Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
TommyR

Passande motorbåt i Hjälmaren.

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar vilken motorbåt med 3+ passagerare som passar för fiske i Hjälmaren. För längre dagsturer och även klara av dåligt väder.

Förslag på båtar och att tänka på uppskattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fåt sätta ett pris.

Tidigare inläggsgivare verkar hissen ha stannat på.😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej @TommyR och välkommen till MG!

Som @Jorgen01 skriver så finns det väldigt många båtar som funkar för det du kortfattat beskriver som användningsområde om plånboken är mycket välfylld. 
Jag har ingen erfarenhet av Hjälmaren och vet inte vad den kräver för båttyper men kortfattat kan man säga att ju längre båt du har desto lugnare blir gången i lite gropigare sjö. Att fiska tre personer brukar kräva ca 5 m båt eller större enligt min erfarenhet. Ska ni vara fyra krävs det nog uppåt 6-7 m.

Annat att tänka på är att motorn oftast är det som tar slut fortast. Det finns många snurrebåtar runt om i landet från 70-talet som fortfarande fungerar bra men då har de nog bytt motor kanske 3-5 gånger. En båt med nyare motor är alltså alltid att föredra framför en nyare båt med gammal motor. 
Jag brukar rekommendera att ha nära till varv eller annat service-ställe när man ska välja motorfabrikat.

Du kanske kan börja med att ta en sväng runt på de allmänna bryggorna i närheten så ser du vilka båtar som är populära. Kanske hittar du någon båtägare som kan delge sina erfarenheter av sin båt på just dina vatten så kan det bli lättare att välja.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du fåt sätta ett pris.

Tidigare inläggsgivare verkar hissen ha stannat på.😉

Äsch, nu är du elak. Tänk på att det snart är jul, och att vi från idag går mot ljusare tider 🙂

För håll med om att båten jag tipsade om uppfyller ställda krav, och den är frågeställarens om hen hostar upp 4,3 miljoner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...