dawe_a 4 Postad 21 December , 2024 Hejsan Jag har ett MS4B backslag jag tänkte byta olja på tills nästa säsong och enligt manualen skall man använda 75w90 GL5 , finns inte pentas tillgänglig så skall man använda mobil1 SHC 75w90 , dessa är förmodligen samma olja i olika förpackningar om man jämför säkerhetsdatabladet. Grejen är att SCH och där med förmodligen pentas "egna" olja är egentligen "GL4/GL5" klassad, efter lite forskning så verkar det vara en olja som är något bättre (mer EP additiv) än en ren GL4 men inte lika mycket som i en ren GL5 olja. GL5 oljor med mycket svavel EP additiv har ju / har haft en nackdel eller tendens till att käka på gula metaller.. Därför undrar jag om någon här som skruvat lite med backslagen vet om det finns gula metaller i dessa? Hade gärna haft en ren GL5 olja i men känner mig osäker. God jul!! 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 25 December , 2024 Jag förstår inte frågan fullt ut, Penta rekommenderar en GL5, och du vill ha en GL5 olja, då är det väl bara att hälla i en GL5 olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 4 Postad 25 December , 2024 1 timme sedan skrev Gripen72: Jag förstår inte frågan fullt ut, Penta rekommenderar en GL5, och du vill ha en GL5 olja, då är det väl bara att hälla i en GL5 olja? Pentas olja är snarare en gl4, dvs ingen ren gl5.. dom rekommenderar mobil1 SHC ifall pentas olja ej finns i närheten.. jämför man mobil1 SHC oljan och pentas säkerhetsdatablad så finns det anledning att tro att det är exakt samma olja i olika förpackningar. Detta kan vara pga att det är gulmetaller i bakslaget och därför kan/rekommenderar man inte att köra en ren GL5 med riktigt mycket EP tillsatser.. bara en tanke som slog mig iallafall, tänkte att flera säkert har haft isär sina backslag men det verkar inte vara så vanligt trots allt :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 25 December , 2024 Eftersom Penta rekommenderar GL-5 har jag mycket svårt att tro att det finns gulmetaller i marinväxeln. Det är ju inte otänkbart att på vissa marknader finns varken Penta eller Mobil tillgängligt, då tar man det som finns lokalt, och som i detta fall är märkt API GL-5. Då får man troligen en olja med hög inblandning av EP-tillsatser. Tanken med de olika klassningarna är ju att det ska vara förhållandevis lätt att lista ut vilken typ av olja man ska pytsa i. Man ska inte behöva vara kemist och försöka lista ut vad det är för smörja i dunken. Mobiloljan är jag inte bekant med. Det står att den rekommenderas för tillämpningar som kräver API GL-4, samtidigt så lever den upp, eller överträffar API GL-5. Det står även att den har ”milda EP-egenskaper” Jag tolkar det som att Mobil har lyckats byta ut EP-tillsatserna mot en annan ingrediens som gör att oljan tål samma höga kuggtryck som en API GL-5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 4 Postad 25 December , 2024 1 timme sedan skrev Gripen72: Eftersom Penta rekommenderar GL-5 har jag mycket svårt att tro att det finns gulmetaller i marinväxeln. Det är ju inte otänkbart att på vissa marknader finns varken Penta eller Mobil tillgängligt, då tar man det som finns lokalt, och som i detta fall är märkt API GL-5. Då får man troligen en olja med hög inblandning av EP-tillsatser. Tanken med de olika klassningarna är ju att det ska vara förhållandevis lätt att lista ut vilken typ av olja man ska pytsa i. Man ska inte behöva vara kemist och försöka lista ut vad det är för smörja i dunken. Mobiloljan är jag inte bekant med. Det står att den rekommenderas för tillämpningar som kräver API GL-4, samtidigt så lever den upp, eller överträffar API GL-5. Det står även att den har ”milda EP-egenskaper” Jag tolkar det som att Mobil har lyckats byta ut EP-tillsatserna mot en annan ingrediens som gör att oljan tål samma höga kuggtryck som en API GL-5 Precis, ang Mobil1 oljans egenskaper, dvs att förmodligen inte ens pentas egna 75w90 är en "riktig" GL5 (om det nu är samma olja) men det är ju som du säger, det står klart och tydligt i manualen att det är GL5 man ska ha och då måste man rimligtvis kunna hälla i vilken GL5 som helst utan att det skulle innebära några katastrofala konsekvenser. Jag kör på detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 4 Postad 6 Januari (redigerade) Ingen som jobbat med ett MS4B backslag som vill minnas om kopplingskonan var i mässing/gulmetall? En ny kona idag är i någon typ av "vanligt" stål men det är oklart hur länge man använde gulmetalls-konan ifrån fabrik.. Redigerad 6 Januari av dawe_a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser