Matador9000CD 0 Postad 26 December , 2024 Hej! Jag skulle behöva lite (eller kanske inte så lite) råd med att laga en spricka på min motorbåt under vattenytan - på en massiv plastdel, där rodret sitter fast (sprickan är i den massiva plastdelen, under plastdelen/under kölen är en metalldel fastskruvad som går hela vägen till rodret). Jag bifogar lite bilder. Förra vintern så försökte jag fila ut sprickan och laga den med en plastmassa. Jag var väldigt noggrann, tryckte in massan så gott det gick, slipade fint och målade över med bottenfärg. Men när båten togs upp så hade plastmassan trängts ut igen (syns på bilderna). Min båtgranne sa redan förra året att det förmodligen måste skäras ut en större bit - men jag ville förstås inte lyssna och försökte den enkla vägen - som missluckade tydligen. Kan någon som kan (jag är nog hyffsat skicklig med allt möjligt, men har inga som helst erfarenheter av att lage någonting liknande) snälla ge mig lite råd hur jag skulla kunna gå till väga? Tyvärr så måste ni vara övertydliga ;-). Om jag ska skära: Med vilket verktyg. Om jag behöver material: Vad måste jag säga till SeaSea-säljaren så att de förstår. På den nivån alltså ;-). Jag skulle vara jättejättetacksam för råd! Att lämna in båten på reparation skulle nog spräcka mitt budget - så jag måste fixa det själv på något sätt. Tack så jättemycket på förhand, god fortsättning och ett gott nytt båtår :-)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 December , 2024 (redigerade) Jag tror du får dela allt i två "skador" varav den första är mer kritisk. 1. Ser ut som att lagret/axelhylsans infästning mot skrovet är skadat. Kan medföra direkt vatteninträngning om skadan är djup. Detta lär vara prio ett att åtgärda. Det ut som om lagret/axelhylsan flyttat sig bakåt minst 5 cm! Kan det vara så, ska du nog inte sjösätta utan åtgärd. Bör absolut kollas. 2. Denna skada leder inte till vatteninträngning vad jag kan bedöma. Däremot sämre stabilitet av rodrets nedre infästning. - Så vill man ha det stabilt och förbättra skydd mot vatteninträngning så blir det att slipa bort allt som är skadat och ordna bra fäste för laminering med bl a glasfiber mattor. Duger inte alls med att kleta på t ex polyester, epoxi eller annat tätjox vilket du tydligen försökt med. Bara för att nämna det så är det glasfiber som ger styrkan i ett förband om det appliceras och fästs mot t ex glasfiber på ett bra sätt. Personligen tror jag att båten haft en ordentlig grundkänning. Finns det märken på propellern? Ger propellern vibrationer i skrovet under gång? Redigerad 26 December , 2024 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 26 December , 2024 4 timmar sedan skrev Matador9000CD: - - content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/1735251928698547793298.jpg - - Jag håller med @Hybro , skadan på propellerhylsan är nog allvarligast. (Grundstötning?) Hur ser det ut inne i båten där propellerhylsan sticker in? Har hylsan glidit i ena eller andra riktningen? Kan du ta några bilder där? Har du tur så sitter hylsan fast och det som saknas utvändigt är "bara" laminat eller spackel som suttit på utsidan för att bättre på strömlinjeformen. Då behöver du slipa ut kanten runt propellerhylsan och i hacket så du får oskadat laminat att bygga upp ifrån. Sedan klippa små bitar glasfiber och börja bygga upp nytt laminat med polyester i hacket, fortsätta att bygga laminat i akterkant av skadan (byggs samman med laminatet i hacket) och runt hylsan för att avsluta med att låta lamineringen fortsätta bakåt runt hylsan så den blir ordentligt hoplaminerad med det du laminerat mot kölen. Du måste även slipa ner framåt på kölen så du får en lång yta som lamineringen runt hylsan kan fortsätta framåt för att bygga upp styrka i infästningen av propellerhylsan. Har du otur så har hylsan släppt inne i kölen. Då har du ett omständigare arbete med att få tillbaka hylsan rätt i längsled. Fixera hylsan där samt bygga upp laminat som tidigare beskrivits. Första altenativet bör du klara själv. Andra alternativet är jag tveksam till att du fixar själv om du är nybörjare (du kan så klart lyckas men men...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 26 December , 2024 4 timmar sedan skrev Matador9000CD: Hej! Jag skulle behöva lite (eller kanske inte så lite) råd med att laga en spricka på min motorbåt under vattenytan - på en massiv plastdel, där rodret sitter fast (sprickan är i den massiva plastdelen, under plastdelen/under kölen är en metalldel fastskruvad som går hela vägen till rodret). Jag bifogar lite bilder. Förra vintern så försökte jag fila ut sprickan och laga den med en plastmassa. Jag var väldigt noggrann, tryckte in massan så gott det gick, slipade fint och målade över med bottenfärg. Men när båten togs upp så hade plastmassan trängts ut igen (syns på bilderna). Min båtgranne sa redan förra året att det förmodligen måste skäras ut en större bit - men jag ville förstås inte lyssna och försökte den enkla vägen - som missluckade tydligen. Kan någon som kan (jag är nog hyffsat skicklig med allt möjligt, men har inga som helst erfarenheter av att lage någonting liknande) snälla ge mig lite råd hur jag skulla kunna gå till väga? Tyvärr så måste ni vara övertydliga ;-). Om jag ska skära: Med vilket verktyg. Om jag behöver material: Vad måste jag säga till SeaSea-säljaren så att de förstår. På den nivån alltså ;-). Jag skulle vara jättejättetacksam för råd! Att lämna in båten på reparation skulle nog spräcka mitt budget - så jag måste fixa det själv på något sätt. Tack så jättemycket på förhand, god fortsättning och ett gott nytt båtår :-)! Den här delen av skadan är lättare att fixa än propellerhylsan. Slipa ner till friskt laminat i hela skadan och slipa även runt hela fästet till roderupphängningen. Slia en bit framför skadan så du kan förstärka framåt med laminering. Börja fylla ut det hack du slipat fram med mindre glasfiberbitar och polyester, när hacket är fyllt (bitarna blir efterhand större för att få bra form) så lägger du plast runt hela den utstickande delen för att hålla samman infästningen med järnet. Därefter fortsätter du en bit framåt för att laminera samman med den del av kölen som är oskadad (även här runt hela utsticet för att hålla samman). Materiallista: Slipverktyg för att komma ner i skadan kan vara vinkelslip, "dremel" eller motsvarande maskin från Classe, Jula... me slipstift så du kommer ner i skadan, filar för att finputsa framåt på kölen utan att få för mycket gropighet. Glasfiber (matta med trådar i alla riktningar blir nog enklast att jobba med), polyester, härdare till d:o, lamineringsrullar för att rolla ut luft ur lamineringen (desto bättre ingeggad o mindre luft desto starkare laminat, å inte överlöd av polyester, det är väl indränkt glasfiber som ger styrkan). Aceton att tvätta verktyg i (lamineringsrulle o penslar). Blandningskärl för polyestern. Sen kan polyestern bytas ut mot epoxy. Det kommer strax att bli en lång diskussion om fördelar o nackdelar med dessa två altenativa plastningsråvaror... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 27 December , 2024 Och rätt typ av matta beroende på om du väljer epoxi eller polyester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 27 December , 2024 (redigerade) Kollade på första bilden igen. Lite oskarp, så det är svårt att se. Sitter hylsan fast? Eller kan du vicka och/eller snurra den? Kanske t o m rycka propellern åt sidorna, upp och ned? Har hylsan åkt ur helt och hållet? Om den sitter s a s lös och är typ 10 cm lång, så är det ett vattensmort stödlager som lossnat och flyttat sig bakåt mot propellern på axeln. Det är allvarligt för då har axel ingen fungerande lagring längst bak, utan kommer att kasta i sidled. Sådant lager behöver oftast ha ett inlopp för vatten i framkant, vad jag vet. Det är s a s vattensmort. Vanligvis sitter en axeltrumma in i båten, i ditt fall från framkant lagret genom kölen in mot backslaget. Och på axeltrummans framkant sitter en axeltätning av nåt slag som hindrar sjövatten att komma in. Propelleraxeln får inte komma i kontakt med axeltrumman. Ska ligga centrerad på inuti båten i trumman och även längst bak. Längst bak styrt just av det som jag tolkar på bilden, som vattensmort lager. I framänden justeras läget oftast med justering av motortassarna om man har en stum axelkoppming. Men det är en annan historia... Går att googla. Exempel på axellager. Redigerad 27 December , 2024 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 27 December , 2024 Propelleraxellager! Cutless-lager! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matador9000CD 0 Postad 27 December , 2024 @Hybro @Lintott Tack så jättemycket för svaren och tiden ni har lagt på det! Jag ska gå igenom råden angående plastskadan mer noggrant under helgen - och se om jag har förstått allt och kan följa råden på våren. Jag har i alla fall både en Dremel och ett Bosch PMF multiverktyg, så kanske jag kan såga mig fram på detta sättet :-)! Angående axeln/propellern: Det hade jag inte förväntat mig alls. Som 'snabbåtgärd'/följdfråga bifogar jag 2 större bilder till - där axeln och igenomföringen syns på nära håll. Bilderna är från förra året, men det har sett ut så där från allra första början när jag köpte båten för 4 år sedan - och ser fortfarande ut på samma sätt. Jag har faktiskt varit oroad över den delen - men enbart för att tätningen börjar se just lite otät ut (ser ut att ha krympt - så som gammal fogmassa kan göra). I praktiken har det dock hållit tätt hittils - inget märkbart vattenintrång från insidan). Men detta har faktiskt varit ett bekymmer: Är det dags att byta tätningen? Eller håller det i några år till? Det är förmodligen inget som man kan göra själv? Jag hoppas i alla fall att axeln och genomföringen på nära håll (med större bilder) inte ser så konstiga och fel ut längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 27 December , 2024 (redigerade) Detta går säkert att fixa. Den massa som släppt i kanterna på hållaren för det vattensmorda lagret har egentligen inte till uppgift att täta. Så kratsat ur ordentligt och gjut fast med epoxi och glasfiberklipp eller remsor. Brukar använda modellera för att inte epoxi och annat ska rinna ur innan det härdat. Fyller och baddar in ordentligt med början nerifrån. På med modellera, bygg på uppåt, följ på med mer modellera o s v. Gul pil visar vattenintaget (finns på båda sidor) för smörjning av Cutlesslager. Blå pilar visar hur vatten ska strömma in i lagret. Själva propelleraxeln löper inuti ett rör med något större dimension än ytterdiametern på axel. Detta röret är fastplastat i skrovet. Tätning för inträngande vatten sitter inuti båten fastsatt på ovan nämnda rör. Alltså behöver det inte vara tätt alls på utsidan. Men viktigt att lagerhållaren sitter fast utan att glappa. En fråga. Sitter lagerhållaren löst nu, på så vis att den går att skjuta bakåt mot propellern? I så fall om axeln glappar i sidled i lagret så kan man passa på att byta detta. Innebär då att propellern måste lossas. Jag har bilder på hur jag gjorde mig en propelleravdragare. Men efter det eventuella bytet så ska allt på plats igen, exakt samma plats innan plastning. Lagerhållaren tar upp krafter bara i sidled. Men sitter ursprungligen så att propelleraxeln hamnar mitt i axeltrumman / axelröret. Detta med roderstöttan är enklare att fixa. Fixa en bild från insidan av båten, där propelleraxeln kommer in, och hur den är kopplad till backslaget. Som synes har inte lagerhållaren flyttat sig bakåt. Redigerad 27 December , 2024 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 27 December , 2024 (redigerade) När jag plockar ur Cutlesslager, så tar jag ur hela propelleraxeln först sen trär jag in ett bågfilsblad och monterar bladet s a s upp och ned i bågfilsverktyget. Så är det bara att fila/såga ett spår längs genom Cutlesslagrets hylsa, utåt, av gummi och mässing. Då lossnar lagret. Mitt lager sitter dock på en separat lagerbock mellan skrov o propeller. När jag monterade lagret använde jag press- gängad stång, med lite mindre ytterdiameter än propelleraxeln. Två muttrar och två fyrkanbrickor. Bara att skruva åt så åker lagret in i bocken. Allt detta bygger på att lagerbocken nu sitter löst och gå att plocka bort. Så kan du använda mitt sätt ovan. Så man kan väl säga att det är en fördel om lagerbocken nu råkar sitta löst😉 Redigerad 27 December , 2024 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 27 December , 2024 (redigerade) Ett krångel dyker då förmodligen upp. Rodret måste flyttas åt sidan, såpass att det går att dra ur axel. Axeln som måste lossas inne i båten. Ta det försiktigt och ta bort eventuella grader på axeln där den är fäst mot axelkopplingen, annars kan du riva sönder tätningen. Absolut inte mitt för tätningen, då blir det läck. Och om typ lagerhållaren med lager går att ta bort, så bör den hamna på samma ställe igen, så slipa inte ur allt runt om. Tvivlar på att denna lagerhållare sitter ihop med axelröret/axeltrumman. Men väl mitt för, vilket är viktigt. Annars kommer axeln att slå i axelröret invändigt. Är osäker på om propelleraxeln måste plockas bort. Bäst o enklast bör väl bli om bara lagerhållare kan dras bakåt. Och sen s a s bäddas fast på rätt plats igen, efter ev lagerbyte. Så bänd lite på axelhållaren. Kanske t o m sitter fäst på plats med en skruv eller två under spackel o annat. Redigerad 27 December , 2024 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser