Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Tore33

Seriekoppla begagnat batteri?

Rekommendera Poster

Hej!
I början av denna säsong så köpte jag ett nytt LiFepo4 12v 100Ah till min frontmonterade elmotor.
Till nästa säsong funderar jag på att uppgradera till en 24v motor.

 

Min fråga är om jag kan köpa ett likadant nytt batteri och seriekoppla dem även fast mitt nuvarande är en knapp säsong begagnat?

 

Mitt nuvarande batteri är inte mycket använt. Kanske laddat det 10-15 gånger och jag tror aldrig att batteriet varit lägre urladdat än 40-50%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ytterligare fråga, om laddning.

Funkar en vanlig 12v laddare för att ladda 24v batteri om man använder en spänningsomvandlare?


image.png.e39870feb779e7af2aa130c1d96a776c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer ju inte att kunna justera laddspänningen på ett bra sätt med en omvandlare, den är ju satt på 24V vilket ju vore samma som att ladda ditt nuvarande litiumbatteri med bara 12,0 Volt. Blir inte så mycket med den laddningen alltså. Har du otur (beror på design) så kommer omvandlaren att gå sönder när den får högre spänning på utgången än vad den själv ger.

 

Förutom detta så vill ju laddaren även kunna mäta spänningen över batteriet. Det går ju inte eftersom den bara ser spänningen till omvandlaren och inte hur det ser ut på andra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din fråga ,men kan kanske ge en ide.Körde möbelbuss en gång i tiden, en Mercedes 608.Om jag minns rätt var hela elsystemet 12 volt,utom startmotorn som var 24volt.Hur det var kopplat vet jag inte,men går ju att leta fram.Det är väl det du behöver egentligen. Lycka till och berätta sedan om det fungerar.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Tore33:

En ytterligare fråga, om laddning.

Funkar en vanlig 12v laddare för att ladda 24v batteri om man använder en spänningsomvandlare?


image.png.e39870feb779e7af2aa130c1d96a776c.png

Det du visar är ju ingen laddare utan en spänningsomvandlare.

Men i teorin skulle du kunna ladda dina 12V-batterier ett i taget (isärkopplade) med en 12V-laddare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Tore33:

En ytterligare fråga, om laddning.

Funkar en vanlig 12v laddare för att ladda 24v batteri om man använder en spänningsomvandlare?


image.png.e39870feb779e7af2aa130c1d96a776c.png

Om du läser hela beskrivningen så hittar du denna information (  https://www.amazon.se/Gebildet-Spänningsomvandlare-Regulator-Transformator-Vattentät/dp/B0BG4H3ZH6?th=1  )

- - - - - - -

Obs!
* Anslut aldrig till solpanel, PWM/MPPT laddningsregulator, växelriktare eller vindturbin.
* Ladda aldrig. Håll god luftkonvektion.
* Vänd aldrig om polariteten.
* Använd den tillräckligt stora kabeln för att undvika spänningsfallet.

- - - - - - -

Det är väl tillräckligt tydligt angivet för att inte försöka använda den som batteriladdare (vilket inte kommer att lyckas då den ger konstant 24V ut, batteriladdning kräver högre spänning)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med er om att INTE använda spänningsomvandlare för laddning. Den idén är skrotad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Tore33:

Min fråga är om jag kan köpa ett likadant nytt batteri och seriekoppla dem även fast mitt nuvarande är en knapp säsong begagnat?

Detta är ju den intresanta frågan. Laddningen går ju att lösa.

 

Jag misstänker att den frågan bara kan besvaras rätt av batteritillverkaren, men om du vill få några troligen bra gisningar här behöver du tala om exakt vilket batteri du har köpt tror jag.

 

Om det är batterier utan BMS:er är det nog vanskligt att bara koppla ihop dem och hoppas på det bästa, men jag är ju ännu inte ens nybörjare på LFP-baterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-13 vid 15:49 skrev Mackey:

Detta är ju den intresanta frågan. Laddningen går ju att lösa.

 

Jag misstänker att den frågan bara kan besvaras rätt av batteritillverkaren, men om du vill få några troligen bra gisningar här behöver du tala om exakt vilket batteri du har köpt tror jag.

 

Om det är batterier utan BMS:er är det nog vanskligt att bara koppla ihop dem och hoppas på det bästa, men jag är ju ännu inte ens nybörjare på LFP-baterier.

image.png.43c2b5f63f005895090a3700e3bfcecb.png

 

Det är detta batteri. Köpt från Amazon.

Förmodligen lär ju alla tillverkare av batterier säga att jag ska köpa 2 st nya batterier, vore nästan konstigt annars. Både på grund av att de inte vill ta ansvar för eventuell olycka samt att de får sälja mer.
Det jag är ute efter är väl erfarenheter av er som pysslar mycket med båtelektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-12 vid 16:02 skrev Tore33:

- - -
Till nästa säsong funderar jag på att uppgradera till en 24v motor.

 

Min fråga är om jag kan köpa ett likadant nytt batteri och seriekoppla dem även fast mitt nuvarande är en knapp säsong begagnat?

