krypsocken 2 Postad 8 December Hej Är det någon praktisk skillnad på en ny Honda, Suzuki eller Mercury när det kommer till stora motorer, typ 250hk? Har erfarenhet, god, av en Suzuki 140 men mindre god av en Honda 150. Båda ca 10 år med 250 timmar men har ingen erfarenhet av Mercury. K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 9 December Jag har själv inte haft någon Honda, de har aldrig tilltalat mig. Man brukar skämtsamt säga att den som har Mercury kommer först fram och den som har Suzuki kommer garanterat hem igen... Jag kör själv Mercury, men hade jag valt motor enbart baserat på pålitlighet hade jag valt Suzuki eller Yamaha. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krypsocken 2 Postad 9 December Tack Det som tilltalar mig mest är nog att det inte är ng kamrem i Suzuki, åtminstone inte den jag hade. Service kunde jag sköta själv mm. K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 9 December 18 timmar sedan skrev krypsocken: Hej Är det någon praktisk skillnad på en ny Honda, Suzuki eller Mercury när det kommer till stora motorer, typ 250hk? Har erfarenhet, god, av en Suzuki 140 men mindre god av en Honda 150. Båda ca 10 år med 250 timmar men har ingen erfarenhet av Mercury. K Jag skulle gå på det märke som har närmast/bäst service-ställe till din hemmahamn. Är ett jäkla skit att transportera större båtar landvägen om man inte har lastbil med kran osv. Är allt annat lika skulle jag välja Suzuki, men det är ju bara personliga preferenser och de varierar ju från person till person. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krypsocken 2 Postad 9 December 1 minut sedan skrev ChristerN: Jag skulle gå på det märke som har närmast/bäst service-ställe till din hemmahamn. Är ett jäkla skit att transportera större båtar landvägen om man inte har lastbil med kran osv. Är allt annat lika skulle jag välja Suzuki, men det är ju bara personliga preferenser och de varierar ju från person till person. Hej Ja det är en viktig parameter, speciellt vid ny motor med tanke på garanti mm. Det är absolut inte läge att köra på land som jag ser det med stor aluminiumbåt. K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 9 December Sen är fråga om stöldrisken, jag tror att i detta avseende ligger Mercury bäst till. Jag hade tänkt köpa en båt med några år gammal utombordare på 100 hk och då föredrar Mercury just pga lägst stöldrisk, båten kommer att ligga vid ett obevakad fritidshusbrygga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 9 December 20 timmar sedan skrev krypsocken: Hej Är det någon praktisk skillnad på en ny Honda, Suzuki eller Mercury när det kommer till stora motorer, typ 250hk? Har erfarenhet, god, av en Suzuki 140 men mindre god av en Honda 150. Båda ca 10 år med 250 timmar men har ingen erfarenhet av Mercury. K Känns som skillnaden är hårfin. Personligen hade jag valt Yamaha🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 10 December 22 hours ago, krypsocken said: Tack Det som tilltalar mig mest är nog att det inte är ng kamrem i Suzuki, åtminstone inte den jag hade. Service kunde jag sköta själv mm. K Bra tänkt där! Samma gäller min Mercury 150:a, den har kjed och spännaren byts vid 1000 timmar. Service är enkel att göra själv då det finns todo-lista på motorn vad du kan göra själv och vad du bör lämna in den för. På årsservicen i år sa mekanikern att nästa år är det bara dina uppgifter som skall göras. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 10 December 2024-12-08 vid 20:31 skrev krypsocken: Hej Är det någon praktisk skillnad på en ny Honda, Suzuki eller Mercury när det kommer till stora motorer, typ 250hk? Har erfarenhet, god, av en Suzuki 140 men mindre god av en Honda 150. Båda ca 10 år med 250 timmar men har ingen erfarenhet av Mercury. K Inte Yamaha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krypsocken 2 Postad 11 December Nej Yamaha är inte ett valbart alternativ från Arronet. I praktiken står det mellan Honda som har servicemöjligheter på samma ö i Göteborgs skärgård eller Suzuki som ligger en bit bort, kanske 30 min med båt alternativt 15 min och sedan en trailer som jag inte längre äger men kan kanske låna/hyra. Kikar man i manualen så är det mycket fler kontrollpunkter och tätare oljebyten på en Honda jämfört med Suzuki. Suzuki har 7 års garanti jämfört med 5 för Honda. Sammantaget kommer det sannolikt bli en Suzuki men inte avgjort ännu. K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 11 December Rykten säger att stöldrisken på Mercury är betydligt lägre än för en Yamaha. Att det hänger ihop med att Mercury saknar servicenätverk i öststaterna är sannolikt mest en slump. 2 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 12 December Om motorn har kamrem eller kedja är personligen ingen parameter för märkesval, båda konstruktionerna har sina för och nackdelar. Kamrem kan få konsumenter att regera negativt då de hört historier om mycket dyrbara byten på personbilar. På en utombordare sitter remmen i regel lätt tillgängligt, och genererar inte alls de kostnader som hos bilverkstaden. På de motorer jag skruvat med har det nästan varit lättare att byta kamremmen än att byta det nedersta tändstiftet😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 13 December Har ingetdera, d v s kamrem eller kedja i min motorn. Funkar utmärkt sen 1979, då den var ny. Stor service med byte av foder, kolv, topplock lager mm till en arbetskostnad av 1200 kr, runt 2005. Givetvis tillkom material. Men även det var humant. Maskinen funkar i dag fortfarande mycket bra. Hade motorn producerat 1000 hk eller mer, så hade det nog varit nåt annat. Alltså det beror helt enkelt på vart i vilket kostnadsspann man vill lägga sig. Köpt dyrt... Räkna med dyrt underhåll. Nu har jag varit på sjön 18 säsonger. Tycker det varit både billigt och mycket prisvärt. Men upplägget är ju att olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 14 December Nu tror jag ju inte att Arronet går att få med 2-taktare, du får rätta mig om jag har fel😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 14 December Vad tänkte du på nu? Motorsågar finns väl bara som tvåtaktare? Själv har jag fyrtakts inombordare, utan kedja eller rem😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 14 December Med tanke på att TS tilltänkta båt är avsedd att drivas av utombordsmotor, drog jag den felaktiga slutsatsen att din motor från 79 var en 2-takts utombordsmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser