Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
chrkri

Måla eller isolera och klä skrov i ruffarna Maxim 26.

Rekommendera Poster

Hej.

Vi är nya ägare till en Maxim 26.a som vi är i full fart med att renovera från botten och upp. Nu tänkte jag fråga er här på forumet som säkert har bättre erfarenhet och kunskap än mig. Skrovsidorna i ruffarna va klädda med någon typ av nålfilt när vi köpte båten. Denna har rivits ur pga. mögel m.m. Kan man måla skrovet på insidan med en 2k färg istället för att klä den igen? Vad är för och nackdelar med det jämfört med att klä och eventuellt isolera insidan som den är original mer än att behålla värmen i ruffarna? Kan vi få problem med fukt/kondens om vi inte klär och isolerar? Sitter original ventilationen som vi eventuellt tänker byta ut mot sådana med fläktar i.  Tar mycket tacksamt emot tips och idéer :) 

Mvh

Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog isolera skrovsidorna om du vill ha ett bra klimat inne i båten. Sedan klär du med något snyggt väggmaterial med tät skumbaksida, då håller det fukten ifrån sig. Billigare material har skum med öppna celler och fungerar som en tvättsvamp och suger åt sig vatten.

Måla med 2K färg rekommenderar jag inte, det blir mycket svårare när du ska renovera senare eller bättra på något litet ställe.

Du kan istället måla med Jotun Yachting Shipolin, på de ställen du inte behöver klä, du får med den färgen en jättebra snygg yta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev vega1959:

Du bör nog isolera skrovsidorna om du vill ha ett bra klimat inne i båten. Sedan klär du med något snyggt väggmaterial med tät skumbaksida, då håller det fukten ifrån sig. Billigare material har skum med öppna celler och fungerar som en tvättsvamp och suger åt sig vatten.

Måla med 2K färg rekommenderar jag inte, det blir mycket svårare när du ska renovera senare eller bättra på något litet ställe.

Du kan istället måla med Jotun Yachting Shipolin, på de ställen du inte behöver klä, du får med den färgen en jättebra snygg yta. 

Tack Vega1959 för dina tankar. Vi ska ha det i åtanke när vi beslutar oss för hur vi ska göra. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...