Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Comfort4

elektroniska signalljus o sändare

Rekommendera Poster

Hej på er alla

hur går tankegångarna runt alla dessa elektroniska prylar som finns ljust nu. Som tex ocean signal har. Finns  många olika ljus sken , ersätter dessa de gamla fyrverkerierna? eller skall man ha både och, pyroteknik är ju inte heller någon helt tillförlitlig källa då de inte tål fukt o kan bli för gamla också ?

vad ska man ha i en modern båt ? som gör halv långa turer på några enstaka övernatts seglingar då och då

EPIRB

NÖDJLUS TYP OCAN SIGNAL 

FYRVERKERIER

LIV FLOTTE

FLYTVÄST MED SELE

LIVREMMAR MED DUBBELKROK

kom med lite ideer, kan ju tycka att just pyroteknik borde vara borta ur bilden iomed att elektroniken utvecklas starkt

mvh Johan

image.png.33b80b632bd38da7a5f747df09ccb76a.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Comfort4:

vad ska man ha i en modern båt ? som gör halv långa turer på några enstaka övernatts seglingar då och då

Sele, VHF, nödraketer och en vanlig jolle tycker vi räcker på Östersjön, även till Baltikum.

Finns  många olika ljus sken , ersätter dessa de gamla fyrverkerierna?

Jag har lite svårt att tro att en ljuskälla i havsnivå skulle kunna ersätta en nödraket högt upp, men jag gissar bara.

Däremot är det ju bättre med ett elektriskt nödbloss som lyser i sex timmar och som kan stängas av och sättas på efter behov istället för ett som brinner slut på ganska kort tid.

pyroteknik är ju inte heller någon helt tillförlitlig källa då de inte tål fukt o kan bli för gamla också ?

Det brukar ju vara populärt (inte hos räddningstjänsten) att testa sina gamla nödraketer och jag har nog aldrig hört om någon som misslyckats.

Vi har våra i en ganska tät behållare med en massa silikagel i så jag tror de funkar evigt länge, men byter ibland utan att följa datumet. De gamla raketerna och blossen sparas så att det alltid finns två uppsättningar ombord, en nyare och en äldre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För typiskt svenskt semesterbåtliv längs kusterna (där är nog 98-99 % av alla fritidsbåtar som inte är i små insjöar) skulle jag skippa allt utom flytväst i den listan. Men lägga till en bra VHF-radio och en pålitlig mobiltelefon (i vattentät behållare som kan hängas runt halsen). Och se till att kunskapen om hur radion funkar och hur man larmar och pratar finns hos fler än en ombord, om man är flera.

Ska man ge sig ut på öppet hav (dvs så man inte kan nå trygg hamn med kort varsel och inte ser land) blir de övriga mer relevanta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

För typiskt svenskt semesterbåtliv längs kusterna (där är nog 98-99 % av alla fritidsbåtar som inte är i små insjöar) skulle jag skippa allt utom flytväst i den listan. Men lägga till en bra VHF-radio och en pålitlig mobiltelefon (i vattentät behållare som kan hängas runt halsen). Och se till att kunskapen om hur radion funkar och hur man larmar och pratar finns hos fler än en ombord, om man är flera.

Ska man ge sig ut på öppet hav (dvs så man inte kan nå trygg hamn med kort varsel och inte ser land) blir de övriga mer relevanta.

jo , men frågan gällde egentligen lite halvlånga övernatts seglingar, inte alltid kustnära. Mobil telefonen är ofta utan täckning där vi seglar, räcker ju att vara halv vägs till Skagen för att täckning skall försvinna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Comfort4:

jo , men frågan gällde egentligen lite halvlånga övernatts seglingar, inte alltid kustnära. Mobil telefonen är ofta utan täckning där vi seglar, räcker ju att vara halv vägs till Skagen för att täckning skall försvinna

Ja, halvvägs till Skagen är mer eller mindre öppet hav, så då är det en annan sak.

Men, radio, radio, radio!

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev raol:

Ja, halvvägs till Skagen är mer eller mindre öppet hav, så då är det en annan sak.

Men, radio, radio, radio!

jo  var ju just det frågan handlade om.  har själv två Vhf ombord, men den hand hållna ger jag inte mycket för mtp räckvidd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Comfort4:

jo  var ju just det frågan handlade om.  har själv två Vhf ombord, men den hand hållna ger jag inte mycket för mtp räckvidd

Den handhållna kommer att nå fram till kustradiostationer även om du är vid vattenytan om du är mellan Sverige och Danmark. Och den når typiska handelsfartyg med antenn kanske 20-30 m upp från ytan på uppåt tio sjömils avstånd. Det finns för det mesta ett sånt inom det avståndet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...