Comfort4 82 Postad 23 December , 2024 Hej på er alla hur går tankegångarna runt alla dessa elektroniska prylar som finns ljust nu. Som tex ocean signal har. Finns många olika ljus sken , ersätter dessa de gamla fyrverkerierna? eller skall man ha både och, pyroteknik är ju inte heller någon helt tillförlitlig källa då de inte tål fukt o kan bli för gamla också ? vad ska man ha i en modern båt ? som gör halv långa turer på några enstaka övernatts seglingar då och då EPIRB NÖDJLUS TYP OCAN SIGNAL FYRVERKERIER LIV FLOTTE FLYTVÄST MED SELE LIVREMMAR MED DUBBELKROK kom med lite ideer, kan ju tycka att just pyroteknik borde vara borta ur bilden iomed att elektroniken utvecklas starkt mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 23 December , 2024 1 timme sedan skrev Comfort4: vad ska man ha i en modern båt ? som gör halv långa turer på några enstaka övernatts seglingar då och då Sele, VHF, nödraketer och en vanlig jolle tycker vi räcker på Östersjön, även till Baltikum. 1 timme sedan skrev Comfort4: Finns många olika ljus sken , ersätter dessa de gamla fyrverkerierna? Jag har lite svårt att tro att en ljuskälla i havsnivå skulle kunna ersätta en nödraket högt upp, men jag gissar bara. Däremot är det ju bättre med ett elektriskt nödbloss som lyser i sex timmar och som kan stängas av och sättas på efter behov istället för ett som brinner slut på ganska kort tid. 1 timme sedan skrev Comfort4: pyroteknik är ju inte heller någon helt tillförlitlig källa då de inte tål fukt o kan bli för gamla också ? Det brukar ju vara populärt (inte hos räddningstjänsten) att testa sina gamla nödraketer och jag har nog aldrig hört om någon som misslyckats. Vi har våra i en ganska tät behållare med en massa silikagel i så jag tror de funkar evigt länge, men byter ibland utan att följa datumet. De gamla raketerna och blossen sparas så att det alltid finns två uppsättningar ombord, en nyare och en äldre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 23 December , 2024 För typiskt svenskt semesterbåtliv längs kusterna (där är nog 98-99 % av alla fritidsbåtar som inte är i små insjöar) skulle jag skippa allt utom flytväst i den listan. Men lägga till en bra VHF-radio och en pålitlig mobiltelefon (i vattentät behållare som kan hängas runt halsen). Och se till att kunskapen om hur radion funkar och hur man larmar och pratar finns hos fler än en ombord, om man är flera. Ska man ge sig ut på öppet hav (dvs så man inte kan nå trygg hamn med kort varsel och inte ser land) blir de övriga mer relevanta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 23 December , 2024 1 timme sedan skrev raol: För typiskt svenskt semesterbåtliv längs kusterna (där är nog 98-99 % av alla fritidsbåtar som inte är i små insjöar) skulle jag skippa allt utom flytväst i den listan. Men lägga till en bra VHF-radio och en pålitlig mobiltelefon (i vattentät behållare som kan hängas runt halsen). Och se till att kunskapen om hur radion funkar och hur man larmar och pratar finns hos fler än en ombord, om man är flera. Ska man ge sig ut på öppet hav (dvs så man inte kan nå trygg hamn med kort varsel och inte ser land) blir de övriga mer relevanta. jo , men frågan gällde egentligen lite halvlånga övernatts seglingar, inte alltid kustnära. Mobil telefonen är ofta utan täckning där vi seglar, räcker ju att vara halv vägs till Skagen för att täckning skall försvinna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 23 December , 2024 (redigerade) 15 minuter sedan skrev Comfort4: jo , men frågan gällde egentligen lite halvlånga övernatts seglingar, inte alltid kustnära. Mobil telefonen är ofta utan täckning där vi seglar, räcker ju att vara halv vägs till Skagen för att täckning skall försvinna Ja, halvvägs till Skagen är mer eller mindre öppet hav, så då är det en annan sak. Men, radio, radio, radio! Redigerad 23 December , 2024 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 23 December , 2024 33 minuter sedan skrev raol: Ja, halvvägs till Skagen är mer eller mindre öppet hav, så då är det en annan sak. Men, radio, radio, radio! jo var ju just det frågan handlade om. har själv två Vhf ombord, men den hand hållna ger jag inte mycket för mtp räckvidd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 23 December , 2024 1 minut sedan skrev Comfort4: jo var ju just det frågan handlade om. har själv två Vhf ombord, men den hand hållna ger jag inte mycket för mtp räckvidd Den handhållna kommer att nå fram till kustradiostationer även om du är vid vattenytan om du är mellan Sverige och Danmark. Och den når typiska handelsfartyg med antenn kanske 20-30 m upp från ytan på uppåt tio sjömils avstånd. Det finns för det mesta ett sånt inom det avståndet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 24 December , 2024 God Jul! En sak jag kom att tänka på när det gäller VHF är en nödanten. Det är ju jättetrist att få mastbrott och ännu tristare att då inte kunna använda radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 25 December , 2024 (redigerade) Hej Ett sätt är att göra en reservantenn av antennkabeln, eller hellre en färdig sådan antenn. Har man AIS är det bra att sätta dess antenn så den inte påverkas av ett mastbrott, och kunna använda denna till Vhf radion. Redigerad 25 December , 2024 av Ove-T 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad tisdag kl 09:59 Om du har livflotte så är en SART ett bra komplement. Det underlättar mycket vid ett eftersök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad tisdag kl 16:03 Vi har lagt ur våra nödraketer. De har gått ut för länge sedan och vi har inte köpt nya. Det vi har är VHF x2. En med antenn i masttoppen och en bärbar. Den fasta är kopplad till nmea2000 och har position och DSC. Vår AIS som har inbyggd splitter, är också kopplad till antennen i masttoppen. Vid AIS:en finns en nödantenn som alltså tjänar både VHF och AIS. Den testas två gånger per år när vi tranporterar båten till varvet utan mast. Självklart har vi flytvästar till alla och dessutom en livflotte för 6 personer. Vi har också en drös mobiltelefoner men vi bryr oss tyvärr inte om att skydda dem något extra än de vanliga "plånboksfodralen" vi har dem i till vardags. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad onsdag kl 08:20 22 hours ago, Alanningen said: Om du har livflotte så är en SART ett bra komplement. Det underlättar mycket vid ett eftersök. Jag skulle idag istället rekommendera en PLB. I stort sett samma funktion, men så liten att man kan har den på sig vilket gör att den är tillgänglig även om man faller överbord. Och fördelen med både SART och PLB över VHF är att de inte är beroende av att det finns andra båtar i närheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad onsdag kl 08:44 On 12/23/2024 at 12:11 PM, Comfort4 said: kom med lite ideer, kan ju tycka att just pyroteknik borde vara borta ur bilden iomed att elektroniken utvecklas starkt mvh Johan Om vi pratar funktion: Elektroniska facklor, typ rescueME flare, ersätter nödblossen. Betydligt säkrare för användaren, och de har längre lystid. Även reflexer och små ljus hjälper mycket för helikoptrar att hitta folk i vattnet. Satellitbaserade nödsändare (PLB, EPIRB, Garmin etc.) ersätter nödraketerna. Sedan så finns det flera regelverk i olika sammanhang som fortfarande kräver att man har pyroteknik ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad onsdag kl 11:24 19 timmar sedan skrev rejas: Vi har också en drös mobiltelefoner men vi bryr oss tyvärr inte om att skydda dem något extra än de vanliga "plånboksfodralen" vi har dem i till vardags. Så dumma är vi också! Vi har iaf. ett vattentätt fodral ombord, men det använder vi bara när vi är ute med jollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad onsdag kl 12:52 4 hours ago, Abbe2 said: Jag skulle idag istället rekommendera en PLB. I stort sett samma funktion, men så liten att man kan har den på sig vilket gör att den är tillgänglig även om man faller överbord. Och fördelen med både SART och PLB över VHF är att de inte är beroende av att det finns andra båtar i närheten. SART har just den fördelen att den "larmar" båtar i närheten. Det kan vara båtar som inte ens har info om att det finns någon i sjönöd i närheten, men de har radar och får informationen där och kan gå direkt rakt mot den nödställde. Det underlättar mycket när man gör eftersök efter någon saknad. Jag antar att du i din kommentar tänker på EPIRB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad onsdag kl 15:43 (redigerade) 2 hours ago, Alanningen said: SART har just den fördelen att den "larmar" båtar i närheten. Det kan vara båtar som inte ens har info om att det finns någon i sjönöd i närheten, men de har radar och får informationen där och kan gå direkt rakt mot den nödställde. Det underlättar mycket när man gör eftersök efter någon saknad. Jag antar att du i din kommentar tänker på EPIRB. Fördelen med en EPIRB eller PLB är att den alltid fungerar, oavsett om det finns fartyg i närheten eller inte. Nackdelen med en EPRIB jämfört med en PLB är att den tillhör ett visst fartyg, en PLB är personlig och kan användas i alla de olika farkoster som man använder. Eller i skogen och på fjället för den delen. En PLB är också betydligt mindre vilket gör att man alltid kan ha den på sig, som nämnt ovan. Om man har en såpass stor båt att man har en automatiskt utlöst livflotte så kan jag se nyttan av att utrusta den med en EPIRB, i övriga fall så hade jag valt en PLB, och även som komplement till EPIRB. Både EPIRB och PLB avger 125 MHz signal för pejling vid eftersök, bägge två rapporterar också kontirnuerligt sin GPS-position till räddningsledningen. Och de har vid flera tillfällen visat sig mycket effektiva till sjöss. Redigerad onsdag kl 15:46 av Abbe2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad torsdag kl 08:23 15 hours ago, Abbe2 said: Fördelen med en EPIRB eller PLB är att den alltid fungerar, oavsett om det finns fartyg i närheten eller inte. Nackdelen med en EPRIB jämfört med en PLB är att den tillhör ett visst fartyg, en PLB är personlig och kan användas i alla de olika farkoster som man använder. Eller i skogen och på fjället för den delen. En PLB är också betydligt mindre vilket gör att man alltid kan ha den på sig, som nämnt ovan. Om man har en såpass stor båt att man har en automatiskt utlöst livflotte så kan jag se nyttan av att utrusta den med en EPIRB, i övriga fall så hade jag valt en PLB, och även som komplement till EPIRB. Både EPIRB och PLB avger 125 MHz signal för pejling vid eftersök, bägge två rapporterar också kontirnuerligt sin GPS-position till räddningsledningen. Och de har vid flera tillfällen visat sig mycket effektiva till sjöss. Nu var det ju SART jag kom med som förslag. EPIRB har TS redan i sitt förslag. Tack för utbildningen, men jag är relativt väl insatt i räddningstekniker. Som aktiv sjöräddare och fd yrkespilot har jag gjort eftersök både från fartyg och från flyg. Ska en PLB göra ngn nytta så bör den sända på 121,5 och inte på 125 MHz. 😉 Det är 121,5 som vi piloter bevakar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad torsdag kl 12:25 Såklart det skall vara 121.5 MHz, missade att läsa vad jag skrivit! Och det jag ville bidra med, i samband med frågan om hur ny teknik står sig mot gammal, är min egen version av prioriteringslista. Och där kommer PLB före både EPIRB och SART, och ersätter nödraketer och till viss mån nödblossen. (Ditt CV var jag tyvärr inte medveten om så hoppas du ursäktar "lektionen", som kanske kan vara till nytta för andra. ) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser