Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
P-AL

DC DC till Bog Propeller

Rekommendera Poster

Hej,

Är pågång att sätta upp laddning utav 24 volt system från 12 volt system för att ladda batterier till en Bog Propeller. Bog Propellern är en Sleipner SE100 On Off på 340A. Så min fråga är som jag behöver hjälp med är om det räcker med en Victron Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated 12 - 24 V 15A eller om man behöver en större Orion DC-DC Converters Non-isolated, High power 12 - 24 V 20A kontinuerlig (Max 30A).

Jag kommer att ha två 95AH 12 volts batterier som DC DC skall ladda. Dessa batterier sitter alldelles intill Bog propellern och seriekopplas för att få ut 24 V.

Kom gärna in med er åsikt om detta.

Mvh P-A Liljedahl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev P-AL:

Hej,

Är pågång att sätta upp laddning utav 24 volt system från 12 volt system för att ladda batterier till en Bog Propeller. Bog Propellern är en Sleipner SE100 On Off på 340A. Så min fråga är som jag behöver hjälp med är om det räcker med en Victron Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated 12 - 24 V 15A eller om man behöver en större Orion DC-DC Converters Non-isolated, High power 12 - 24 V 20A kontinuerlig (Max 30A).

Jag kommer att ha två 95AH 12 volts batterier som DC DC skall ladda. Dessa batterier sitter alldelles intill Bog propellern och seriekopplas för att få ut 24 V.

Kom gärna in med er åsikt om detta.

Mvh P-A Liljedahl

Om jag räknar rätt så förbrukar din bogpropeller drygt 5Ah/min. Hur länge brukar du köra med motorn/dag? Jag tror du kommer att hinna återfylla ditt bogproppbatteri på din dagliga motorkörning även om du väljer den mindre DC/DC-laddaren (5Ah tar 20 minuter förutom laddförlusterna). Kolla även på hur hög laddström dina tänkta blybatterier tål för att inte åldras i förtid. 30A (0,3C) kan vara lite högt för ett blybatteri. Å så har du väl räknat med att din DC/DC-laddare tar dubbla A-mängden från ditt 12V-system (15A 24V = 30A 12V) så dimensionera kablarna därefter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att det är batterierna som bestämmer laddströmmen, inte DC/DC:n. Inte mer än möjligen indirekt, genom att lägga på en förnuftig spänning (<14,4V per 12V-batteri).

Dina två batterier kommer dra kanske uppåt 8-10A i laddström första halvminuten eller så efter en körning med bogisen. Sedan sjunker strömmen ganska snabbt eftersom det inte är så mycket energi som behöver återladdas. Finns därför ingen som helst anledning att ha högre ström än så på DC/DC:n.

Jag hade också satt den på max 28V (14+14V) eller kanske t.o.m. ner till 27,6V, och stängt av alla smarta moder. Då kommer batterierna leva ett långt liv och inte riskera att gasa under laddning även om de med tiden skulle åldras lite ojämnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...