ChrilleTR 0 Postad 14 December , 2024 (redigerade) Har lite frågor om Nordkapp 605 Enduro och Avant och tänkte kolla om någon här har erfarenhet av någon av dem. Är passagerarstolen med fällbara ryggstödet i Avant och Noblessmodellerna bekväma vid grövre sjö eller längre åkturer? Ser ut att vara lite vita ytor under rutan vid förarplatsen på Avant, märker ni att dessa ytor speglar sig i glaset på rutan? Har upplever ni att båtarna går i sidsjö? Några övriga problem, kvalitetsmissar eller liknande med båtarna som kan vara bra att veta? Redigerad 14 December , 2024 av ChrilleTR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dadid 19 Postad 5 timmar sedan Rekommenderar Nordkappgrupperna på Facebook. Jag har en Enduro så jag har tyvärr inget bra svar angående stolen. Sidsjö må så vara, men det ganska vassa skrovet lutar tvivels utan mot vinden. I kombination med elak sjö kan det bli hårda landningar. Sannolikt skulle interceptorer hjälpa, men det är lite trångt på akterspegeln. Jag tror att det skulle fungera men det kräver lite fingertoppskänsla. Trivs bra med den snygga och rappa båten. I skärgårdsmiljö kan man köra fort även när det är ordentligt blåsigt, men i Norra Öresund eller längs Hallandskusten räcker inte storleken till om man vill åka bekvämt. Barnsjukdommar: - Det kan förekomma krackeleringar kring styrpulpeten. - Aluminiumtanken kan vara korrosionsskadad - Det har förekommit att båtar som legat förtöjda med aktern mot hård vind och vågor sjunkit. Orsak något oklar. - Kvaliteten på stolstativen är medioker. Korrosion och därmed trög justering är vanligt. - Mörkgrå gelcoat kan missfärgas mot grönt av UV-ljus Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrilleTR 0 Postad 3 timmar sedan Tackar för svar! Jag har inte facebook så får försöka leta efter information på andra ställen. Känns som alla med Nordkapp är väldigt nöjda med deras sjöegenskaper. Bor i Blekinge och även om det ofta upplevs som blåsigt här så känns det som lite mer skyddat än på västra sidan av Sverige. Kör de aliminiumtank även på glasfibermodellerna? Att en del Nordkapp har sjunkit när de förtöjts med akterna mot vinden har jag läst om men har nästan bara sett fall innan 2019. Vet att de gjort lite justeringar på båten runt 2018 så frågan är om de byggt bort problematiken eller om de fortfarande är känsliga för vågor akterifrån när de ligger förtöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser