Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
memp

Blanda blank lack och matt lack

Rekommendera Poster

Hej,

1. Kan jag blanda dessa två lack ( se bilderna: blank lack och matt lack)  så jag får halvmatt lack? 

2. Eller måste jag köpa halvmatt lack?  Måste det isåfall vara samma märke? 

Tack på förhand,

Mvh, Maria

Screenshot_20241228_142042_Chrome.jpg

Screenshot_20241228_142016_Chrome.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om det går att blanda ovan nämnda lacker men jag tycker du ska prova en bit trä lackad med ett par lager av den sidenmatta och se hur du gillar den.
Det är vanligast att man har matt/sidenmatt på trädetaljer inomhus. Jag brukar lacka med blank fernissa en 6-10 lager och sedan två lager matt (annat fabrikat) ovanpå som avslutning. Blir jättefint tycker jag. Den blanka under ger ett fint djup i lacken och den matta ovanpå gör att det inte blänker. Sen blir det rätt slittåligt också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har ingen aning om det går att blanda ovan nämnda lacker men jag tycker du ska prova en bit trä lackad med ett par lager av den sidenmatta och se hur du gillar den.
Det är vanligast att man har matt/sidenmatt på trädetaljer inomhus. Jag brukar lacka med blank fernissa en 6-10 lager och sedan två lager matt (annat fabrikat) ovanpå som avslutning. Blir jättefint tycker jag. Den blanka under ger ett fint djup i lacken och den matta ovanpå gör att det inte blänker. Sen blir det rätt slittåligt också.

Jag testade och det var tråkig matt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller på med interiören o grundar först med vanlig blank intenational fernissa. men bara med ett lager,  slipar ner med 320papper och sen sidenmatt epifanes

se härligt oljad ut med minimalt blankt i.

men jag skulle vilja se en bild på det christer n lackar.

låter spännande :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag kan oljar jag först med linolja och balsamterpentin och väntar 2-3 veckor.

sen torkar jag med en trasa fuktad med t-röd så att jag avfettar ytan.

väntar 1 timme och till sist börjar lackningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lacka alltid först med klarlack; kör man sidenmatt eller mattlack hela vägen blir det väldigt dött. Sista lagret kör du med lack med den glans du önskar. Det blir en väldig skillnad på hur matt lacken upplevs beroende på hur väl du gjort ditt underarbete. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Peter_K:

Lacka alltid först med klarlack; kör man sidenmatt eller mattlack hela vägen blir det väldigt dött. Sista lagret kör du med lack med den glans du önskar. Det blir en väldig skillnad på hur matt lacken upplevs beroende på hur väl du gjort ditt underarbete. 

Jag tror att jag vill ha halvmatt men frågan är om jag måste köpa en ny eller om jag kan blanda det jag har hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev memp:

Jag tror att jag vill ha halvmatt men frågan är om jag måste köpa en ny eller om jag kan blanda det jag har hemma.

Jag orkar inte googla åt dig för att se om det är samma typ av lack, så börja där. T ex är den ena en polyurethanlack och den andra en traditionell skulle jag inte blanda dem. Eller om de har olika lösningsmedel de skall blandas med enligt respektive produktblad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Zaphir:

men jag skulle vilja se en bild på det christer n lackar.

låter spännande :)

Inte speciellt spännande. Lite inredning i trä som var lite klent lackat från fabrik för 15 år sedan men som nu ska få en yta med lite bättre djup. Jag håller på och betar av bit för bit av inredningen och har hållit på med det de senaste 6-7 åren och på dessa delar blir det bara 9-11 lager. På ett bord jag lackade blev det väl typ 25 lager. (Inte för att jag tyckte det behövdes egentligen men nåten i bordet svällde lite mycket efter några år så den slipades ner och jag försökte slipa bara just över nåten men en del kom ju utanför så då blev det några lager till över hela bordet.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag orkar inte googla åt dig för att se om det är samma typ av lack, så börja där. T ex är den ena en polyurethanlack och den andra en traditionell skulle jag inte blanda dem. Eller om de har olika lösningsmedel de skall blandas med enligt respektive produktblad. 

Oj, ok. Det var inte tanken att du skulle googla åt mig. Jag har läst men jag blir inte klok. Googlat om dessa har jah också gjort. 

Jag skrev här i fall någon hade erfarenheter av sådan lack

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teak lacken är vanlig klarlack med lite krita i så den kan du använda i till de 7-8 första lagren för att få djup i lacken sedan 1-2 lager sidenmatt beroende på hur matt du vill ha 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...