Comfort4 82 Postad 23 December , 2024 Hej vilken typ av bottenfärg blir det inför 2025. vi ä på västkusten och har använt VC 17 i många år , men nu är den slut, så funderar på vad som är bra framåt. lurar lite på seatec gti 30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 23 December , 2024 Jag har sett flera bra exempel på att Cuppercoat fungerar riktigt bra i vatten med betydligt värre växtlighet än på västkusten. Sedan vet jag inte hur det funkar när båten ligger på land halva året och jag vet inte heller om produkten är tillåten i Sverige, men det finns ju de som använder produkten i Sverige. https://coppercoat.com/coppercoat-leisure-antifoul-applications/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 23 December , 2024 2 timmar sedan skrev Mackey: Jag har sett flera bra exempel på att Cuppercoat fungerar riktigt bra i vatten med betydligt värre växtlighet än på västkusten. Sedan vet jag inte hur det funkar när båten ligger på land halva året och jag vet inte heller om produkten är tillåten i Sverige, men det finns ju de som använder produkten i Sverige. https://coppercoat.com/coppercoat-leisure-antifoul-applications/ ja den känner jag till, ett jäkla slipande bara när man ligger på land halva året, men kanske inte mer jobb än att måla i sista ändan tror ej den är godkänd här heller, men skull gissa at den nog är ganska ok mot miljön, då det är en slät hård färg med epoxi bas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 24 December , 2024 Det är tydligen lite problematiskt med bottenfärger just nu eftersom godkännandeprocessen ska samordnas inom EU så att det blir enklare framöver, men krångligt just nu. https://sittbrunnen.se/nyheter2/49-miljoe1/2489-eu-stoppar-bottenfaerger Inget vidare svar på frågan, men iaf. on topic tycker iaf. jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 24 December , 2024 Det blir nog till att sälja segelbåten snart. Blir det ett förbud mot kopparfärger generellt, så blir det i praktiken omöjligt att ha segelbåt på västkusten. Det växer för mycket, för snabbt. Bottentvätt är inte ett alternativ, ens om den är i samma hamn, för man skulle behöva lägga orimligt mycket tid och pengar på att köra båten dit ungefär en gång i veckan under hela säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 102 Postad 24 December , 2024 Pratade lite bottenfärg med en kompis till grannen. Han sa "vänta lite med inköp, det kommer nya färger som är giftfria och fungerar perfekt". Hempel hade nåt på G. Själv har jag kvar från föregående år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 2024-12-24 vid 12:00 skrev Janne_G: "vänta lite med inköp, det kommer nya färger som är giftfria och fungerar perfekt" Det där hart man hört förut, men jag är benägen att tro att det kan stämma den här gången. Varför? Det pågått forskning på området under ganska lång tid och det har kommit fram några lovande alternativ, vissa som jag tom. tror går att köpa som kommersiell aktör på de sju haven. Det nya EU-direktivet om båtbottenfärger har varit på gång ganska länge alla tillverkare vet vad det kan innebära. så det har funnits anledning att jobba på med utvecklingen för att inte stå utan produkter när direktivet träder i full kraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 (redigerade) 2024-12-24 vid 10:45 skrev raol: Det blir nog till att sälja segelbåten snart. Blir det ett förbud mot kopparfärger generellt, så blir det i praktiken omöjligt att ha segelbåt på västkusten. Håller inte med! Varför? Framför allt är det ju väldigt otroligt att koppar är det enda som fungerar just på västkusten! För det andra så tror jag absolut att det går att lösa tvättproblematiken om man vill. Jag har beskrivit hur tvättproblematiken kan lösas på västkusten i något inlägg någon gång, men minns inte när. I princip så här. En marina eller samfällighet eller något annat med 400 båtar anslutna har tillgång till en tvätt. Varje båt måste tvättas var 14:e dag, oftare behöver man inte tvätta ens på västkusten. Det blir alltså 200 tvättar varje vecka eller 28 tvättar per dygn. Varje tvätt tar maximalt 20 minuter. 