P-AL 0 Postad torsdag kl 15:20 Hej, Är pågång att sätta upp laddning utav 24 volt system från 12 volt system för att ladda batterier till en Bog Propeller. Bog Propellern är en Sleipner SE100 On Off på 340A. Så min fråga är som jag behöver hjälp med är om det räcker med en Victron Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated 12 - 24 V 15A eller om man behöver en större Orion DC-DC Converters Non-isolated, High power 12 - 24 V 20A kontinuerlig (Max 30A). Jag kommer att ha två 95AH 12 volts batterier som DC DC skall ladda. Dessa batterier sitter alldelles intill Bog propellern och seriekopplas för att få ut 24 V. Kom gärna in med er åsikt om detta. Mvh P-A Liljedahl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad torsdag kl 17:12 1 timme sedan skrev P-AL: Hej, Är pågång att sätta upp laddning utav 24 volt system från 12 volt system för att ladda batterier till en Bog Propeller. Bog Propellern är en Sleipner SE100 On Off på 340A. Så min fråga är som jag behöver hjälp med är om det räcker med en Victron Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated 12 - 24 V 15A eller om man behöver en större Orion DC-DC Converters Non-isolated, High power 12 - 24 V 20A kontinuerlig (Max 30A). Jag kommer att ha två 95AH 12 volts batterier som DC DC skall ladda. Dessa batterier sitter alldelles intill Bog propellern och seriekopplas för att få ut 24 V. Kom gärna in med er åsikt om detta. Mvh P-A Liljedahl Om jag räknar rätt så förbrukar din bogpropeller drygt 5Ah/min. Hur länge brukar du köra med motorn/dag? Jag tror du kommer att hinna återfylla ditt bogproppbatteri på din dagliga motorkörning även om du väljer den mindre DC/DC-laddaren (5Ah tar 20 minuter förutom laddförlusterna). Kolla även på hur hög laddström dina tänkta blybatterier tål för att inte åldras i förtid. 30A (0,3C) kan vara lite högt för ett blybatteri. Å så har du väl räknat med att din DC/DC-laddare tar dubbla A-mängden från ditt 12V-system (15A 24V = 30A 12V) så dimensionera kablarna därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad torsdag kl 18:30 Tänk på att det är batterierna som bestämmer laddströmmen, inte DC/DC:n. Inte mer än möjligen indirekt, genom att lägga på en förnuftig spänning (<14,4V per 12V-batteri). Dina två batterier kommer dra kanske uppåt 8-10A i laddström första halvminuten eller så efter en körning med bogisen. Sedan sjunker strömmen ganska snabbt eftersom det inte är så mycket energi som behöver återladdas. Finns därför ingen som helst anledning att ha högre ström än så på DC/DC:n. Jag hade också satt den på max 28V (14+14V) eller kanske t.o.m. ner till 27,6V, och stängt av alla smarta moder. Då kommer batterierna leva ett långt liv och inte riskera att gasa under laddning även om de med tiden skulle åldras lite ojämnt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P-AL 0 Postad lördag kl 05:33 2024-12-19 vid 18:12 skrev Lintott: Om jag räknar rätt så förbrukar din bogpropeller drygt 5Ah/min. Hur länge brukar du köra med motorn/dag? Jag tror du kommer att hinna återfylla ditt bogproppbatteri på din dagliga motorkörning även om du väljer den mindre DC/DC-laddaren (5Ah tar 20 minuter förutom laddförlusterna). Kolla även på hur hög laddström dina tänkta blybatterier tål för att inte åldras i förtid. 30A (0,3C) kan vara lite högt för ett blybatteri. Å så har du väl räknat med att din DC/DC-laddare tar dubbla A-mängden från ditt 12V-system (15A 24V = 30A 12V) så dimensionera kablarna därefter. Tack för dina kommentarer. DC DC:n kommer att sitta nära startbatteriet och generatorn. Till DC DC:n får det bara plats 16 MM2 kablar vilket jag tycker är lite klent på sträckan till Bog batterierna som är ca: 8 m bort. Tänker då att se till att få upp dimensionen till 35 mm2 kablar för den sträckan. Därmed blir det klart en kort sträcka med 16 mm2 kabel innan jag kan dimensionera upp den till 35 mm2 kabel. Kan det vara ett problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P-AL 0 Postad lördag kl 05:35 2024-12-19 vid 19:30 skrev IngemarE: Tänk på att det är batterierna som bestämmer laddströmmen, inte DC/DC:n. Inte mer än möjligen indirekt, genom att lägga på en förnuftig spänning (<14,4V per 12V-batteri). Dina två batterier kommer dra kanske uppåt 8-10A i laddström första halvminuten eller så efter en körning med bogisen. Sedan sjunker strömmen ganska snabbt eftersom det inte är så mycket energi som behöver återladdas. Finns därför ingen som helst anledning att ha högre ström än så på DC/DC:n. Jag hade också satt den på max 28V (14+14V) eller kanske t.o.m. ner till 27,6V, och stängt av alla smarta moder. Då kommer batterierna leva ett långt liv och inte riskera att gasa under laddning även om de med tiden skulle åldras lite ojämnt. Tack för dina kommentarer. Kommer gå på den mindre DC DC:n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad lördag kl 06:53 (redigerade) 1 timme sedan skrev P-AL: Tack för dina kommentarer. DC DC:n kommer att sitta nära startbatteriet och generatorn. Till DC DC:n får det bara plats 16 MM2 kablar vilket jag tycker är lite klent på sträckan till Bog batterierna som är ca: 8 m bort. Tänker då att se till att få upp dimensionen till 35 mm2 kablar för den sträckan. Därmed blir det klart en kort sträcka med 16 mm2 kabel innan jag kan dimensionera upp den till 35 mm2 kabel. Kan det vara ett problem? Spänningsfallet i en 16 mm2 ledning kommer att öka tiden att återladda batteriet efter användning, men laddningsströmmen blir ganska snart så låg, säkert väl under 0,5 A, att spänningsfallet i ledningen inte spelar någon roll. Värmeutvecklingen i en 16 mm2 ledning vid 30 A är heller inget problem. Du kan alltså dra 16 mm2 hela vägen om du så önskar. 10 mm2 kan också funka. Med 16 mm2 är spänningsfallet vid 30 A ca 0,5 V och vid 0,5 A ca 9 mV. Du bör absolut säkra ledningen vid batteriet. Redigerad lördag kl 06:55 av guestsson 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P-AL 0 Postad lördag kl 09:32 2 timmar sedan skrev guestsson: Spänningsfallet i en 16 mm2 ledning kommer att öka tiden att återladda batteriet efter användning, men laddningsströmmen blir ganska snart så låg, säkert väl under 0,5 A, att spänningsfallet i ledningen inte spelar någon roll. Värmeutvecklingen i en 16 mm2 ledning vid 30 A är heller inget problem. Du kan alltså dra 16 mm2 hela vägen om du så önskar. 10 mm2 kan också funka. Med 16 mm2 är spänningsfallet vid 30 A ca 0,5 V och vid 0,5 A ca 9 mV. Du bör absolut säkra ledningen vid batteriet. Tack för detta. Nu är jag helt klar hur jag ska hantera det hela! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad söndag kl 17:32 (redigerade) Citat : ”Om jag räknar rätt så förbrukar din bogpropeller drygt 5Ah/min.” Det var ett nytt sätt att räkna! Men 300 A blir ju 5Ah/min. Smart! Redigerad söndag kl 17:33 av Algot_R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser