Tommed 0 Postad 9 timmar sedan Hej! Har nyss köpt en begagnad ”garmin gpsmap 720” Går det öht koppla in en ekolodsgivare och om: vilken ihopkoppling krävs för att kunna använda en ekolodsgivare bara för att få meterdjupet, inte intresserad hur tjocka fiskar som lurar under skrovet :) Tack, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 905 Postad 8 timmar sedan 38 minuter sedan skrev Tommed: Hej! Har nyss köpt en begagnad ”garmin gpsmap 720” Går det öht koppla in en ekolodsgivare och om: vilken ihopkoppling krävs för att kunna använda en ekolodsgivare bara för att få meterdjupet, inte intresserad hur tjocka fiskar som lurar under skrovet Tack, Thomas GPSMAP 720 har NMEA2000-funktionalitet (N2K). Det innebär att du kan ansluta många N2K-prylar till ett nätverk som även plottern ansluts till. Jag vet inte om 720 kan visa "sillbio" eller om det bara är 720s som har den funktionen. Enkel djupmätning är alltid standard i N2K-plottrar. Kolla lite vilka vyer du kan se i plottern och vilka fält du kan konfigurera i dataläget. Du måste bygga ett stamnät N2K. Det är en datakabel som har en anslutning som kopplas till båtens elnät för att strömsätta nätverket. Sedan byggs det på med "dropkopplingar" som har två anslutningar till stamnätet (en hane o en hona) samt en utgång till komponenten du vill ansluta. Sedan behövs det en "dropkabel" som ansluts mellan dropkopplingen och komponenten. Det finns många N2K-ekolodsdelar. De enklaste är en djupmätare. Ofta är djupmätare kombiprodukter med logg, ekolod o vattentempgivare i samma enhet. Inköpslista: Grundsats stamkabel med elanslutning Stamkabel (ett antal olika långa beroende på din installation) Dropkopplingar till plotter o ekolod (finns i olika längder) N2K-kompatibel ekolodsgivare Ändmotstånd i ytterändarna på stamkabeln om de inte ingår i grundsatsen Sen finns det även det äldre NMEA0183 i plottern. Det finns ekolodsprylar som kommunicerar med det protokollet men det är mycket meckigare att konfigurera alla erforderliga datasträngar. N2K är bara att koppla ihop o så fungerar det (du måste självklart aktivera vad du vill se på skärmen men det brukar vara väldigt enkelt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tommed 0 Postad 8 timmar sedan 37 minuter sedan skrev Lintott: GPSMAP 720 har NMEA2000-funktionalitet (N2K). Det innebär att du kan ansluta många N2K-prylar till ett nätverk som även plottern ansluts till. Jag vet inte om 720 kan visa "sillbio" eller om det bara är 720s som har den funktionen. Enkel djupmätning är alltid standard i N2K-plottrar. Kolla lite vilka vyer du kan se i plottern och vilka fält du kan konfigurera i dataläget. Du måste bygga ett stamnät N2K. Det är en datakabel som har en anslutning som kopplas till båtens elnät för att strömsätta nätverket. Sedan byggs det på med "dropkopplingar" som har två anslutningar till stamnätet (en hane o en hona) samt en utgång till komponenten du vill ansluta. Sedan behövs det en "dropkabel" som ansluts mellan dropkopplingen och komponenten. Det finns många N2K-ekolodsdelar. De enklaste är en djupmätare. Ofta är djupmätare kombiprodukter med logg, ekolod o vattentempgivare i samma enhet. Inköpslista: Grundsats stamkabel med elanslutning Stamkabel (ett antal olika långa beroende på din installation) Dropkopplingar till plotter o ekolod (finns i olika längder) N2K-kompatibel ekolodsgivare Ändmotstånd i ytterändarna på stamkabeln om de inte ingår i grundsatsen Sen finns det även det äldre NMEA0183 i plottern. Det finns ekolodsprylar som kommunicerar med det protokollet men det är mycket meckigare att konfigurera alla erforderliga datasträngar. N2K är bara att koppla ihop o så fungerar det (du måste självklart aktivera vad du vill se på skärmen men det brukar vara väldigt enkelt). Hahaha, Sillbio!! 🤣 hysteriskt roligt ord. Tog en stund innan jag fattade 🐟 Är man alldeles för jobbig med dig när jag snällt ber om länkar till de olika delarna 🙏🙏 Med vänlig hälsning, novis inom detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 6 timmar sedan 1 timme sedan skrev Tommed: Hahaha, Sillbio!! 🤣 hysteriskt roligt ord. Tog en stund innan jag fattade 🐟 Är man alldeles för jobbig med dig när jag snällt ber om länkar till de olika delarna 🙏🙏 Med vänlig hälsning, novis inom detta En enklare inköpslista är ju att köpa ett separat ekolod av någon modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 905 Postad 5 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Tommed: Hahaha, Sillbio!! 🤣 hysteriskt roligt ord. Tog en stund innan jag fattade 🐟 Är man alldeles för jobbig med dig när jag snällt ber om länkar till de olika delarna 🙏🙏 Med vänlig hälsning, novis inom detta Garmins instruktionsvideo https://support.garmin.com/sv-SE/?searchQuery=nmea 2000 Här är en länk till "Startkit" som innehåller lite grundkomponenter https://erlandsonsbrygga.se/nmea2000-startkit/?_gl=1*auj8b8*_up*MQ..*_ga*MzM2NzQyNTAwLjE3MzQ0ODE1NDk.*_ga_GN6S51QVZX*MTczNDQ4MTU0OS4xLjEuMTczNDQ4MTYwMi4wLjAuMA.. Välsorterade båthandlare har de här kitten (kolla Garmin artikelnummer...) Sen kan det behövas förlängningskablar beroende på din installation som du behöver mäta dig fram till längderna. Även de finns hos tillbehörshandlaren. https://erlandsonsbrygga.se/nmea2000-stomkabel/?_gl=1*1e1guh3*_up*MQ..*_ga*MzM2NzQyNTAwLjE3MzQ0ODE1NDk.*_ga_GN6S51QVZX*MTczNDQ4MTU0OS4xLjEuMTczNDQ4MjAzNS4wLjAuMA.. https://erlandsonsbrygga.se/nmea2000-t-koppling/?_gl=1*1gaywek*_up*MQ..*_ga*MzM2NzQyNTAwLjE3MzQ0ODE1NDk.*_ga_GN6S51QVZX*MTczNDQ4MTU0OS4xLjEuMTczNDQ4MjAzNS4wLjAuMA.. SeaSea har en hel lista med delar... https://www.seasea.se/instrument/plotter-gps/givare-tillbehör-övriga/nmea2000-kablar-och-kontakter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 905 Postad 5 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Tommed: Hahaha, Sillbio!! 🤣 hysteriskt roligt ord. Tog en stund innan jag fattade 🐟 - - - - Å om det var någon annan som inte förstod: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser