Ladrene 3 Postad 21 December , 2024 Hej! Är sedan i sensomras motorbåtsägare (igen) efter många år med segelbåt. Vi ville fortsatt kunna vara ute länge i skärgården utan att behöva gå i hamn samtidigt som vi ville att det skulle vara socialt ombord. Valet föll på en Aqudor 26 HT. Den är inte, för ändamålet, perfekt men passade vår budget och storleken medger också att vi kan ta upp den själva på grannsällskapets slip. Givet båtens högst underdimensionerade färskvattentank så konstaterade jag snabbt att jag ville installera saltvatten till köket för att kunna grovdiska och tvätta tassar. Okej- bra vinterprojekt! Hittade snabbt en lösning där jag kan sätta en t-koppling vid genomföringen som förser toalett med spolvattnet. (Yes jag kommer sätta backventil även om det är överkurs). Nu skulle jag hitta en lämplig pentrypump. Då slog mig tanken att kanske sätta en spolpump istället och låta koppla vidare vattnet även bak till aktern? Så jag kan spola såväl däck som ankare närhelst jag vill! Har dock tusen frågor kring detta och för att nämna några: 1. Är det en bra idé? 2. Kommer det bli helt galet tryck vid diskhon eller tror ni man vänjer sig vid att man inte måste öppna fullt? 3. Har något gjort detta på en AQ26 och hur gjorde ni då? 4. Vad är en lämplig placering för ”utloppet”/gardera-kopplingen i aktern? 5. vad sätter man för ”pryl” - dvs tips på en lämplig artikel att fästa där bak i aktern som genomföring/gardenakoppling? 6. jag tänker mig en Jabsco HD4 - vet inte varför men jag har läst om den och den verkar vara kvalité. Vad tror ni? Tacksam för alla tips och inputs. God jul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 21 December , 2024 1 timme sedan skrev Ladrene: 1. Är det en bra idé? 2. Kommer det bli helt galet tryck vid diskhon eller tror ni man vänjer sig vid att man inte måste öppna fullt? 3. Har något gjort detta på en AQ26 och hur gjorde ni då? 4. Vad är en lämplig placering för ”utloppet”/gardera-kopplingen i aktern? 5. vad sätter man för ”pryl” - dvs tips på en lämplig artikel att fästa där bak i aktern som genomföring/gardenakoppling? 6. jag tänker mig en Jabsco HD4 - vet inte varför men jag har läst om den och den verkar vara kvalité. Vad tror ni? 1. Ja, alldeles utmärkt idé att kunna spola båten. 2. Nej. Tänk på hur du har det hemma - det är ju samma vattenledning och tryck från systemet oavsett om du har en Gardenaslang på uteuttaget (om du bor i villa) eller spolar i köket. Samma i båt - någonstans mellan 1,5-3,0 kg brukar vara lagom. Skillnaden i tryck blir när vattenflödet tvingas till en mycket mindre diameter i spolpistolens munstycke, med tryckstegring som följd. Så spolpumpen bör ha möjlighet till lite högre flöde (10l/min eller mer) än vad som skulle räcka för disk. 3. Inte på en AQ26, men det är liknande på många båtar. Har själv t ex ett och samma intag till allt "sjövatten" (utom motorkylvattnet) och denna är sedan grenad till toa, spolvattenuttag, AC-kylvatten o.s.v. Alla med sina egna pumpar och backventiler. 4. Jag har satt det inne i en av de dränerade förvaringsboxarna på akterdäcket, en ballofixkran med en Gardenakoppling, på boxväggen som kommer inifrån/framifrån. Syns inte förrän man öppnar luckan men är lättåtkomligt. Så kan slangen ligga i samma box också. Du kanske har någon liknande box på AQ26:an också. 5. T ex en bit gängad 1/2" (15R) med en stor mutter på varje sida. Sedan gängar du på ballofixventilen på utsidan och en slangnippel på insidan. Finns på VVS-butiken. Eller något liknande. 6. Fick byta min bara två år gamla HD4 förra sommaren (originalmonterad från varvet) då den började läcka baklänges och tappa trycket. Gick ett par ggr i timmen och sedan allt oftare. Öppnade den, och det var rätt fula plastgrader och ganska slarvigt. Försökte snygga till men fick aldrig ordning på den (jo, membranet var helt) så jag satte dit en Shurflo istället. Mycket billigare och faktiskt tystare. Har tappat tron att de "fina" fabrikaten är bättre, numera verkar de ju bara vara dyrare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ladrene 3 Postad 22 December , 2024 22 timmar sedan skrev IngemarE: 1. Ja, alldeles utmärkt idé att kunna spola båten. 2. Nej. Tänk på hur du har det hemma - det är ju samma vattenledning och tryck från systemet oavsett om du har en Gardenaslang på uteuttaget (om du bor i villa) eller spolar i köket. Samma i båt - någonstans mellan 1,5-3,0 kg brukar vara lagom. Skillnaden i tryck blir när vattenflödet tvingas till en mycket mindre diameter i spolpistolens munstycke, med tryckstegring som följd. Så spolpumpen bör ha möjlighet till lite högre flöde (10l/min eller mer) än vad som skulle räcka för disk. 3. Inte på en AQ26, men det är liknande på många båtar. Har själv t ex ett och samma intag till allt "sjövatten" (utom motorkylvattnet) och denna är sedan grenad till toa, spolvattenuttag, AC-kylvatten o.s.v. Alla med sina egna pumpar och backventiler. 4. Jag har satt det inne i en av de dränerade förvaringsboxarna på akterdäcket, en ballofixkran med en Gardenakoppling, på boxväggen som kommer inifrån/framifrån. Syns inte förrän man öppnar luckan men är lättåtkomligt. Så kan slangen ligga i samma box också. Du kanske har någon liknande box på AQ26:an också. 5. T ex en bit gängad 1/2" (15R) med en stor mutter på varje sida. Sedan gängar du på ballofixventilen på utsidan och en slangnippel på insidan. Finns på VVS-butiken. Eller något liknande. 6. Fick byta min bara två år gamla HD4 förra sommaren (originalmonterad från varvet) då den började läcka baklänges och tappa trycket. Gick ett par ggr i timmen och sedan allt oftare. Öppnade den, och det var rätt fula plastgrader och ganska slarvigt. Försökte snygga till men fick aldrig ordning på den (jo, membranet var helt) så jag satte dit en Shurflo istället. Mycket billigare och faktiskt tystare. Har tappat tron att de "fina" fabrikaten är bättre, numera verkar de ju bara vara dyrare. Ingemar! Stort tack för att du tog dig tid att svara både klokt och utförligt! Ovärderligt med tips och andras infallsvinklar. Klokt det där med att sätta ”utfarten”/gardenauttaget i ankarboxen. Har en sådan som är ganska djup och medger en sån. Var lite nervös att jag skulle råka slå sönder den där inte när ankaret stuvas men när jag kikar lite närmre så borde det gå att sätta den en bit upp och reducera den risken. I synnerhet om man låter slangen sitta kopplad på. och tack för input avseende val av pump. Ska kolla upp shurflo och undvika tanken om att dyrare alternativ alltid är förenade med högre kvalité. var och pillade lite på båten igår. Kanske lite för hårt då jag vred loss skrovgenomföringen.. kanske var ett tecken på att det var dags att byta ut den ändå. nu inhandlat en ny (samma dimension 1/2”) men nu i brons. Blir att sika fast denna när temperaturen medger. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 23 December , 2024 2024-12-21 vid 20:44 skrev Ladrene: Hej! Är sedan i sensomras motorbåtsägare (igen) efter många år med segelbåt. Vi ville fortsatt kunna vara ute länge i skärgården utan att behöva gå i hamn samtidigt som vi ville att det skulle vara socialt ombord. Valet föll på en Aqudor 26 HT. Den är inte, för ändamålet, perfekt men passade vår budget och storleken medger också att vi kan ta upp den själva på grannsällskapets slip. Givet båtens högst underdimensionerade färskvattentank så konstaterade jag snabbt att jag ville installera saltvatten till köket för att kunna grovdiska och tvätta tassar. Okej- bra vinterprojekt! Hittade snabbt en lösning där jag kan sätta en t-koppling vid genomföringen som förser toalett med spolvattnet. (Yes jag kommer sätta backventil även om det är överkurs). Nu skulle jag hitta en lämplig pentrypump. Då slog mig tanken att kanske sätta en spolpump istället och låta koppla vidare vattnet även bak till aktern? Så jag kan spola såväl däck som ankare närhelst jag vill! Har dock tusen frågor kring detta och för att nämna några: 1. Är det en bra idé? 2. Kommer det bli helt galet tryck vid diskhon eller tror ni man vänjer sig vid att man inte måste öppna fullt? 3. Har något gjort detta på en AQ26 och hur gjorde ni då? 4. Vad är en lämplig placering för ”utloppet”/gardera-kopplingen i aktern? 5. vad sätter man för ”pryl” - dvs tips på en lämplig artikel att fästa där bak i aktern som genomföring/gardenakoppling? 6. jag tänker mig en Jabsco HD4 - vet inte varför men jag har läst om den och den verkar vara kvalité. Vad tror ni? Tacksam för alla tips och inputs. God jul! Hej! Du får gärna dela med Dig senare när allt är klart hur Du gått tillväga samt lite bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ladrene 3 Postad 23 December , 2024 11 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: Hej! Du får gärna dela med Dig senare när allt är klart hur Du gått tillväga samt lite bilder Hej! Självklart, hade tänkt dokumentera och uppdatera lite löpande med förhoppningen att det kan underlätta ett motsvarade jobb för någon annan. Blir säkerligen några misstag också längs vägen som kan fungera som upplyftande lärdomar 😊 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 23 December , 2024 12 minuter sedan skrev Ladrene: Hej! Självklart, hade tänkt dokumentera och uppdatera lite löpande med förhoppningen att det kan underlätta ett motsvarade jobb för någon annan. Blir säkerligen några misstag också längs vägen som kan fungera som upplyftande lärdomar 😊 Om Du vill göra det lite enklare så borde det väl gå att ha en Gardena koppling vid kökskranen som Du kopplar en slang till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 23 December , 2024 Hittade en bild på hur det ser ut i mitt stuvfack på badbryggan. Här nere sitter även en blandare och duschslang på varm/kall färskvatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ladrene 3 Postad 23 December , 2024 15 timmar sedan skrev SeaMaster560wa: Om Du vill göra det lite enklare så borde det väl gå att ha en Gardena koppling vid kökskranen som Du kopplar en slang till? Hmm.. en ytterst intressant infallsvinkel. precis den här anledningen till att man frågar om råd och tips- smart! kanske fick jag för mycket att överväga nu?! hursom så fick det mig att tänka vidare. Kopplingen behöver ju faktiskt inte sitta ”utomhus” givet att båten ju är halvöppen. 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ladrene 3 Postad 23 December , 2024 14 timmar sedan skrev IngemarE: Hittade en bild på hur det ser ut i mitt stuvfack på badbryggan. Här nere sitter även en blandare och duschslang på varm/kall färskvatten. Mycket proffsigt och snyggt installerat. En dån där ballofix precis vid uttaget ska jag också ha. Klokt! Tänkte använda en sån där expanderande slang och den ska tydligen må bra av att man tömmer trycket ur den innan man kopplar loss. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 24 December , 2024 11 timmar sedan skrev Ladrene: Hmm.. en ytterst intressant infallsvinkel. precis den här anledningen till att man frågar om råd och tips- smart! kanske fick jag för mycket att överväga nu?! hursom så fick det mig att tänka vidare. Kopplingen behöver ju faktiskt inte sitta ”utomhus” givet att båten ju är halvöppen. 🤔 Skickat ett PM till Dig 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser