Damen 12 Postad 3 Januari (redigerade) Nytt 240 Amp Laddat År Har bytt generator inför varje säsong under fem år. Vi vet att det alltid går att modifiera och göra saker och ting bättre. Alla generatorer har varit vattenkylda som jag har laborerat med. Ser så många inlägg om hur folk kopplar på fläktar mm för att kyla sina luftkylda generatorer. Jag testade initialt detta också och fick ut 5–10 Amp extra och var inte nöjd med detta. Det har blivit lätt över 200 timmar som jag har legat på knä framför min Yanmar 4JH5E och brorsans Yanmar 4JH4-HTE för att få till lite bättre laddning. För att underlätta testandet så byggdes en testbänk med en 7,5kW ABB 3 fasmotor, Hitachi frekvensomriktare som klarar 11kW. För att kunna lasta generatorn så finns 50 stycken H1 55W halogenglödlampor som går att koppla in i olika steg, totalt om 2700 Watt. Ytterligare last för att kolla av att regulatorer funkar för att ladda LiFePO4 batterier så finns 3x100Ah batterier som kan laddas. Två stycken från Amazon av olika modeller och ett batteri från SeaSea. Dom ligger rakt av parallellkopplade. I min generatorverkstad så finns inte rinnande vatten men det gör inget. Med en behållare som är fylld med exakt 25 liter vatten och med en termometer så kan uppvärmningen registreras och kyleffekten beräknas. Det har visat sig att vattnet kyler bort rätt så exakt 2.000 Watt när generatorn laddar med 240 Ampere vid 13,15 Volt som är 3,15kW Mer effekt kyls bort av den interna fläkten inne i generatorn. Uppskattningsvis så ligger verkningsgraden på en generator runt 55-60% Det blir mycket värme som ska kylas bort. Testet på Youtube gjordes utan regulator, ett spänningsaggregat användes istället. Notera att spänningen ut till fältlindningen var lägre än batterispänningen. Med en regulator så hade strömmen blivit ännu högre! Flera tester med Balmar MC-618 och Wakespeed 500 kommer att ske nu i vår. Problemet som många har upptäckt när de har uppgraderat med LFP batterier är att generatorn blir varm eller stekhet och i sämsta fall så smiter röken ut från generatorn och då är det riktigt illa. Generatorn är vattenkyld med en EGEN KRETS i våra båtar genom värmeväxlare. Att använda motorns kylvatten är ingen vinst. Att kyla med 82 gradigt vatten hjälper lite. Värmeväxlaren sitter direkt efter sjövattenfiltret. Normalt är kylvattnet 40 grader som cirkulerar till generatorerna (två generatorer i brorsans båt) när vi ligger i sjön. Deltat brukar vara 20 grader. Den interna regulatorn är urplockat och samtliga dioder också. Vet inte hur många interna diodbryggor som jag har eldat upp, men det är ett många och några till. Idag är diodbryggan extern på 300Amp och givetvis vattenkyld. Motorutrymmet är betydligt svalare idag med en vattenkyld generator än när jag hade en luftkyld generator från Genmaax som laddade typ endast 80Amp Med Flir värmekamera så syns det att den vattenkylda generatorn är en av de svalaste komponenterna på motorn. Porsche slutade att tillverka luftkylda motorer 1998. Det är inte så konstigt. Vatten kyller 250 gånger bättre än luft. Redigerad 3 Januari av Damen 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad 3 Januari 45 minuter sedan skrev Damen: Nytt 240 Amp Laddat År Generatorn är vattenkyld med en EGEN KRETS i våra båtar genom värmeväxlare. Vad är det för fabrikat, modell o pris på en sådan pjäs? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 3 Januari Det är i grunden en Hitachi som finns i Porsche och Bentley Men inget är kvar av originalet mer än stator och rotor. Komplett färdigt paket som bilden för en Yanmar 4JH5E 20.000:- Dock utan laddningsregulator och glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad 3 Januari 5 minuter sedan skrev Damen: Det är i grunden en Hitachi som finns i Porsche och Bentley Men inget är kvar av originalet mer än stator och rotor. Komplett färdigt paket som bilden för en Yanmar 4JH5E 20.000:- Dock utan laddningsregulator och glykol. Så det är en lösning du själv satt ihop/byggt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 3 Januari 3 timmar sedan skrev Damen: Dock utan laddningsregulator och glykol Intressant, men det blir ju en ganska baltigt med en massa slangar och kopplingar samt extra detaljer. Kunde vara intressant att se bild på dessa för att få en bättre uppfattning, gissar på yttre värmeväxlare (plattvärmeväxlare ?), yttre vattenkylning av dioder (är det den som syns på bilden ?), extra cirkulationspump, extra expansionskärl m.m. Har man som jag sedan en stor motor med kylvattenintag på 1,5-2" så behövs ju även någon form av T-förgreningar på kylvatteninloppet efter filtret för att slippa ha den grova dimensionen på växlarens ena port. Alternativt kan man ju med lite rör och hårdlödning bygga en egen VVX med t ex en klenare rörslinga inne i det stora (så som många AC-aggregat för båt löst värmeväxlingen till sjövattnet). Kunde vara intressant att se din lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 3 Januari Svar på din fråga Lintott Insåg att min GenMaax generator var inte optimal. Den hade för många brister. Går inte in på det här. Den är skrotad på återvinningscentralen i Jordbro som metall. Jag arbetar med små elektriska motorer sedan 1989 och förstod att det måste gå att göra allting betydligt bättre. Övertog min brors Jeanneau 42DS med 540 Ah LFP när han beställde en ny Benneteau 55 som han utrustade med 1400LFP. Tack vare min brors firma www.kimtech.se är det lätt att rita och skapa de delar som vi behöver. Jag försåg hans båt med dubbla vattenkylda generatorer. Närmare 200.000:- är investerat och lätt över1500 timmar för att få allting att fungera. Jag har haft ett antal haverier i verkstaden men inga i båten. Har alltid sett till att det som funkar till 100% i provbänken kan därefter installeras i min båt och/eller min brors båt. Insåg efter ett otaliga haverier att dioderna inte ska sitta i generatorn och inte heller elektroniken som styr laddningen. I början hade jag ingen aning om hur mycket ampere som jag behövde klara av. Har lagt ner tusentals med kronor på diodbryggor och massor av timmar på trasiga diodbryggor. Bilden visar den som klarade av alla mina tester. Vet inte hur många ampere den klarar av. Säkert ett par tusen ampere. Men den höll! Gjorde en liten film ikväll som avslöjar hur en vattenkyld generator ser ut innanför skalet. Vi är ett antal som har vattenkylda generatorer i våra båtar idag. Porsche slutade med luftkylda motorer för 27 år sedan. Jag kallar min generator för Kimpower 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 4 Januari Ingemar. Var tvungen att googla fram vad "baltigt" betydde. Initiallt så var det många kopplingar och övergångar med slangar, slangklämmor, t-stycken, förminskningar. Inga dimensioner stämde mot varandra. Väldigt baltigt. Idag så är alla anslutningar 1/2´ för Helisteel slang som är suverän för att se om det är luftfickor i systemet och undvikande att slangen viker sig. Mycket smidig slang att använda i denna klena dimension. Totalt är det 6 stycken rostfria slangklämmor för Helisteel slangen. Diodbryggan är monterade på en liten kylkammare som bygger endast 18mm. Jämför gärna GenMaax kylare för diodbryggan som är större än hela generatorn som de tycker att den kan monteras tillsammans med batterierna! Plattvärmeväxlare är jättefina och med hög växlingsgrad. Har en liggande i verkstaden. Vill absolut inte köra sjövatten genom denna och få stopp i flödet efter ett tag med mycket allvarliga konsekvenser som detta kan innebära.https://www.bowman-mdt.com/ är en världsledande tillverkare av värmeväxlare för marina miljöer. Jag använder mig av en DC90. De har anslutningar upp till 32 mm som inte är någon förträngning av flödet genom växlaren. I min båt så är den monterad direkt på anslutningen från sjövattenfiltret för att minimera skarvar och övergångar. Expansionskärl. Hela systemet har en volym om 1 liter. Expansionskärlet är en liten behållare om ett par deciliter. HOT SPOT! Om det är luft i generatorn så kommer det att bli en väldigt varm punkt där som kommer att stressa generatorn. För att undvika detta finns det på högsta punkten av generatorn en liten slang som ser till att eventuell luft försvinner. Denna slang är kopplad till expansionskärlets topp. Då får man en visuell besiktning att en fullgod cirkulation finns. Extra cirkulationspump. Allting blir extra om resultatet är bättre än det bästa. https://www.finjector.com/documents/4d8f7afec9beb/BOSCH-0392023004.pdf Pumpen drar under 1Amp i ström och vikten är endast 0,3 kg. Otroligt kompakt med väldigt bra prestanda. Pumpmotorn är borstlös med magnetkoppling till pumphjulet. Denna pump ska inte köras på enbart rent vatten utan den kräver att det är glykol i systemet. Kommer ta en bild en dag med hela systemet utlagt fysiskt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 18 Januari Gjorde lite tester ikväll för att se vad min generator kan gå för . kom bara upp i 320 Amp vid 12,85 volt Detta motsvarar över 4 kW Ska göra en del tester i vinter för att se hur mycket som jag kan ta ut kontinuerligt. Skulle vara skojigt om jag kan nå typ 260-275 Amp som är klart bäst i klassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 1 Februari Har testat Kinesisk kopia. Den ser ut som en Hitachi men i min testbänk fick den visa vad den gick för. Hitachi kan jag pressa ut 340Amp utan att röken läcker ut. Kinakopian så började röken att läcka ut redan vid 200Amp. Var tvungen att avbryta testet. Jag lyckades heller inte att komma över 200Amp som jag gör lätt med Hitachi generator genom att lägga på högre spänning på fältlindningen. Testet visar vid 1500 rpm att jag bara får ut 175Amp normalt är annars 235-240Amp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 164 Postad 2 Februari En undran från min sida. Vad tusen skall ni ha all ström till? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 2 Februari 20 timmar sedan skrev Damen: Har testat Kinesisk kopia. Den ser ut som en Hitachi Men att något "ser ut som" gör det ju inte till en kopia. Finns ju otroligt mycket som ser liknande ut (för att vara mekaniskt kompatibelt), oavsett om det är "Kinesiskt", Biltema, Denso eller Hitachi. Dessutom, oavsett "Kinesisk kopia" eller "Hitachi", så kör du ju dem långt utanför vad de är konstruerade för och har dessutom gjort en del egna ombyggnader inför testerna. Oavsett så är dina ombyggnader och tester intressanta, även om det nog är ganska få båtägare som skulle göra samma sak 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 3 Februari 19 timmar sedan skrev FIATX19: En undran från min sida. Vad tusen skall ni ha all ström till? Sällskapet sitter där upp och har trevlig medans jag står nere i ruffen och diskar. Hur skoj är det? Bästa uppgraderingen som jag har gjort. Stoppat en en diskmaskin under nav bordet. En disk om 27 minuter tar ca: 60Ah. En kväll när det regnar titta på en film. Ligger i var sin soffa med en 42`TV och Bose stereo. Espresso kapsel bryggare. Suveränt att få en kopp kaffe. Micro, brödrost, elvisp, induktionspaltta, hårfön (för henne) liten frys, dammsugare, värmepistol (Suveränt verktyg). Polaren som snarkar har sin syrgasmaskin som går på 230V, hans fru uppskattar mycket att han kan använda den när dom är med oss. Det som är bra att motorn inte behöver gå länge för att fylla på batterierna. Köper aldrig landström i gästhamn. Visst går det att ha det enklare, men vi vill ha guldkant på livet och njuta efter det att vi har fyllt 65. Har samma standard i båten som hemma. Har alltid invertern på som genererar 230VAC och den drar typ 15Watt i tomgång. Brukar ligga på ca: 150Ah/dygn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 3 Februari 20 timmar sedan skrev IngemarE: Men att något "ser ut som" gör det ju inte till en kopia. Finns ju otroligt mycket som ser liknande ut (för att vara mekaniskt kompatibelt), oavsett om det är "Kinesiskt", Biltema, Denso eller Hitachi. Dessutom, oavsett "Kinesisk kopia" eller "Hitachi", så kör du ju dem långt utanför vad de är konstruerade för och har dessutom gjort en del egna ombyggnader inför testerna. Oavsett så är dina ombyggnader och tester intressanta, även om det nog är ganska få båtägare som skulle göra samma sak 😉 Jag var på väg att satsa på nya generatorer från Kina. Mekanisk så ser de jättefina ut. Men när det kom till den elektriska prestandan blev jag förvånad. Kunde inte tro att det var så dåligt. Generatorerna är stämplade 190A men när den Kinesiska generatorn inte ens kom upp till den strömmen så är den bara en fin mekanisk kopia. De få båtägare som funderar på att bygga ihop ett liknande system som jag har gjort är det stor risk att de kommer bli mycket besvikna om de använder den typen av generator. Mitt skojigaste projekt som jag har startat. Lärt mig så otroligt mycket om generatorer. Kanske, tror, nog, bör, kan vara, är typiska ord som de flesta killgissare och "arm chair specialist" använder. Jag vill veta och delar med mig av svaren som jag har kommit fram. Skojigt att du/ni uppskattar detta. Kommer få studiebesök i generatorverkstaden i veckan av en som redan har en vattenkyld generator tillsammans med kompis som ev. vill ha en. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 3 Februari Kul projekt, men jag håller med 2025-02-02 vid 12:18 skrev FIATX19: En undran från min sida. Vad tusen skall ni ha all ström till? Vi gillar att livet ombord inte alls är som livet hemma. För oss är båten en alternativ tillvaro, lite som att fjällvandra eller ge sig ut och paddla i en vecka. Sedan förstår jag att andra tycker och tänker anorlunda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 11 Postad 3 Februari Ja... Min nya 200Ah LFP-bank räcker nog en vecka. Jag har ännu inne dragit ur den helt vid något tillfälle. Har kyl som är på hela tiden till sjöss, i övrigt är det inte mycket till förbrukning. Men liten båt=få förbrukare=drar lite ström. Stor båt=fler förbrukare=drar mer ström. En frys vore helt klart trevligt. Får nog räkna på det lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 4 Februari (redigerade) 9 timmar sedan skrev Till_havs: En frys vore helt klart trevligt. Vad skulle du använda frysen till? Nästan alla matvaror utom färskt kött (ej vakuumförpackat) färsk fågell och färsk fisk klarar sig i en vecka till 10 dagar i en kyl. Is kan vara trevligt ibland. Här är några tips, som inte kräver någon frys. Ta med is från frysen hemma i en bra ståltermos. I en full enliters termos som förvaras i kylen klarar sig isen upp till fyra dygn. Använd istärningspåsar som får ligga i kylelementet i kyken, som då måste ställas ned på ordentlig kyla, för att frysa isbitar. Smugla in en istärningspåse i glasskylen i gästhamnen på kvällen, hämta isen nästa morgon. Köp is längs vägen, finns absolut inte överallt, men ibland hittar man is att köpa. Lite motvals är jag kanske... Redigerad 4 Februari av Mackey Ett par kompleþeringar bara. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 4 Februari 1 timme sedan skrev Mackey: Vad skulle du använda frysen till? Nästan alla matvaror utom färskt kött (ej vakuumförpackat) färsk fågell och färsk fisk klarar sig i en vecka till 10 dagar i en kyl. Is kan vara trevligt ibland. Här är några tips, som inte kräver någon frys. Ta med is från frysen hemma i en bra ståltermos. I en full enliters termos som förvaras i kylen klarar sig isen upp till fyra dygn. Använd istärningspåsar som får ligga i kylelementet i kyken, som då måste ställas ned på ordentlig kyla, för att frysa isbitar. Smugla in en istärningspåse i glasskylen i gästhamnen på kvällen, hämta isen nästa morgon. Köp is längs vägen, finns absolut inte överallt, men ibland hittar man is att köpa. Lite motvals är jag kanske... Jag använder termosvarianten. Tyvärr går det inte att jämföra med is från frysen som håller -18. Termosisen smälter nästan direkt, men det är bättre än ingen is alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 11 Postad 4 Februari 7 timmar sedan skrev Mackey: Vad skulle du använda frysen till? Skulle förenkla mathållningen ombord mycket. Ta med frysta lådor hemifrån med köttgryta, soppor mm. Slänga fram fiskpinnar och potatisbullar för snabblagad middag när man är trött efter en stökig dag. Med litet och primitivt pentry är det tacksamt med så få moment som möjligt i matlagningen. Men nog om det. Tråden handlar ju om svindlande strömuttag från generatorn. Jag är så nöjd och tacksam över att få ut 30A från min 45 år gamla 35A S.E.V Marchal. Men jag lär göra något åt värmen innan han smälter! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 164 Postad 4 Februari Vet att vissa bussar har tre generatorer men vet inte hur laddningen styrs. Men ett tips är att ha fler än en så går minskar påfrestningar rejält. Ett annat tips är att ta elmotor från en hybridbil de laddar ju batteriet vid motorbroms och ger gissar jag stora effekter. Toyota prius har funnits länge så borde finnas gott om dem på skroten Ja det kanske inte är så konstruktiva tips då risken är att de kräver stor ombyggnad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 816 Postad 5 Februari 2025-02-04 vid 10:19 skrev Mackey: Vad skulle du använda frysen till? Vi har en Waeco 18 liter box som används som frys, mest kött. När den blir tom så används den som komplement som kyl. Vi har ett 120 liter kylskåp också. Vi bunkrar sällan och ligger 90% i naturhamnar, brukar bli 4 veckor i sträck på semestern, så utan frys, blir det annorlunda mat. Ismaskin finns såklart också, körs via inverter. Ska tilläggas att vi kör med AGM och solceller och har inga problem med strömförsörjningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 816 Postad 5 Februari 13 timmar sedan skrev FIATX19: Vet att vissa bussar har tre generatorer men vet inte hur laddningen styrs. Men ett tips är att ha fler än en så går minskar påfrestningar rejält. Ett annat tips är att ta elmotor från en hybridbil de laddar ju batteriet vid motorbroms och ger gissar jag stora effekter. Toyota prius har funnits länge så borde finnas gott om dem på skroten Ja det kanske inte är så konstruktiva tips då risken är att de kräver stor ombyggnad. Jag har 2 generatorer, laddar hela banken med skiljerelä och ser via shunten att dom hjälps åt (dubbla maskiner). Att bara låta en generator jobba tyckte jag var idiotiskt, byggde om. Ditt tips låter bra, men man måste leda bort värmen. Slutna motorrum får inte samma kylning som i en bil. Men troligtvis grymma generatorer i just elbilar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 5 Februari 2025-02-04 vid 00:40 skrev Till_havs: Ja... Min nya 200Ah LFP-bank räcker nog en vecka. Jag har ännu inne dragit ur den helt vid något tillfälle. Har kyl som är på hela tiden till sjöss, i övrigt är det inte mycket till förbrukning. Men liten båt=få förbrukare=drar lite ström. Stor båt=fler förbrukare=drar mer ström. En frys vore helt klart trevligt. Får nog räkna på det lite... Större båt och fler personer ombord gör att det går åt mer ström för att hålla dryck kyld, njuta av goda måltider i världens vackraste skärgård tillsammans med goda vänner. Att gå från kyl till frys om jag minns rätt så går det åt 4 gånger mer energi. Rätta mig gärna, jag kan ha fel. Hittade detta på nätet. "Det är viktigt att hålla rätt temperatur i både kyl och frys. I kylen rekommenderas +5°C och i frysen -18°C. Varje extra grad ökar energiförbrukningen med ca 10 % för kylen och 6 % för frysen" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 5 Februari 15 timmar sedan skrev FIATX19: Vet att vissa bussar har tre generatorer men vet inte hur laddningen styrs. Men ett tips är att ha fler än en så går minskar påfrestningar rejält. Ett annat tips är att ta elmotor från en hybridbil de laddar ju batteriet vid motorbroms och ger gissar jag stora effekter. Toyota prius har funnits länge så borde finnas gott om dem på skroten Ja det kanske inte är så konstruktiva tips då risken är att de kräver stor ombyggnad. Enkelt med tre generatorer om det finns plats. Jag har inte plats för två. Alltså ingen lösning. Hur tre generatorer funkar ihop. Jag vet. Har kund som monterar dit extra generatorer för att klara av all belysning och lite till. Varje generator har sin egna inbyggda regulator. Alla jobbar parallellt. Det är inte så att en generator bromsar och de andra två laddar. Du och två kompisar knuffar bak på en bil som har fastnat eller ska knuffas igång. Dina starkare kompisar tar i för kung och fosterland, det gör inte att du som är lite klenare kommer ta tag i stötfångaren och dra åt andra hållet. Du hjälper till åt samma håll. Dom andra tipsen tackar jag för. Har inte tid att prova och är inte relevanta. Jag hoppar över dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 5 Februari 16 minuter sedan skrev Damen: Enkelt med tre generatorer om det finns plats. Jag har inte plats för två. Alltså ingen lösning. Hur tre generatorer funkar ihop. Jag vet. Har kund som monterar dit extra generatorer för att klara av all belysning och lite till. Varje generator har sin egna inbyggda regulator. Alla jobbar parallellt. Det är inte så att en generator bromsar och de andra två laddar. Du och två kompisar knuffar bak på en bil som har fastnat eller ska knuffas igång. Dina starkare kompisar tar i för kung och fosterland, det gör inte att du som är lite klenare kommer ta tag i stötfångaren och dra åt andra hållet. Du hjälper till åt samma håll. Dom andra tipsen tackar jag för. Har inte tid att prova och är inte relevanta. Jag hoppar över dom. I min brors båt så finns det plats för dubbla generatorer. Har monterat dit en extra, den till vänster. Bägge är vattenkylda. Sedan denna filmen så har jag uppgraderat kablarna till 70mm från varje generator. Generatorn till höger är en kinesisk kopia. Vi förstår nu varför vi inte fick ut över 400Amp som vi borde. Håller precis nu på med att preparera en ny generator åt honom och ett nytt extra hjul på returen för remmen som kommer i självsvängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 5 Februari 17 timmar sedan skrev FIATX19: Vet att vissa bussar har tre generatorer men vet inte hur laddningen styrs. Men ett tips är att ha fler än en så går minskar påfrestningar rejält. Ett annat tips är att ta elmotor från en hybridbil de laddar ju batteriet vid motorbroms och ger gissar jag stora effekter. Toyota prius har funnits länge så borde finnas gott om dem på skroten Ja det kanske inte är så konstruktiva tips då risken är att de kräver stor ombyggnad. Inget bra tips ut. Har undersökt med teknisk support på jobbet. Toyota Prius elmotor/generator är inbyggda som en enhet tillsammans med växellådan. Har hittat massor av växellådor på skroten, kostar typ några tusenlappar. Men jag vet inte hur jag skulle kunna få in den i båten! Som tysken säger "Schnapsidee" eller i USA "Arm chair speciallist". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 816 Postad 5 Februari 1 timme sedan skrev Damen: Men jag vet inte hur jag skulle kunna få in den i båten! Köpa större båt 😉! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Damen 12 Postad 6 Februari 2025-01-03 vid 19:08 skrev IngemarE: Intressant, men det blir ju en ganska baltigt med en massa slangar och kopplingar samt extra detaljer. Kunde vara intressant att se bild på dessa för att få en bättre uppfattning, gissar på yttre värmeväxlare (plattvärmeväxlare ?), yttre vattenkylning av dioder (är det den som syns på bilden ?), extra cirkulationspump, extra expansionskärl m.m. Har man som jag sedan en stor motor med kylvattenintag på 1,5-2" så behövs ju även någon form av T-förgreningar på kylvatteninloppet efter filtret för att slippa ha den grova dimensionen på växlarens ena port. Alternativt kan man ju med lite rör och hårdlödning bygga en egen VVX med t ex en klenare rörslinga inne i det stora (så som många AC-aggregat för båt löst värmeväxlingen till sjövattnet). Kunde vara intressant att se din lösning. Hej Ingemar Tog en bild när allting är kopplat och utlagt för att man ska få en förståelse hur allting är sammansatt. Värmeväxlaren i ovankant monteras efter filtret som går till motorn. Intill så syns expansionskärlet. Till höger är diodbryggan som är vattenkyld. Cirkulationspumpen till vänster om generatorn. Det är inte så komplicerat eller baltigt tycker jag. Men om man jämför med en utombordare om 4hk så är allting annat baltig 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser