Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
danielsan123

Montera bort tanklock

Rekommendera Poster

Kedjan till tanklocket har gått av. Har monterat ur den fasta tanken och skall byta slangarna. Tänkte då passa på att byta tanklock när saker och ting är åtkomliga. Tanklocket är både skruvat och "sikat". Skruvarna är ur. Funderar på hur jag bäst får bort tanklocket utan att göra föär mycket åverkan på skrovet. 

Ett multiverktyg med skrapa kan nog funka men misstänker det kommer bli en del åverkan. Ett alternativ jag funderat på är en rörtång och vrida underifrån.

Någon som monterat bort tanklock tidigare som har bra förslag? Står utomhus och mekar så bäst om jag slipper fixa med gelcoat i efterhand :-)

Utöver kedjan så är tanklocket intakt. Jag tankar alltid från trailer så det är inte superviktigt att byta.

God Jul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd en fiskelina och såga genom sikat.brukar göra så när man ska ha bort märken eller dekaler på lackerade ytor.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer du åt undersidan så kolla hur kedjan sitter fast. Ibland sitter den med en liten skruv som du kanske kan lossa och byta kedja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stoppa i ett rör o bryt lite i sida så du får in en brytbladskniv att skära i sikan med. Bryt lite ät andra hållet o fortsätt skära o.s.v. Efter några omtag så är det löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du återmonterar prylarna....

Var noga med att inte göra någon onödig böj på luftningsslangen.

Jag lyckades skapa ett litet vattenlås på den i min Flipper 850 när jag tog ur allt och uppdaterade tank mm.

Blev hopplöst att tanka.

Kom på källan till felet efter ett par säsonger.

Lycka till med projektet. Gott slut och gott nytt...

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Wergis:

När du återmonterar prylarna....

Var noga med att inte göra någon onödig böj på luftningsslangen.

Jag lyckades skapa ett litet vattenlås på den i min Flipper 850 när jag tog ur allt och uppdaterade tank mm.

Blev hopplöst att tanka.

Kom på källan till felet efter ett par säsonger.

Lycka till med projektet. Gott slut och gott nytt...

// Mats W

Näj, ingen böj på avluftningsslangen där det kan samlas bränsle, men samtidigt viktigt med en svanhals så att det inte kan komma in vatten i tanken

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...