Mackey 4 478 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Hej! Redan nu går det mot ljusare tider, idag blir två minuter längre än igår. Snart är det också julafton och då undrar man ju vad ni ger er kära båt i år. Vår båt får tre nya våta billiga VARTA-batterier till batteribanken. 1000:- kr/st och drop in på riktigt. Jag orkade inte hela vägen fram till LiFePO4-batterier i år även om @Lintott var proaktiv med sin tråd om LFP-dropin. Jag testade ju ett par billiga AGM-batterier i en tråd, men de funkade inte för oss. Kanske var laddningen felaktig eller så tålde de inte att vi blev tvungna att dra igång motorn några gånger mha. dessa batterier. Kanske var de bara dåliga. Det blir också ett nytt MC-startbatteri, det gamla var på sista versen i somras. Det är det batteriet som figurerat här på MG som testbatteri som stod helt urladdat (0 V)i några månader som jag fick liv i och fortsatte att använda många år. ändå höll det i sju år sammanlagt. Till besättningen blir det en handespresso som @rejas tipsade om i kaffe ombord tråden. Det blev en nyare variant med större vattenbehållare (80 ml), en Wacaco Minipresso NS2. Tyvärr missade jag att den var kinesisk. :( Nog ordat från mig. Nej, en sak till! Glöm inte att titta till båten och ladda batterierna. God jul! Redigerad 9 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 9 timmar sedan Båten ligger i sjön, så... el till värmarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 478 Postad 9 timmar sedan 5 minuter sedan skrev raol: Båten ligger i sjön, så... el till värmarna! Oj! Det kan bli en väldigt lyxig julklapp när elen kostar 8:- kr/kWh som för någon vecka sedan. Hur mycket el går det åt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 timmar sedan 23 minuter sedan skrev Mackey: Oj! Det kan bli en väldigt lyxig julklapp när elen kostar 8:- kr/kWh som för någon vecka sedan. Hur mycket el går det åt? Ingen aning. Har bara på värmen när det är risk för att det fryser. Tacksamt med mildväder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 3 timmar sedan Slipad och behandla botten samt ny sprayhood och sittbrunnskapell. Sedan låser jag locket till skattkistan för 2025. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 2 timmar sedan Två saker står på önskelistan. Montera en solcell det blir den första,har hela tiden klarat mig på mina batteri.Eventuellt komplettera Wallas värmaren med en dieseldriven typ,för snabbare uppvärmning när man söker natthamn.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 1 timme sedan Båtarna får som vanligt en "julklapp" på stäven på julaftons förmiddag det är tradition sedan många år. Jag tror att det är det som gör att dom funkar bra under följande säsong som tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 1 timme sedan 19 minuter sedan skrev Rascal: Båtarna får som vanligt en "julklapp" på stäven på julaftons förmiddag det är tradition sedan många år. Jag tror att det är det som gör att dom funkar bra under följande säsong som tack. Kul grej! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser