Ladrene 0 Postad 18 timmar sedan Hej! Är sedan i sensomras motorbåtsägare (igen) efter många år med segelbåt. Vi ville fortsatt kunna vara ute länge i skärgården utan att behöva gå i hamn samtidigt som vi ville att det skulle vara socialt ombord. Valet föll på en Aqudor 26 HT. Den är inte, för ändamålet, perfekt men passade vår budget och storleken medger också att vi kan ta upp den själva på grannsällskapets slip. Givet båtens högst underdimensionerade färskvattentank så konstaterade jag snabbt att jag ville installera saltvatten till köket för att kunna grovdiska och tvätta tassar. Okej- bra vinterprojekt! Hittade snabbt en lösning där jag kan sätta en t-koppling vid genomföringen som förser toalett med spolvattnet. (Yes jag kommer sätta backventil även om det är överkurs). Nu skulle jag hitta en lämplig pentrypump. Då slog mig tanken att kanske sätta en spolpump istället och låta koppla vidare vattnet även bak till aktern? Så jag kan spola såväl däck som ankare närhelst jag vill! Har dock tusen frågor kring detta och för att nämna några: 1. Är det en bra idé? 2. Kommer det bli helt galet tryck vid diskhon eller tror ni man vänjer sig vid att man inte måste öppna fullt? 3. Har något gjort detta på en AQ26 och hur gjorde ni då? 4. Vad är en lämplig placering för ”utloppet”/gardera-kopplingen i aktern? 5. vad sätter man för ”pryl” - dvs tips på en lämplig artikel att fästa där bak i aktern som genomföring/gardenakoppling? 6. jag tänker mig en Jabsco HD4 - vet inte varför men jag har läst om den och den verkar vara kvalité. Vad tror ni? Tacksam för alla tips och inputs. God jul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad 16 timmar sedan 1 timme sedan skrev Ladrene: 1. Är det en bra idé? 2. Kommer det bli helt galet tryck vid diskhon eller tror ni man vänjer sig vid att man inte måste öppna fullt? 3. Har något gjort detta på en AQ26 och hur gjorde ni då? 4. Vad är en lämplig placering för ”utloppet”/gardera-kopplingen i aktern? 5. vad sätter man för ”pryl” - dvs tips på en lämplig artikel att fästa där bak i aktern som genomföring/gardenakoppling? 6. jag tänker mig en Jabsco HD4 - vet inte varför men jag har läst om den och den verkar vara kvalité. Vad tror ni? 1. Ja, alldeles utmärkt idé att kunna spola båten. 2. Nej. Tänk på hur du har det hemma - det är ju samma vattenledning och tryck från systemet oavsett om du har en Gardenaslang på uteuttaget (om du bor i villa) eller spolar i köket. Samma i båt - någonstans mellan 1,5-3,0 kg brukar vara lagom. Skillnaden i tryck blir när vattenflödet tvingas till en mycket mindre diameter i spolpistolens munstycke, med tryckstegring som följd. Så spolpumpen bör ha möjlighet till lite högre flöde (10l/min eller mer) än vad som skulle räcka för disk. 3. Inte på en AQ26, men det är liknande på många båtar. Har själv t ex ett och samma intag till allt "sjövatten" (utom motorkylvattnet) och denna är sedan grenad till toa, spolvattenuttag, AC-kylvatten o.s.v. Alla med sina egna pumpar och backventiler. 4. Jag har satt det inne i en av de dränerade förvaringsboxarna på akterdäcket, en ballofixkran med en Gardenakoppling, på boxväggen som kommer inifrån/framifrån. Syns inte förrän man öppnar luckan men är lättåtkomligt. Så kan slangen ligga i samma box också. Du kanske har någon liknande box på AQ26:an också. 5. T ex en bit gängad 1/2" (15R) med en stor mutter på varje sida. Sedan gängar du på ballofixventilen på utsidan och en slangnippel på insidan. Finns på VVS-butiken. Eller något liknande. 6. Fick byta min bara två år gamla HD4 förra sommaren (originalmonterad från varvet) då den började läcka baklänges och tappa trycket. Gick ett par ggr i timmen och sedan allt oftare. Öppnade den, och det var rätt fula plastgrader och ganska slarvigt. Försökte snygga till men fick aldrig ordning på den (jo, membranet var helt) så jag satte dit en Shurflo istället. Mycket billigare och faktiskt tystare. Har tappat tron att de "fina" fabrikaten är bättre, numera verkar de ju bara vara dyrare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser