Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
MrMe

Kan man "bränna" en tankgivare?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har varit och hjälpt en kompis med elen i sin båt där mycket var gjort enligt devisen "friskt kopplat hälften brunnet".Det mesta var bara att byta ut och dra om vilket gick utan problem, dock nämnde ägaren att bränslemätaren aldrig fungerat så jag började kika på den.

 

Det visade sig då att föregående elektriker kopplat 12V på signalen till givaren varvid det slog gnistor vid bensintanken vid provmätning. Jag har aldrig sett en givare som ska matas med "+" men det här är ett för mig nytt fabrikat "Veglia"

 

Fråga 1: Inte kan det väl vara så att denna udda modell verkligen vill ha 12V på signalkabeln??

Fråga 2: Om man ändå kopplar på detta sätt - kan man då förstöra givaren så att den inte fungerar? Jag har försökt att mäta resistansen i givaren utan resultat och misstänker att den är trasig, men tänkte passa på att ställa kontrollfrågan här då jag aldrig sett fabrikatet.

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Om man  lägger signalledaren till givaren till fast +12V - hur skall då mätaren kunna mäta någon signaländring från givaren ?  Om givaren har en extra kabel, dvs tre anslutningar (varav en den vanliga minusen), skulle det kunna vara aktuellt att koppla en av dem till +12V. Men annars alltså inte.

 

2. Ja, om man lägger +12V på signalledaren från en vanlig givare (och den andra ledaren är kopplad till minus som vanligt) kommer givaren att brinna upp, i alla fall efter ett tag. För en vanlig 10-180 Ohm-givare kommer då utsättas för en ström som ger en effektutveckling på mellan 1-14W i givaren (beroende på hur mycket det är i tanken). Det tål den inte !

 

Veglia är vanligt på italienska fordon, bl.a. Fiat. Och säkerligen finns de därför i flera båtar också. Men på våra gamla Fiatbilar är det inget annorlunda med dem jämfört med andra instrument/givare - instrumentet är det som skall ha +12V, medan givaren är kopplad mellan "signal" på instrumentet och minus.

Nu är ju italienarna inte speciellt konsekventa så det KAN ju fortfarande vara någon mystisk avart din kompis har. Och även om Lucas (han med plusjorden i bl.a. brittiska bilelsystem) lär vara uppfinnaren av mörkret så är jag helt övertygad om att han som uppfann glappkontakten jobbade på Fiat.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och utförligt svar - ville gärna bekräfta mina misstankar. Det blir till att installera en ny givare. Efter en snabb googling ser det ut att bli ett nytt instrument också då Veglia inte följer vare sig US eller EU standard (0-340 Ohm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev MrMe:

Efter en snabb googling ser det ut att bli ett nytt instrument också då Veglia inte följer vare sig US eller EU standard (0-340 Ohm)

Kan nog stämma, vet att jag fick göra en "signalkonverterare" när jag gick över till Biltemas oljetrycksgivare för instrument på en av våra italienska entusiastbilar med Veglia-standard i instrumenteringen.

(Gamla Alfa/Fiats originalgivare är ökända för sin usla kvalitet, och jag tröttnade på att byta en gång om året till samma skräp, för över 600:- per gång)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...