skippeer 422 Postad 10 December (redigerade) När man använder saltvatten för toalettspolning bildas urinsten i slangar och tank. HCl skall inte användas för att rengöra rostfria tankar. Fosforsyra verkar var en bättre syra finns tex i: * Transclean 65, fosforsyra 10- <=20% sulfaminsyra, amidosulfonsyra 10- <=20% * Biltema Tank Rengöring, fosforsyra 1-5% * OCEAN Kalkbort Power som säljs av Apotea innehåller >30% Fosforsyra <5% Anjontensid <5% Nonjontensid <5% Parfym <1% Färg CI 42090 <1% Har använt både Transclean 65 och Biltemas Tank Rengöring med gott resultat. Idag hämtade jag ett paket från Apotea med stark fosforsyrablandning, blir väl till våren som jag kommer att avkalka med Kalkbort Power. Trots att vi kört med sötvattenspolning och inget toalettpapper i toaletten fick vi stopp sista veckan som löstes upp med Cleanosan WC tabletter. Vet inte om gästseglare brutit mot vår policy eller om det var gammal urinsten som lossat från tankväggarna? Vi har ingen inspektionslucka i den rostfria tanken med ett avlopp nedåt för tanksugning och tömning i havet utanför 12 Nm gränsen. # # # En längeseglare som varit ute i 5-7 månader visade hur deras slangar såg ut efter segling bla i det salta Atlant havet och Medelhavet (sy Tai Pan). I år har vi under 5 månader använt sötvatten från handduschen vid spolning för att slippa mer urinsten. Har köpt Jabsco elektrisk ventil avsedd för sötvattenspolade eltoaletter. Jabsco 37038-2012 - SOLENOID ANTI-SYPHON VALVE 12V Tanken är att använda ett T-stycke på den vita slangen mellan manuell pump och anslutning baktill på toastolen vid inkoppling av sötvatten. Fjädrande tryckknapp för att styra ventilen som släpper på tryckvattnet. Tanken är att kunna använda sötvatten eller saltvattenspolning under vår längesegling beroende på tillgång på sötvatten. Någon som har erfarenhet av sötvattenspolning? Redigerad 10 December av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 12 December 2024-12-10 vid 18:15 skrev skippeer: När man använder saltvatten för toalettspolning bildas urinsten i slangar och tank. Urinsten bildas i din och min och alla andras toaletter hemma i lägenheten eller vilan och dessa toor spolas uteslutande med dricksvatten. Kanske blir det ännu värre med saltvatten (jag har ingen aning faktiskt), men jag skulle nog satsa på en bra rengöringsmetod istället för att offra dricksvatten. Efter 20 dygns guppande i något stiltjebälte med en trasig watermaker kommer du att förbanna alla dina dricksvattenspolningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 12 December De båtar jag haft, har haft sötvattenspolning från fabrik. Kan inte svara på hur det står sig mot något annat, men har inte haft problem med oönskade dofter eller andra problem. Jag bytte Jokerventilen förra sommaren och såg inga beläggningar i slangarna så långt jag kunde se åtminstone. Det går åt så lite vatten när man spolar så jag tycker åt andra hållet att det är konstigt att köra med sjövatten då det sägs ge dofter från organismer. För skärgårdsbruk räcker dricksvattnet normalt längre än septiktanken, så länge man inte har liten dricksvattentank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 13 December 2024-12-12 vid 06:39 skrev -PLM-: Det går åt så lite vatten när man spolar så jag tycker åt andra hållet att det är konstigt att köra med sjövatten då det sägs ge dofter från organismer. För skärgårdsbruk räcker dricksvattnet normalt längre än septiktanken, så länge man inte har liten dricksvattentank. Vi har aldrig fått någon dålig lukt pga. sjövatten, men vi har bara seglat båten i Östersjön. Vår färskvattenförbrukning skulle öka dramatiskt om vi började spola toan med färskvatten. Vi använder väl ungefär en liter färskvatten per person och dag. Det mesta använder vi sjövatten till. Kaffe från östersjövatten smakar inte så bra söder om Skelefteå, eller egentligen kanske smaken blir lite sådär redan söder om Piteå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 13 December Min erfarenhet är att det med Östersjö-vatten från Stockholms skärgård börjar lukta om vattnet lämnas stående i toaskålen. Jag brukar därför spola i lite färskvatten om vi ska ligga still flera dar utan att använda toan. Jag tror inte att problemet de flesta har med sina båt-toaletter är att det bildas kalk-avlagringar i slangarna utan urinsten. Står vatten med urin stilla i slangar så bildas urinsten längs innerväggarna i slangen och pga att man bör ha en böj på septikslangen för att inte innehållet inte ska komma tillbaka i toan så står det i dessa installationer nästan alltid vatten med urin i slangarna. Jag har hört om någon som en gång varje år tar ut slangen mellan toa och tank och slår den ett flertal gånger i bryggan och därefter spolar igenom slangen. Det lär lossna väldigt mycket sägs det. Själv spolar jag in Biltemas Casette Tank Cleaner och låter en del av blandningen stå kvar i slangen någon vecka i slutet av säsongen. Det tar bort åtminstone en del av avlagringarna både i slang och tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser