Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
jonathan1

Kopplingsschema, tänker jag rätt?

Rekommendera Poster

Har fått tag i ett Lifepo4 280ah batteri, samt en Victron DC/DC 30a. 
Tänker att det borde kopplas in såhär? 

diagram.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkringar mellan panel och regulator. Syns inte på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev jonathan1:

Har fått tag i ett Lifepo4 280ah batteri, samt en Victron DC/DC 30a. 
Tänker att det borde kopplas in såhär? 

diagram.png

Jag hade satt ytterligare en huvudbrytare mellan "laddningsplinten" och LFP-batteriet för att kunna isolera batteriet totalt. Säkringsbytaren ska undvikas att använda som frånskiljare.

 

Jag hade flyttat DC/DC-omvandlarens anslutning från "laddningsplinten" till "förbrukarplinten". Då kan du bryta allt utom den laddning du har igång när du lämnar båten (solpaneler och ev landströmsladdare).

 

Sen är jag tveksam till om automatsäkringen är lämplig som huvudsäkring för LFP-batteriet. LFP-batterier kan ge väldigt höga kortslutningsströmmar som kan svetsa samman enklare säkringar. Vill du ha högsta säkerhet så bör du nog byta säkringen till en T-säkring.

 

bild.png.487830a9af4d27b733cef522d88c2943.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i stort samma set up efter tips från bl.a @IngemarE och @Lintott fast utan säkringen vid LFP utan bara en huvudbrytare samt en Orion XS50 mellan blybatteriet som

är till starten. Generatorn laddar blybatteriet och sen LFP via XS50, solpanelen går till LFP-plinten.

Funkat kanon hela sommaren och ångrar inte att jag valde 50A varianten av DC/DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Lintott:

Sen är jag tveksam till om automatsäkringen är lämplig som huvudsäkring för LFP-batteriet. LFP-batterier kan ge väldigt höga kortslutningsströmmar som kan svetsa samman enklare säkringar. Vill du ha högsta säkerhet så bör du nog byta säkringen till en T-säkring.

Håller helt med.
Jag är tyvärr väldigt tveksam till automatsäkringar överhuvudtaget av typen som säljs i båtbutikerna till ankarspel o.s.v. Har mer än en gång råkat ut för att säkringen inte gått när den borde, i ett fall med smälta kablar, i ett annat med motorbrand som följd. Precis som @Lintott skriver så var säkringen vid ett av tillfällena ihopsvetsad, och hade säkert varit det länge utan att jag märkt något. I ett annat fall fungerade säkringen, men löste inte förrän vid mångdubbelt den angivna strömmen, vilket fick elmotorn den skulle skydda att brinna till oreparerbarhet istället.

 

T-säkring är visserligen inte fel:

bild.png.dc0cf0bc1ac8d2a9c7bf30c32f081ddf.png

 

Men vanligare (=lättare att få tag på om du behöver ersätta den) är nog ANL-säkringar. Dessa standardmonteras dessutom på många båtar, på eltruckar m.m.

En fördel med dess är att det räcker med att lossa lite på muttrarna för att byta säkringen, vid en T-säkring måste hållarens muttrar tas bort helt. Inte så viktigt kanske, men borttagna muttrar och fjäderbrickor brukar alltid ta sin egen väg om de får en chans..... :
bild.png.edcf25fad6028a9c88bfcb50ce011980.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

För en eventuell framtida läsare. Ser att jag har fel DC laddare på bild. Har en 12/12 30A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering, batteriladdaren. Varför kopplar man inte den på startbatteriet? Borde inte den ladda båda då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-14 vid 16:41 skrev jonathan1:

En fundering, batteriladdaren. Varför kopplar man inte den på startbatteriet? Borde inte den ladda båda då?

Om huvudströmbrytarna är påslagna ja. Kanske inte alltid önskvärt.

Det är inte Victronvarianten med 3 utgångar du har då? Då kan du koppla in både start- och förbrukningsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Om huvudströmbrytarna är påslagna ja. Kanske inte alltid önskvärt.

Det är inte Victronvarianten med 3 utgångar du har då? Då kan du koppla in både start- och förbrukningsbatteri.

Jag menar på den plinten som är generatorn är kopplad på.

 

Ska köpa en ny laddare. Men den med tre utgångar stödjer väl inte att blanda lifepo och bly? Startbatteriet är bly.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev jonathan1:

Ska köpa en ny laddare. Men den med tre utgångar stödjer väl inte att blanda lifepo och bly? Startbatteriet är bly.

Jag har den med tre utgångar och kör 2xAGM på motor och 4xLiFePO4 på förbrukare.

Genom att ställa laddaren till "säkra" värden så fungerar det bra för båda. Vill minnas att jag har 14,1/13,8V inställt och inga "smarta" rekondmoder.

 

Om man inte måste köra respektive batterityp på ytterligheten vad de tål (för att t ex få en aning snabbare laddning initialt på bly) så brukar det gå att hitta en bra kompromiss. Och batterierna mår nog inte sämre av det, i synnerhet är det positivt för blybatteriernas livslängd att inte ligga och trycka nära (eller ibland över) gasningsspänningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...