28 tvättar tar 9 timmar. 400 båtar lägger kanske 500:- kronor per år i snitt på båtbottenfärg, verktyg, mm.. 2 000 000:- kronor räcker långt. Även en privat aktör borde kunna tycka det är lönsamt att kunna dra in två miljoner årligen på sin tvätt genom att sälja säsongsabonnemang med en tvätt var 14:e dag. Det största problemet är nog att få med sig båtägarna och jag håller med om att det inte är problemfritt att skippa bottenfärgen, men nu är frågan om det är möjligt eller inte. Redigerad 25 December , 2024 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 25 December , 2024 God Jul Jag bytte förra säsongen från VK racing till NonStop, båda från Jotun(som meddelat att de ska sluta med bottenfärg) Nonstop är betydligt sämre än VK racing upptäckte jag, vad jag förstått har den bara 7-8% koppar mot runt 18% i VK. Märktes jäklans skillnad på dessa två, brukar bara ha några få snäckor/tulpaner men med Non Stop var hela botten täckt vid upptagning och då borstade jag ändå typ varje gång vi låg vid strand Därför letar även jag efter en bra ersättare, för plastbåt 30-40 knop, jag kör även vit bottenfärg vilket begränsar en del, tyvärr //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 10 minuter sedan skrev ulfie81: jag kör även vit bottenfärg vilket begränsar en del, tyvärr Skit i vad fiskarna ser! 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 25 December , 2024 1 minut sedan skrev Mackey: Skit i vad fiskarna ser! 😉 jag ser det också tyvärr och tycker det är snyggare om man inte behövt måla botten alls Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 (redigerade) Uppmaning! När vi skriver om bottenfärger och hur de fungerar och vilka alternativ som finns är det jättebra att tala om ungefär var båten ligger förtöjd. Det ger alla läsare mycket mera kött på benen om hur färgerna fungerar. Det är stor skillnad att ligga på västkusten och i Östersjön och det är även stor skillnad på om man ligger nära en åmynning eller var på västkusten, Skåne/Halland, eller i Östersjön man ligger. Redigerad 25 December , 2024 av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 7 minuter sedan skrev ulfie81: 9 minuter sedan skrev Mackey: Skit i vad fiskarna ser! 😉 jag ser det också tyvärr och tycker det är snyggare om man inte behövt måla botten alls Testa KBT! Jag fattar, det är en fröjd varje gång man målat botten och den ser jättefin ut. För ganska många år sedan nu så valde vi bort bottenfärg till förmån för att tvätta båten i borsttvätt och i samma skede så valde vi bort att ha en snygg botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 25 December , 2024 17 minuter sedan skrev Mackey: Håller inte med! Varför? Framför allt är det ju väldigt otroligt att koppar är det enda som fungerar just på västkusten! För det andra så tror jag absolut att det går att lösa tvättproblematiken om man vill. Jag har beskrivit hur tvättproblematiken kan lösas på västkusten i något inlägg någon gång, men minns inte när. I princip så här. En marina eller samfällighet eller något annat med 400 båtar anslutna har tillgång till en tvätt. Varje båt måste tvättas var 14:e dag, oftare behöver man inte tvätta ens på västkusten. Det blir alltså 200 tvättar varje vecka eller 28 tvättar per dygn. Varje tvätt tar maximalt 20 minuter. 28 tvättar tar 9 timmar. 400 båtar lägger kanske 500:- kronor per år i snitt på båtbottenfärg, verktyg, mm.. 2 000 000:- kronor räcker långt. Även en privat aktör borde kunna tycka det är lönsamt att kunna dra in två miljoner årligen på sin tvätt genom att sälja säsongsabonnemang med en tvätt var 14:e dag. Det största problemet är nog att få med sig båtägarna och jag håller med om att det inte är problemfritt att skippa bottenfärgen, men nu är frågan om det är möjligt eller inte. Tyvärr bygger dina idéer på hur det funkar på östkusten. 1. Man behöver tvätta oftare än varannan vecka. Redan efter en vecka är påväxten påtaglig här, under större delen av säsongen. Du får tro hur lite du vill på det, men så är det bara. Skulle man missa en tvätt på ett par veckor är det kört, då sitter det. Så aldrig bli sjuk, aldrig resa bort, hela tiden åka och köra båten till bottentvätten. 2. Nästan alla båtplatser i Bohuslän och Gbg finns i kommunala småbåtshamnar, där kommunernas regler gäller. Om kommunen sätter dit en bottentvätt finns det, annars finns det inte. Det finns en del privata hamnar, men de står för en liten andel av det totala antalet båtplatser, och alla har inte möjlighet att skaffa båtplats där, om de skulle vilja. 3. Att köra och tvätta botten skulle behöva läggas in i ett schema, ungefär som tvättider i en gemensam tvättstuga eftersom efterfrågan skulle vara brutalt hög. Det innebär i sin tur att man inte kan åka och tvätta när det funkar bäst för en själv, utan man måste anpassa sig, eller avstå om jobb, familj eller andra åtaganden kommer i vägen. Det är svårt att planera sjukdom eller dåligt väder, så man kan vara körd bara vid en miss. 4. Den faktiska tiden i båttvätten kanske bara tar 20 minuter, men sen får man räkna med tiden för att ta sig till hamnen (i mitt fall 25-60 min, beroende på trafiksituation), förbereda båten, köra den till själva tvätten, kanske vänta några minuter på att den ska bli ledig, tvätta, köra tillbaks båten och förtöja igen, och sen åka hem. Om vi hade haft en bottentvätt i vår hamn hade jag behövt räkna med mellan två och tre timmar totaltid för en tvätt. Varje vecka. Jag hade bara kunnat kvällar och dagtid helger, och personalen som sköter tvätten hade förmodligen inte jobbat såna tider, så man hade behövt ta ledigt från jobbet för att lösa det många gånger. Inte rimligt på långa vägar. Och med begränsat med tid att lägga på båten skulle nog de flesta hellre lägga de 2-3 timmarna på att vara ute med den. I största hamnen i Gbg, Björlanda Kile, finns det drygt 2000 båtar. Föreställ dig kaoset om flera hundra varje kväll skulle köra till en bottentvätt där. 5. På många håll skulle man förmodligen inte få lov att installera en bottentvätt. Risken för att föroreningar sprids skulle många se som för stor. I vår hamn skulle det garanterat inte få finnas pga naturhänsyn (speciellt område), så där skulle det handla om kanske 70 min transportsträcka till bottentvätten (närmaste andra hamnen där det teoretiskt skulle kunna finnas en i ett sånt läge). Då snackar vi runt fem timmar totalt för att få botten tvättad. Nej, sorry, det är helt orimligt. Ja, det kan funka med de förutsättningar som råder på östkusten, men det finns inget sätt att lösa det praktiskt och hållbart i Bohuslän. Så förbjuds kopparfärgerna, då är det över för segelbåtar här. Motorbåtar kan nog klara sig med skrovduk och silikonfärger (där den höga farten kan slita bort påväxt) och segeljollar/trailerbara segelbåtar kan också fortsätta funka. Men "bobara" segelbåtar, nix. Där är det slut. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 25 December , 2024 18 minuter sedan skrev Mackey: Testa KBT! Jag fattar, det är en fröjd varje gång man målat botten och den ser jättefin ut. För ganska många år sedan nu så valde vi bort bottenfärg till förmån för att tvätta båten i borsttvätt och i samma skede så valde vi bort att ha en snygg botten. jag hade gärna haft en borsttvätt i närheten men finns inte (ligger i norra Halland precis söder om Göteborg) så nu är det dags att börja göra inköpen inför vårfixet för att sprida ut kostnaderna lite:) bottenfärger, vax och polermedel, nya tampar och ryckdämpare, nya fendrar. Hoppas på lite mellandagsrea Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 102 Postad 25 December , 2024 2024-12-24 vid 12:00 skrev Janne_G: Pratade lite bottenfärg med en kompis till grannen. Han sa "vänta lite med inköp, det kommer nya färger som är giftfria och fungerar perfekt". Hempel hade nåt på G. Själv har jag kvar från föregående år.... Västkust, Marstrand. Han hade fått sin båt provmålad våren -22, så han hade visst belägg 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 3 timmar sedan skrev raol: Så förbjuds kopparfärgerna, då är det över för segelbåtar här. Varför tror du det aldrig kan komma en ersättare till koppar i bottenfärgen? TBT funkade ju bra! 🙃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 25 December , 2024 14 minuter sedan skrev Mackey: Varför tror du det aldrig kan komma en ersättare till koppar i bottenfärgen? TBT funkade ju bra! 🙃 Det kan säkert komma nåt. Men det finns inget i dag, och inget på horisonten. Alla magiska saker som det rapporterats om i populärvetenskapliga publikationer och i sensationslystna dagligmedier har visat sig rinna ut i sanden och inte bli några kommersiella produkter, om de ens fungerat alls. Jag minns att jag som tonåring läste om ett ämne som otippat gjorde så att havstulpaner inte kunde sätta sig. "Detta är det nya, fantastiska som snart kommer att finnas under varje båt!" basunerades det ut. Jag är 46 år i år, och det finns fortfarande inte att köpa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 3 timmar sedan skrev raol: Man behöver tvätta oftare än varannan vecka. Redan efter en vecka är påväxten påtaglig här, under större delen av säsongen. Du får tro hur lite du vill på det, men så är det bara. Jo, jag vet att du brukar hävda att det är så. Så länge ingen annan på ett trovärdigt vis styrker ditt påstående att man skulle behöva tvätta botten varje vecka under nästan hela säsongen så väljer jag att inte tro på det. Kom igen nu alla västkustbor, berätta hur det ligger till. Jag har själv som barn i perioder tillbringat rätt mycket tid på västkusten på somrarna. Omålade segeljollar som låg i vattnet behövde absolut inte tvättas varje vecka. Jag minns bla. seglarläger där vi tvättade jollarna en gång under tre veckors tid inför den sista avslutande kappseglingen. Det här är ju många år sedan, så förändringar av miljön kan ju påverka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 25 December , 2024 10 minuter sedan skrev raol: Det kan säkert komma nåt. Men det finns inget i dag, och inget på horisonten. Jag håller med dig om att det inte finns någon riktigt bra ersättare för kopparbaserade färger idag. Dessa tror jag kommer att finnas kvar när färgerna ska godkännas av EU istället för av KemI. Dessutom tror jag inte att koppar är särskilt skadligt i vattnen norr om Göteborg, men det är bara vad jag tror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 25 December , 2024 23 minuter sedan skrev Mackey: Jo, jag vet att du brukar hävda att det är så. Så länge ingen annan på ett trovärdigt vis styrker ditt påstående att man skulle behöva tvätta botten varje vecka under nästan hela säsongen så väljer jag att inte tro på det. Kom igen nu alla västkustbor, berätta hur det ligger till. Jag har själv som barn i perioder tillbringat rätt mycket tid på västkusten på somrarna. Omålade segeljollar som låg i vattnet behövde absolut inte tvättas varje vecka. Jag minns bla. seglarläger där vi tvättade jollarna en gång under tre veckors tid inför den sista avslutande kappseglingen. Det här är ju många år sedan, så förändringar av miljön kan ju påverka. Tja, du får tro precis vad du vill. Det varierar så klart lite från hamn till hamn och från säsong till säsong, men en vecka är en ganska bra utgångspunkt om man inte vill ha permanent påväxt. Bottentvättar kan bara ta bort lösa grejer, inte havstulpaner som redan hunnit sätta sig ordentligt. Men även om vi skulle nöja oss med varannan vecka blir det fortfarande en helt orimlig arbetsbelastning. Jag skulle inte kunna lösa det rent praktiskt och fortfarande ha tid över för att använda båten fullt ut. Förmodligen skulle runt hälften av tillfällena jag har att använda båten under en normal säsong gå åt till bottentvätt enbart. När det pga väder och andra omständigheter redan är ganska begränsat i antal, försvinner liksom grejen med det om det skulle drastiskt minskas ännu mer, utan att min tidsåtgång skulle minska totalt. Jag förstår att det är svårt att förstå om man är pensionär och har oceaner av tid, men för mig är det helt annorlunda, och för mig skulle ett upplägg med frekvent bottentvätt helt enkelt inte fungera alls. Och jag kan garantera att väldigt många andra skulle hamna i samma sits, och därmed skulle segelbåtslivet på västkusten upphöra för de allra flesta. Några få, snuskigt rika, skulle nog kunna anlita folk för att hålla båten ren, eller installera båthiss på egen plats, men det är inget för de flesta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 25 December , 2024 (redigerade) 19 minuter sedan skrev Mackey: Jag håller med dig om att det inte finns någon riktigt bra ersättare för kopparbaserade färger idag. Dessa tror jag kommer att finnas kvar när färgerna ska godkännas av EU istället för av KemI. Nja, jag tror inte det. Vi ser ju att de första redan förbjudits. Det beror inte på andra tillsatser, för samma färger men utan koppartillsatsen finns kvar. Övriga komponenter är ändå bara strukturella för att färgen ska sitta på plats, ha en viss hårdhet och sen pigment på det. Koppar, den verksamma substansen, är skillnaden. Så kopparfärgerna kommer att bli förbjudna så fort alla processer enligt det nya regelverket genomförts. Inget tyder på nåt annat. Redigerad 25 December , 2024 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 26 December , 2024 8 timmar sedan skrev raol: Jag förstår att det är svårt att förstå om man är pensionär och har oceaner av tid, men för mig är det helt annorlunda, och för mig skulle ett upplägg med frekvent bottentvätt helt enkelt inte fungera alls. Nu har ju många pensionärer haft ett arbete tidigare i livet och vet vad det innebär, så det är inget bra argument du framför, det är bara nedvärderande. Jag avbryter alla diskusioner med dig här och nu vilket är bra för tråden som ju handlar om bottenfärg. Jag avbryter även diskusionen med dig om koppar i bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 26 December , 2024 7 timmar sedan skrev Mackey: Nu har ju många pensionärer haft ett arbete tidigare i livet och vet vad det innebär, så det är inget bra argument du framför, det är bara nedvärderande. Jag avbryter alla diskusioner med dig här och nu vilket är bra för tråden som ju handlar om bottenfärg. Jag avbryter även diskusionen med dig om koppar i bottenfärg. Så bra, då slipper jag försöka få dig att förstå att din verklighet på östkusten inte är överförbar till västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 26 December , 2024 11 timmar sedan skrev raol: Så bra, då slipper jag försöka få dig att förstå att din verklighet på östkusten inte är överförbar till västkusten. Jag anar att din erfarenhet av att ha båten på östkusten är ungefär lika låg som min erfarenhet av att ha båt på västkustens, så det är rätt löjligt att dra på de växlarna. Hur Mackeys erfarenhet av att ha båt på västkusten är vet ingen av oss. F ö använder jag International Trilux Hard Racing, som funkar utmärkt och är godkänd både på ost- och västkusten. Den innehåller ordentligt med koppar, så ditt resonemang stämmer inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser