Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
jimdah

Hur stor huvudsäkring

Rekommendera Poster

Har en diesel inombordare på 150HK och  Generator 110A , Startmotor på 1,8 kw = 150 A  Tror kablarna från motor till batteriet är 50mm2 men ev är någon av kablarna 35mm2. Räcker 300-350 A säkring ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev jimdah:

Har en diesel inombordare på 150HK och  Generator 110A , Startmotor på 1,8 kw = 150 A  Tror kablarna från motor till batteriet är 50mm2 men ev är någon av kablarna 35mm2. Räcker 300-350 A säkring ?

Det borde det göra (även om starten drar mer än 150A initialt). Hade 350A på den förra båten med 230hk diesel och lite kraftigare start än din, 400A på den nuvarande med Yanmar 6LY-440 och det känns inte på gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att säkringen är till för att skydda kablarna i första hand vcid kortslutning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-28 vid 16:30 skrev jimdah:

Har en diesel inombordare på 150HK och  Generator 110A , Startmotor på 1,8 kw = 150 A  Tror kablarna från motor till batteriet är 50mm2 men ev är någon av kablarna 35mm2. Räcker 300-350 A säkring ?

 

350 A låter väldigt mycket på en 35 mm2 kabel.

 

Säkringen är ju till för att skydda kabeln och därmed båten och det gör man ju inte om säkringen är för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Mackey:
2024-12-28 vid 16:30 skrev jimdah:

Har en diesel inombordare på 150HK och  Generator 110A , Startmotor på 1,8 kw = 150 A  Tror kablarna från motor till batteriet är 50mm2 men ev är någon av kablarna 35mm2. Räcker 300-350 A säkring ?

350 A låter väldigt mycket på en 35 mm2 kabel.

 

Säkringen är ju till för att skydda kabeln och därmed båten och det gör man ju inte om säkringen är för stor.

Instämmer med @Mackey 

 

Jag brukar följa den här tabellen:

bild.png.3888e930b50f04ff5bc85b3227e7b5c0.png

Enligt den ska man inte gå över 315A som kortslutningsskydd för en 35 kvadrats kabel. Kortvarigt kan man överbelasta en säkring t.ex. vid startögonblicket för en kraftig elmotor. Om startmotorn tar 150A så använd en 200-300A säkring som kortslutningsskydd eller byt helst till 50 kvadrats kabel till alla motoranslutningar. Det är tryggare att slippa byta säkringar vid motorstart i ett kritiskt läge...

 

Den vanligaste orsaken till bilbränder är nog kortslutning i en kabel som startar branden. Bilar har väldigt sällan säkringar på batterikabeln.

 

Kabelbrand i en bil är obra, i en båt är det förödande!

Redigerad av Lintott
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även kabellängden spelar rätt stor roll, vilket man nog garderat sig för i tabeller som ovan (vilken annars är ett bra rättesnöre). Är det t ex "bara" 2x2m så är resistansen så låg redan med en 35mm² att kortslutningsströmmen blir flera tusen A, vilket även drar en 350A långt snabbare än att kabeln hinner fara illa.

 

Lite värre är det med långvarig last som bara ligger något över säkringens märkström (då den vid denna ström tar mycket lång tid på sig att lösa), som då kan ge en värmeutveckling i kabeln som hinner smälta isoleringen innan säkringen går. Huruvida kabeln ligger någorlunda fritt eller är ihopbuntad tajt med en massa andra kablar så luftväxlingen uteblir, är då alltså också en viktig faktor.

I tabellen ovan verkar dock "max kontinuerlig ström" vara garderad mot det mesta och är i flera fall ett mycket konservativt värde, då t ex angiven kontinuerlig maxström för 35mm² (60A) ger en värmeutveckling på bara 1,7W/m.

 

För att få en uppfattning om vad det är i värme så kan man tänka sig den värme en liten modern LED päronlampa (liknande den gamla 15W glödlampan) avger, vilket inte brukar vara värre än man kan hålla i den. Tänk sedan att denna värmeeffekt är utspridd på en meter, så inser man att det finns marginaler....

 

Men till TS huvudsäkring: Eftersom det inte behövs 350A för den aktuella starten så håller jag med. 300A lär hålla, och då kan man ju som referens stödja sig på t ex den tabell som @Lintott visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Även kabellängden spelar rätt stor roll,

Vi vill bara ha ett tal, alltid samma för samma kabelarea. 😉 

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

300A lär hålla, och då kan man ju som referens stödja sig på t ex den tabell som @Lintott visar.

Det är ju bra att följa någon standard även om den är gammal, för då har man ju hamnat någorlunda rätt iaf.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Vi vill bara ha ett tal, alltid samma för samma kabelarea.

Jo, det är enklast och mer än tillräckligt i de flesta fall, eftersom kablarna i båten är rätt korta och just den tabellens tal konservativa 🙂.

 

-------------------------------

 

Nu blir det kanske lite OT/överkurs, men ändå (och detta vet du säkert redan, men skriver det för allmän info):

Amperetalet på säkringen är och kan dock inte bara vara beroende av kabelarean, i synnerhet inte när det gäller kortslutningsström om det är lite längre kablar inblandade. När man t ex dimensionerar startströmsanläggningar är det inte ovanligt att man måste gå ner i säkringsstorlek jämfört med "standard" eller värdet i en tabell för en viss kabelarea om det som den säkringen försörjer har långa kablar. Ett exempel jag sprang på nyligen var en säkring som säkrade av utebelysningen i en ganska stor trädgård, där det var tänkt att ha 1,5mm² och 10A, som ju är det vanliga.

Men om man räknade på kabelns inre resistans och max kortslutningsström som kunde bli vid en kortis i lyktstolpen "längst bort" (dvs värsta fallet), så begränsade den långa kabelns inre resistans (som ju blir högre vid mindre kabelarea, men också vid längre kabel) strömmen så mycket att en trög 10A skulle ta på gränsen till för lång tid på sig att lösa ut för att garanterat skydda det den ska. Att gå upp i area var inte möjligt (kabeln vare redan förlagd i marken) och att sätta snabba säkringar skulle bara ge en massa falskutlösningar. Så det fick bli att gå ner till 6A.

 

Vi talar dock nu om kabellängder som sällan förekommer i våra fritidsbåtar 😉

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ödmjukast för alla bra förklaringar och synpunkter. Då vet jag var jag bör ligga i storlek. >Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...