara sjösatt V-bottnade båtar (ca 5 m långa) och relativt flatbottnade båtar (Grisslan 6m lång) med utombordare. Vi har aldrig backat längre än till vattnet når underkant navet och det har aldrig varig några problem oavsett långgrunda ramper eller brantare ramper. 

Rampa snipa har jag ingen erfarenhet av, men  gissar  snipor kräver lite djupare vatten och att man därför måste bscka så pass långt ut att msn dränker naven. Men det är som sagt bara spekulation.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt svar från mig nu men köp en snipa till. Den är billigare än släpet.

Båten skall ju underhållas så det blir dubbelt jobb tyvärr. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rampat en Gullhomensnipa på 21 fot.

Fick först leta reda på en bra ramp, där vattendjupet var tillräckligt, Hallsbäck på Tjörn…

Den rampen var så brant att vi fick ta till en inlånad traktor. Möjligen hade det gåt bra med en riktig 4x4 bil, typ Lapplander, Land Rover eller Landcruiser.

Tja… gick bra, kanske, beroende på hur man ser det. Båten kom i vattnet och bromstrummorna på trailern var torra. Men rodret skrapade ändock i botten och veks bakåt så det gick inte att styra båten. Men det visade sig att hjärtstockens styrarm lossnat och det kunde lätt fixas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-01-04 vid 01:56 skrev FIATX19:

Tråkigt svar från mig nu men köp en snipa till. Den är billigare än släpet.

Båten skall ju underhållas så det blir dubbelt jobb tyvärr. 

Ha ha, ja, du har ju så klart helt rätt i det. Men som du säger, det är ytterligare en båt att ta hand om. Vill nog satsa på en och samma båt. Jag kan lägga pengarna på en bra trailer men då vill jag veta att den fungerar att rampa med, annars är det bortkastat. 

Som alternativ kan man ju så klart sänka även nav och bromsar med allt vad det för med sig i arbete... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-01-04 vid 11:11 skrev Georg_Ohm:

Jag har rampat en Gullhomensnipa på 21 fot.

Fick först leta reda på en bra ramp, där vattendjupet var tillräckligt, Hallsbäck på Tjörn…

Den rampen var så brant att vi fick ta till en inlånad traktor. Möjligen hade det gåt bra med en riktig 4x4 bil, typ Lapplander, Land Rover eller Landcruiser.

Tja… gick bra, kanske, beroende på hur man ser det. Båten kom i vattnet och bromstrummorna på trailern var torra. Men rodret skrapade ändock i botten och veks bakåt så det gick inte att styra båten. Men det visade sig att hjärtstockens styrarm lossnat och det kunde lätt fixas.

Tack för svar. Jag har en ganska bra dragbil. Men det låter som att man i så fall får ställa in sig på att doppa naven ändå... 

Om man inte kan förlänga trailern bakåt vid sjösättning med någon temporär lösning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-01-03 vid 23:53 skrev Boanjohan:

Har bara sjösatt V-bottnade båtar (ca 5 m långa) och relativt flatbottnade båtar (Grisslan 6m lång) med utombordare. Vi har aldrig backat längre än till vattnet når underkant navet och det har aldrig varig några problem oavsett långgrunda ramper eller brantare ramper. 

Rampa snipa har jag ingen erfarenhet av, men  gissar  snipor kräver lite djupare vatten och att man därför måste bscka så pass långt ut att msn dränker naven. Men det är som sagt bara spekulation.

Samma här. Har alltid bara rampat vanliga motorbåtar och försökt hålla även fälgarna ur vattnet... Får suga på karamellen lite... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget problem att sjösätta en mindre snipa på ramp. Så gör nästan alla här i trakten. Så gjorde jag med min 22 fots träsnipa när jag hade denDet gäller bara att ha ett tillräckligt kraftigt dragfordon. De flesta använder någon gammal traktor. Och förståss en ramp med vettigt vattendjup för aktern sjunker ju lågt då man drar upp fören på kärran.

En sak att tänka på är att du måste backa ut så långt det någonsin går. Naven skall vara precis ovanför vattenytan. Vissa djupa tunga snipor går inte att få på kärran om man inte backar ned naven under vattenytan. Då gäller det att ha smörjnippor utanpå naven och bakframvända stefapackningar bakpå naven så man får pressa dem fulla med smörjfett före man backar ut och så pressa in ännu mer så vattnet pressas ut när du är uppe igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt vänder tillverkarna stefapackningarna bakpå naven med läppen inåt så de skall hålla kvar fettet i navet. När man vänder läppen utåt håller den vatten och skit ute ur navet i alla fall någotsånär. Har man då en fastskruvad eller fastspänd navkopp på utsidan med smörjnippa i kan man pressa in fett där och så pressas det yttersta fetter ut under läppen på stefapackningen. Fördelen är att när det är för mycket fett i navet pressar överskottet ut när man kör. Nackdelen är att man måste smörja regelbundet eftersom navet hela tiden förlorar litet fett.

Problemet är hur du skall klara av bromsarna....... här i trakten har de flesta inga bromsar på båtkärrorna eftersom det normala är att sjösätta med traktor. Att få överskottsfett och saltvatten i bromstrumman är inte så bra för bromseffekten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sjösatt och tagit upp 28 fots snipa på ramp, ca 3,5 ton. Går fint, men nog måste man ner med grejerna så långt som möjligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har många gånger förstummad stått och sett på när folk tar upp och sjösätter sina båtar utan att köra ner vagnen ordentligt i vattnet. Både ser amatörmässigt ut, riskerar skada båten och blockerar rampen för andra då det tar tid.

Ner med vagnen ordentligt. Spola av naven med färskvatten därefter. Lagerna kan man se över/fetta in en gång årligen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-01-09 vid 12:46 skrev heimlaga:

Normalt vänder tillverkarna stefapackningarna bakpå naven med läppen inåt så de skall hålla kvar fettet i navet. När man vänder läppen utåt håller den vatten och skit ute ur navet i alla fall någotsånär. Har man då en fastskruvad eller fastspänd navkopp på utsidan med smörjnippa i kan man pressa in fett där och så pressas det yttersta fetter ut under läppen på stefapackningen. Fördelen är att när det är för mycket fett i navet pressar överskottet ut när man kör. Nackdelen är att man måste smörja regelbundet eftersom navet hela tiden förlorar litet fett.

Problemet är hur du skall klara av bromsarna....... här i trakten har de flesta inga bromsar på båtkärrorna eftersom det normala är att sjösätta med traktor. Att få överskottsfett och saltvatten i bromstrumman är inte så bra för bromseffekten.

Tack för inputs. Ber om ursäkt för mitt sena svar. Jag får inte längre några notiser när jag har svar i trådarna, får kolla på det... 

Stefapackning har jag inte hört om innan men har nu googlat dem. Man tänker ju att det borde finnas nav/bromsar framtagna för att kunna doppas men jag lyckas inte hitta något sådant. Är fortfarande lite inne på att man medför någon form av "dubbelspång" som man lägger ut bakom trailern, ner i vattnet... Eller, som @PLM skriver, ner med naven och efteråt plocka isär, torka och fetta in igen... mmmm.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-01-10 vid 06:09 skrev -PLM-:

Har många gånger förstummad stått och sett på när folk tar upp och sjösätter sina båtar utan att köra ner vagnen ordentligt i vattnet. Både ser amatörmässigt ut, riskerar skada båten och blockerar rampen för andra då det tar tid.

Ner med vagnen ordentligt. Spola av naven med färskvatten därefter. Lagerna kan man se över/fetta in en gång årligen.

Och bromsarna? Kräver dem någon särskild åtgärd efter? Det är väl trumbromsar på en trailer? Att bromsa rent skivbromsar på en bil efter tvätt är ganska enkelt men trumbromsar på en trailer, då behöver man nästan last på trailern och sedan nita hårt från ganska hög hastighet tänker jag... 

Men, som kanske märks, min erfarenhet av bromsade trailers är ytterst begränsad... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naven är nog minsta problemen, där finns ju en hel del fett och kommer ta några år innan man märker att de tar stryk och behöver bytas. Att skölja naven med sötvatten kommer varken göra till eller från eftersom det är vattnet som trängt in som gör skadan och det vattnet sköljs inte bort genom en avspolning som bara sköljer utsidan.

Doppar man naven kommer så småningom få problem, men å andra sidan är det inget jättejobb att fixa om man är lite händig (i alla fall inte på den trailer jag brukade låna och som varje år först krävde lite kärlek).

Bromsarna (om man har bromsad trailer) kommer nästan garanterat behöva meckas med varje år då de kommer rosta fast.....och det med erfarenheter från ostkusten. Hur de kommer må i riktigt saltvatten på västkusten kan jag bara gissa. Bättre då satsa på obromsad EU-trailer.......eller inte doppa naven/bromsarna om det är möjligt.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...