Robinjaha 7 Postad onsdag kl 19:02 Köpte skapligt nyligen en 56 cc från 2013. På denna båt sitter en Yamaha F100 från samma årtal som båten. Motorn har en Solas stålprop som är 13 x 19, kavitationsplattan är ungefär i linje med kölen kanske aningen under båten. Nu är min fråga och fundering, tror ni det finns mera fart att hämta ur detta paket? Vad har Yamarin själva sagt att detta båtpaket ska uppnå för hastighet? Toppfarten idag är 37 knop och ca 5400 i varvtal med 2 personer. Båten känns stark och lätt att manövrera. Jag är inte missnöjd med setupen som det är just nu, mest bara nyfiken om man kan finlira allting ännu mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad torsdag kl 10:33 37kn är nog väldigt när vad du kan få ur båten med 100hk. Det finns ofta 1-2kn till att hämta, men då oftast med konsekvenser någon annanstans. För mig låter det som den är väldigt väl optimerad redan nu. Med en bättre propp och lite hissning av motorn kan du få ut ngn knop till. Men då till en hög kostnad för proppen samt sämre egenskaper vid planing och låg fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad igår kl 06:56 20 timmar sedan skrev Alanningen: 37kn är nog väldigt när vad du kan få ur båten med 100hk. Det finns ofta 1-2kn till att hämta, men då oftast med konsekvenser någon annanstans. För mig låter det som den är väldigt väl optimerad redan nu. Med en bättre propp och lite hissning av motorn kan du få ut ngn knop till. Men då till en hög kostnad för proppen samt sämre egenskaper vid planing och låg fart. Det är lite detta jag misstänkte. Då tror jag att allt får snurra på vidare som det har gjort. Tack för svar! 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser