Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
skippeer

Pasta/fett på avgasslang?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Eftersom det är bra att kontrollera avgaskröken med några års mellanrum funderar jag på om det finns någon pasta eller fett så att avgasslangen lättare går att lossa.

Några tips från motorkunniga?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev skippeer:

Eftersom det är bra att kontrollera avgaskröken med några års mellanrum funderar jag på om det finns någon pasta eller fett så att avgasslangen lättare går att lossa.

Några tips från motorkunniga?

När jag lossar slangar (framförallt PVC som blivit styv o hård) så brukar jag värma med hårtork eller försiktigt med varmluftspistol så de blir lite medgörligare. Har aldrig testat på armerad gummislang men det kan vara värt att kolla.

Om jag skulle testa något klet så blev det nog pasta som används för rörtätning tillsammans med lin. Den tål varmvattensystem så den borde tåla en kyld avgaskrök. (Ej testat detta heller...)

Avgasrörspasta till bilar hårdnar och är nog inte till hjälp vid framtida lossande av slangen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Lintott:

När jag lossar slangar (framförallt PVC som blivit styv o hård) så brukar jag värma med hårtork eller försiktigt med varmluftspistol så de blir lite medgörligare.

Enklaste sättet att värma avgasslangen är väl att köra motorn lagom länge. Det funkar på armerad avgasslang.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silikonsmörja som är avsett att användas när man sätter ihop avloppsrör borde vara ett bra alternativ. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra in en skruvmejsel och sedan spruta in 556 eller bräkleen ska också hjälpa mycket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CRC kopparpasta tål det mesta, men kan ju vara dumt att blanda in en metall till om man är orolig för korrosion.

Biltema har något litiumfett som tål upp mot 200 C.

Har inte prövat det vid hög temperatur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är detta egentligen något problem?

Lossade förra året utan besvär en armerad avgasslang som jag monterade för över 20 år sedan på min avgaskrök.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är från 2002, 2018/2019 tog jag loss avgaskrök pga för litet vattenflöde.

Höll på länge innan jag fick loss avgasslangen, tvingades till mycket våld för den satt så in i h…ete och trasades sönder mot avgaskröken.

Kanske har motorn varit på gränsen till överhettning för tidigare ägare.

Varvsägaren tyckte det var bra att jag bytte slangen mellan krök och vattenlås/ljuddämpare just för att ibland är den delen skadad pga övervarm motor då vattenflödet kanske upphört pga trasig impeller.

Slangarna kan sitta olika hårt därav min fundering på någon pasta som gör att det garanterat inte sitter ”klistrad” mot avgaskröken.

Inser nu att om slangen sitter hårt fast gör det inget om den skadas för då finns.det dubbel anledning till byte…

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...