Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
goranfre

Bredd i vattenlinjen Albin 23 och Albin 25

Rekommendera Poster

Hej,

Jag kommer att få en båtplats som har maxgränsen 2,4m i bredd i vattenlinjen. 

Siktar på att köpa en Albin 21 som är ca 2,35m i bredd. Men jag är även intresserad av Albin 23 resp. 25 som är lite rymligare. Här är jag dock osäker på hur breda de verkligen är i vattenlinjen. Någon som vet?

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-09 vid 10:42 skrev goranfre:

Hej,

Jag kommer att få en båtplats som har maxgränsen 2,4m i bredd i vattenlinjen. 

Siktar på att köpa en Albin 21 som är ca 2,35m i bredd. Men jag är även intresserad av Albin 23 resp. 25 som är lite rymligare. Här är jag dock osäker på hur breda de verkligen är i vattenlinjen. Någon som vet?

Mvh

Fredrik

Märkligt med att max båtplatsbredd är angiven som bredden i vattenlinjen. Det brukar vara totalbredden som är den relevanta, båten skall ju få plats ovanför vattenytan också bredvid de andra båtarna.

Däremot är det ju vanligt att man kan utnyttja nästan hela båtplatsbredden om den dels är angiven som just totalbredd och om skrovet smalnar av under fenderlisten så fendrarna inte tar upp så mycket extra bredd. Är det bom eller bojförtöjning ?

Till båtens bredd bör du annars generellt lägga på 2x 10-15cm för fendrarna, och en A25 med fendrar skulle jag inte försöka klämma in på en 2,40-plats. Det går ju knappast ens utan fendrar. Även A21 kan vara tajt, men det beror som sagt på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske fattar fel?

Men:

Nåt grannarna kanske kommer att reagera på om du lägger i en båt som bredast är bredare än avståndet mellan bommarna.

Du kanske själv skulle reagera om grannen har en båt som maxar t ex 40 cm över avståndet mellan bommarna på var sida?

Vad gör Du då?

Ber grannen skaffa annan båtplats, eller köper ut dem, om möjlighet finns?

Om du har gott ställt så är det väl bara att varje säsong betala de skador just din båt åstadkommer på grannarnas båt.

Men lyssna med dem först om det är o k.

Kan bli ordentligt dyrt annars.

Gissningsvis har båtklubben eller innehavaren av bryggor mm info vad som man har att rätta sig efter.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, mellan båtarna när de ligger på anvisad plats behövs minst 50 cm, kanske

t o m mer, inte i vattenlinjen utan verkligen mellan båtarna.

Då är detta med ordentliga fendrar mellan egna båten och bommar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla svar! Jag ska kika på platsen i veckan för att fatta vad som gäller. Håller med om att det är lite skumt att klubben nämner bredd i vattenlinjen och inte totalbredden av båten.

Hursomhelst, tack för er input! : )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Tydligen är platsen 2.80m i totalbredd men klubben rekommenderar 2.40m bredd i vattenlinjen.

Då borde det funka med en 23:a också tänker jag.

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev goranfre:

Då borde det funka med en 23:a också tänker jag

Borde nog även funka med en 25:a, som väl är 2,60 maxbredd utsida fenderlist (om du hänger fendrarna under listen så de inte går utanför så mycket).

Men är det bommar ?  Bredden brukar räknas som cc mellan bommarna, och då försvinner ju någon dm i "bomhöjd" på en sådan plats jäämfört med boj/påle/akterförtöjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...