 

Mitt nuvarande batteri är inte mycket använt. Kanske laddat det 10-15 gånger och jag tror aldrig att batteriet varit lägre urladdat än 40-50%

Tillverkaren har svaret på hemsidan

bild.png.9ebb94907037f835836d1781658131a3.png

4P innebär att batterierna kan installeras med upp till fyra st parallellt för att få ett 400Ah batteri

4S innebär att batterierna kan installeras med upp till fyra st i serie för att få ett 48V batteri

eller en kombination av dessa alternativ upp till 400Ah och 48V. Om det används solpaneler eller 240V laddare bryr sig batterierna inte om....

 

Att koppla två batterier i serie för att få 24V ska fungera utmärkt. Att ett av batterierna har använts en säsong skulle jag inte vara orolig för om det blivit väl omhändertaget (laddats på korrekt sätt och inte överbelastats vid användning).

 

Nu ska du bara leta upp en 24V batteriladdare så du kan fortsätta att ladda dem korrekt. Att använda en 12V laddare och ladda ett batteri i taget blir nog inte bra. Du kommer inte att få samma laddning på batterierna och så blir det obalans i spänningsnivån i dem.

 

Laddningsspänning ska vara 28,4-28.8V och upp till 50A enligt tillverkaren.

Redigerad av Lintott
Laddspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Tillverkaren har svaret på hemsidan

bild.png.9ebb94907037f835836d1781658131a3.png

4P innebär att batterierna kan installeras med upp till fyra st parallellt för att få ett 400Ah batteri

4S innebär att batterierna kan installeras med upp till fyra st i serie för att få ett 48V batteri

eller en kombination av dessa alternativ upp till 400Ah och 48V. Om det används solpaneler eller 240V laddare bryr sig batterierna inte om....

 

Att koppla två batterier i serie för att få 24V ska fungera utmärkt. Att ett av batterierna har använts en säsong skulle jag inte vara orolig för om det blivit väl omhändertaget (laddats på korrekt sätt och inte överbelastats vid användning).

 

Nu ska du bara leta upp en 24V batteriladdare så du kan fortsätta att ladda dem korrekt. Att använda en 12V laddare och ladda ett batteri i taget blir nog inte bra. Du kommer inte att få samma laddning på batterierna och så blir det obalans i spänningsnivån i dem.

 

Laddningsspänning ska vara 28,4-28.8V och upp till 50A enligt tillverkaren.

Litet missförstånd. Att detta batteri, likt de flesta andra liknande batterier, går att seriekoppla visste jag.

Men frågan var om  jag kan kan koppla ett begagnat batteri med ett nytt.

Och på den frågan gav ju ditt svar i nästa stycke, tack!

Jag tror att jag testar.

Finns det några säkerhetsåtgärder du skulle tagit vid testtillfället, t ex en säkring mellan pluspolerna?

 

Har du någon 24v laddare att rekommendera?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Tore33:

Litet missförstånd. Att detta batteri, likt de flesta andra liknande batterier, går att seriekoppla visste jag.

Men frågan var om  jag kan kan koppla ett begagnat batteri med ett nytt.

Och på den frågan gav ju ditt svar i nästa stycke, tack!

Jag tror att jag testar.

Finns det några säkerhetsåtgärder du skulle tagit vid testtillfället, t ex en säkring mellan pluspolerna?

 

Har du någon 24v laddare att rekommendera?

Innan man seriekopplar LFP-batterier så måste man kolla hur de är uppbyggda. Om de inte har BMS så riskerar man att cellspänningarna glider isär och batterierna blir kortlivade. I ditt fall så har  tillverkaren förenklat det genom att ange att man koppla samman upp till 4P4S, det är föredömligt.

 

Säkring mellan pluspolerna?? Hur hade du då tänkt koppla samman dina batterier? De ska ju kopplas samman med minuspol o pluspol för att få 24V å så motorn till plus o minus på den seriekopplade batteribanken.

 

Men du ska alltid ha säkring mellan pluspolen och förbrukaren (i ditt fall kabeln till motorn). Säkringen ska vara dimensionerad mot arean på kabeln du anslutit motorn med. Säkringen är till för att skydda om plus o minuskabel kommer i kontakt med varandra. Då kan det ta fyr p.g.a. värmen som uppstår om det inte finns en säkring som bryter kretsen och du tar inte gärna tag i en kortsluten kabel för då bränner du dig. Säkringen ska sitta monterad nära batteriet (om jag minns rätt så anger CE-reglerna 30 cm). Om det inte är möjligt så kan kabeln läggas i ett skyddsrör (vanlig kabelslang som används vid husbygge passar utmärkt) som får vara max en meter lång till säkringen.

 

24V-laddare har jag ingen koll på. Leta efter en laddare som ger spänning inom det spann jag angav och lagom många ampere. Batteriet tål att laddas med 50A (dyr laddare) men  det fungerar med lägre strömstyrka, det tar bara lite längre tid. Om du tänker ladda batterierna i båten så är det bra om laddaren är IP-klassad för att tåla vatten. Bär du hem o laddar batterierna så kan höljet vara av enklare slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Innan man seriekopplar LFP-batterier så måste man kolla hur de är uppbyggda. Om de inte har BMS så riskerar man att cellspänningarna glider isär och batterierna blir kortlivade. I ditt fall så har  tillverkaren förenklat det genom att ange att man koppla samman upp till 4P4S, det är föredömligt.

 

Säkring mellan pluspolerna?? Hur hade du då tänkt koppla samman dina batterier? De ska ju kopplas samman med minuspol o pluspol för att få 24V å så motorn till plus o minus på den seriekopplade batteribanken.

 

Men du ska alltid ha säkring mellan pluspolen och förbrukaren (i ditt fall kabeln till motorn). Säkringen ska vara dimensionerad mot arean på kabeln du anslutit motorn med. Säkringen är till för att skydda om plus o minuskabel kommer i kontakt med varandra. Då kan det ta fyr p.g.a. värmen som uppstår om det inte finns en säkring som bryter kretsen och du tar inte gärna tag i en kortsluten kabel för då bränner du dig. Säkringen ska sitta monterad nära batteriet (om jag minns rätt så anger CE-reglerna 30 cm). Om det inte är möjligt så kan kabeln läggas i ett skyddsrör (vanlig kabelslang som används vid husbygge passar utmärkt) som får vara max en meter lång till säkringen.

 

24V-laddare har jag ingen koll på. Leta efter en laddare som ger spänning inom det spann jag angav och lagom många ampere. Batteriet tål att laddas med 50A (dyr laddare) men  det fungerar med lägre strömstyrka, det tar bara lite längre tid. Om du tänker ladda batterierna i båten så är det bra om laddaren är IP-klassad för att tåla vatten. Bär du hem o laddar batterierna så kan höljet vara av enklare slag.

Jag gjorde en tankevurpa, jag menade säkring på kabeln mellan batterierna (minus till plus) för att undvika eventuell okontrollerad rusning av ström mellan batterierna.  Men det borde ju de inbyggda BMSerna ta hand om. Jag tänkte inte ha kvar säkringen där.

 

Japp automatsäkring har jag är placerad nära batteriet. Misstänker dock att man vid 24volt kan minska från den 60A säkring jag har nu. Men det står ju angivet i manualen till motorn.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Tore33:

- - -

Japp automatsäkring har jag är placerad nära batteriet. Misstänker dock att man vid 24volt kan minska från den 60A säkring jag har nu. Men det står ju angivet i manualen till motorn.

Ja, har du bara en förbrukare så kan du anpassa säkringen efter den i stället för "kabelskydd", det får du ju "på köpet" om kabeln tål mer än vad du säkrat förbrukaren.

 

I ditt fall så hade jag inte valt automatsäkring/brytare. LFP har väldigt höga kortslutningsströmmar och det är stor risk att en sådan säkring svetsas samman. T-säkring eller ANL-säkring är tryggare. I och med att du byter bort automatsäkringen/brytaren så bör du även installera en kraftig huvudbrytare.

 

@IngemarE skrev nyligen i en annan tråd om sina erfarenheter av automatsäkringar. Läs och begrunda.

 

2024-12-09 vid 19:36 skrev IngemarE:

Håller helt med.
Jag är tyvärr väldigt tveksam till automatsäkringar överhuvudtaget av typen som säljs i båtbutikerna till ankarspel o.s.v. Har mer än en gång råkat ut för att säkringen inte gått när den borde, i ett fall med smälta kablar, i ett annat med motorbrand som följd. Precis som @Lintott skriver så var säkringen vid ett av tillfällena ihopsvetsad, och hade säkert varit det länge utan att jag märkt något. I ett annat fall fungerade säkringen, men löste inte förrän vid mångdubbelt den angivna strömmen, vilket fick elmotorn den skulle skydda att brinna till oreparerbarhet istället.

 

T-säkring är visserligen inte fel:

bild.png.dc0cf0bc1ac8d2a9c7bf30c32f081ddf.png

 

Men vanligare (=lättare att få tag på om du behöver ersätta den) är nog ANL-säkringar. Dessa standardmonteras dessutom på många båtar, på eltruckar m.m.

En fördel med dess är att det räcker med att lossa lite på muttrarna för att byta säkringen, vid en T-säkring måste hållarens muttrar tas bort helt. Inte så viktigt kanske, men borttagna muttrar och fjäderbrickor brukar alltid ta sin egen väg om de får en chans..... :
bild.png.edcf25fad6028a9c88bfcb50ce011980.png

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

Ja, har du bara en förbrukare så kan du anpassa säkringen efter den i stället för "kabelskydd", det får du ju "på köpet" om kabeln tål mer än vad du säkrat förbrukaren.

 

I ditt fall så hade jag inte valt automatsäkring/brytare. LFP har väldigt höga kortslutningsströmmar och det är stor risk att en sådan säkring svetsas samman. T-säkring eller ANL-säkring är tryggare. I och med att du byter bort automatsäkringen/brytaren så bör du även installera en kraftig huvudbrytare.

 

@IngemarE skrev nyligen i en annan tråd om sina erfarenheter av automatsäkringar. Läs och begrunda.

 

 

 

Tack för tipset! Ska kolla upp sådana säkringar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...