Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Brt2385

Grisslan 600

Rekommendera Poster

Båten behöver fixas och i nuläget är det relingslisten som ska åtgärdas.

Att renovera relingslisten på båten är ett projekt som länge stått på att-göra-listan. Nu har tiden äntligen kommit att ta itu med det. För att kunna fästa den nya relingslisten krävs det att själva relingen byggs upp på nytt.

Utmaningen ligger i att fästa den nya relingen på ett kreativt sätt i den befintliga båten. Jag har därför tittat på flera YouTube-klipp för att se hur andra har löst liknande problem. De flesta videor jag hittat handlar dock om att laga hål i skrovet, vilket verkar vara en enklare uppgift. I detta fall behöver en ny list byggas, och det återstår att hitta den bästa lösningen för detta, hypotesen är någon form av fästanordning till befintlig material och därefter glasfiber.

För att följa renoveringsprocessen i bilder, klicka på länken nedan:

Grisslan renovering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beskrev en tänkbar metod för just detta i en tråd för några år sedan, se länk nedanför.

För 20 år sedan hade jag en likadan Grisslan där jag reparerade en bit av relingen där just " flänsen" skavts bort. På min var det typ 20 cm och jag lagade på ungefär samma metod som jag beskriver i länken, dock med skillnaden att jag som ny fläns använde en T-profil i aluminium som jag stack in från insidan. Så jag lade mycket glasfiberspackel på insidan  och tryckte dit profilen så profilens liv stack ut på utsidan och blev den nya relingsflänsen, sedan plastade över insidan med 2-3 glasfibermattor. Det var relativt tunn aluminium men eftersom det bara var en kort sträcka så fungersde det bra som stöd för relingslisten. För längre partier är det nog lämpligare att få rätt tjocklek på relingsflänsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...