Burktant 0 Postad 11 December Vad är för och nackdelen med pulverbunden matta eller väv? Hade köpt polyester och vanlig matta på biltema men ändrat mig nu och ska göra kajaken i epoxy istället, men då ser jag att det finns en matta som faktiskt funkar med epoxy också, trodde vara epoxy funkade med väv, Har inte arbetat med någon av dom men jag tycker matta ser enklare ut att forma, men vad som blir starkast vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 11 December (redigerade) Det är väl så att den pulverbundna är inte bara ren glasfiber, utan vanligen också ett polyesterkompatibelt torkat bindemedel som håller samman de slumpmässiga stråna. Jag tycker personligen det är mycket enklare att jobba med den (mattan) om man skall göra stora ytor än med väven. Att du sedan väljer att kassera det du redan har skaffat och göra kajaken i epoxy tycker jag ju är dumt. Men det är min åsikt. Plastfolie/gladpack på frigoliten och saken var ju löst. Men jag förstår att en del olyckskorpar gjort dig osäker i den andra tråden, antagligen utan att ha egen erfarenhet ("varför chansa") så du väljer en annan väg. Om du tänker måla kajaken efteråt i annan färg än epoxin, så kolla att färgen säkert är kompatibel med epoxy. För det är inte självklart. Och se till att ha skyddsutrustning, för även om det inte luktar är det fortfarande allergiframkallande. Redigerad 11 December av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 12 December Jag skulle absolut använda polyester för detta projekt, och jag skulle välja en huggen matta då den är mycket enklare att lägga upp än en vävd. Nackdelen är att den huggna kan kräva mer efterarbete för att få slutprodukten slät, om detta nu är ett krav. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad 16 December Huggen matta Kommer på rulle där korta fibrer ligger huller om buller. För att inte fibrerna skall falla isär finns dessa mattor i pulverbunden (inte jättevanlig där vi bor) och emulsionsbunden form. Styrenet i polyestern löser upp bindemedlet, så att fibrerna släpper från varandra. Detta gör att huggen matta är lätt att få runt hörn och kanter. Nackdelen är att hållfastheten är lägre än för vävda och sydda tyger i och med kortare fibrer. Även om den går att använda huggen matta med epoxi, finns det inget i epoxin som löser bindemedlet enligt ovan men epoxin kommer trots det att kunna binda ihop allt till ett laminat. Vävd glasfiber Finns i flera varianter och tjoklekar. Traditionell "plain" väv eller rowing är ofta vävd med hälften av fibrerna till varp och väft (50/50) och blir då lika stark i dessa riktningar. Eftersom fibrerna är vävda, d.v.s. att det löper över, under över medger en väv större flex än ett fleraxligt tyg. Fleraxligt sytt glasfibertyg I dessa tyg ligger fibrerna ovanpå varandra i med varierande vinklar t.ex. +- 45 grader. De är sedan ihopsydda för att inte falla isär. Detta ger ett laminat med minimalt med flex som blir starkare än ett av väv. Denna länk jämför olika typer av glasfiber och denna jämför epoxi & plyester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser