Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
CaptainKongo

Hur få ur spridarbrickan ur motorblocket?

Rekommendera Poster

Jag har monterat bort spridarna på min VP D2-55 och lämnat in dem på provtryckning. Dock så fick jag endast ur en av fyra spridarbrickor. Se bild, nummer 12.

Dessa tre kopparbrickor sitter hårt fast i motorblocket. Har någon ett tips hur jag kan få ur dem innan återmontering av nya kopparbrickor + spridare?

Har försökt att bända lite försiktigt med skruvmejsel, men de rör sig inte. De har troligen expanderat lite (eftersom man drar åt spridarna hårt) och sitter hårt tryckta mot motorblocket.

Spridare1.jpg.3d9340f7963da2752ce821161046008a.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev CaptainKongo:

Jag har monterat bort spridarna på min VP D2-55 och lämnat in dem på provtryckning. Dock så fick jag endast ur en av fyra spridarbrickor. Se bild, nummer 12.

Dessa tre kopparbrickor sitter hårt fast i motorblocket. Har någon ett tips hur jag kan få ur dem innan återmontering av nya kopparbrickor + spridare?

- - -

Kanske inte det svar du önskade men detta svar fick jag inför planerad spridarkontroll.

För ett antal år sedan frågade jag på en båtmotorverkstad om de kunde provtrycka spridarna åt mig om jag demonterade själv. De undrade om de varit ur tidigare och hur motorn gick. De hade aldrig varit urmonterade (motorn var rätt många år gammal) och motorn gick hyfsat bra. Deras råd var då att låta dem sitta kvar. De varnade för samma problem som du råkat ut för, att brickorna fastnat. De hävdade att toppen behövde lyftas för att få bort fastnade brickor så de kunde knackas ur "inifrån". Om det var för att kunna ta betalt om de fastnade eller om det verkligen var sant fick jag aldrig reda på. Jag lät spridarna vara tills jag ett antal år senare gjorde en större översyn och de i alla fall skulle lyfta toppen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man borde kunna slipa till/modifiera en skruvmejsel så att man kan hugga tag i brickorna från sidan, från hålet, och sedan dra upp dem. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Eld-:

Man borde kunna slipa till/modifiera en skruvmejsel så att man kan hugga tag i brickorna från sidan, från hålet, och sedan dra upp dem. 

Bifogade bild på hur det ser ut.

Du menar att man vinklar en plattskruvmejsel typ 90 grader och för in den i hålet på kopparbrickan. Sedan bänder man lite mellan motorblocket och undersidan på kopparbrickan?

Tack för tips. Ska testa!!

bricka.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på skruvmejseltipset men det går att komplettera detta med kylsprej.

Koppar krymper mer än gjutjärn vilket jag tror det är i toppen. 

Går inte det så värm istället.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar i mitt yrke använda en o-rings krok för att trycka i mellan kopparbrickan och recessen. Går att häva med lite finnes så den kommer rakt in ifrån sidan. 

image.png.c251ffbe34825c6e21218e03a45ef33c.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...